Gå til innhold

[Løst] Reklamasjonstid på kontorstoler


Dragen

Anbefalte innlegg

Skal en kontorstol vare mer enn 2 år? Jeg mener det, og mange andre. Jysk derimot mener at møbler (som i ALLE møbler) skal vare i under 2 år, og at jeg nå ikke kan reklamere på en kontorstol som knakk i rumpebrettet.

 

Følgende samtale skjedde:

 

"Hei. Jeg skal reklamere på denne stolen."

"Ok, hva er galt med den?"

"Noe smalt da jeg skulle lene meg bakover, og jeg falt bakover." (Det er lenefunksjon på stolen)

"Hmm, det hørtes ikke bra ut."

"Nei, jeg dro en muskel når jeg falt bakover. Og nå lever senke og hevegreia sitt eget liv."

"Har du med kvittering?"

"Ja, ligger i bilen sammen med stolen."

"Ok, ta med stolen og kvitteringa di du, så skal vi se på det."

Henter så stolen og kvittering, og fyren bruker 5 min på å voldta stolen

"Ja, denne er det tydeligvis noe galt med. De fleste stolene våre brekker i en sveisesøm eller treplate. Kan få se kvittering?"

"Ja, her." Gir så kvittering

"Oi, denne var jo gammel. Garantien har gått ut, så du kan kaste stolen."

"Jeg bryr meg fint lite om garantien, jeg skal reklamere. En stol skal vare i vesentlig lenger tid enn to år."

"Vi har ikke reklamasjon, vi har garanti."

"Garanti er en frivillig service selger gir til kunden. Reklamasjon er gitt gjennom Forbrukerkjøpsloven."

Her tar han da frem en telefon og ringer til en person, spør om garanti og reklamasjon.

"Oi, ja, hvor lenge er den da? Ok."

Legger på og kommer tilbake til meg.

"Du har rett, men det er ikke fem års reklamasjonsrett på møbler, det er to. Det er bare elektriske produkter som har fem års reklamasjonsrett. Er du ikke fornøyd med dette, så kan du komme tilbake i morgen og snakke med sjefen."

Han snur og lukker døra.

 

Det skal bemerkes at jeg holdt en høffelig tone og smilte under hele samtalen.

 

Med litt googlefu finner jeg at de fleste møbler har fem års reklamasjon. Men gjelder dette kontorstoler?

 

Edit:

Han lukket døra før jeg fikk sagt at jeg ikke har mulighet til å komme tilbake i morgen, da jeg ikke har bil og jeg har ikke rygg (spesielt etter at jeg strakk muskelen pga denne stolen) til å bære den 3 km.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Vedkommende som jobber hos Jysk er helt på jordet. Selvfølgelig er det ikke bare elektriske varer som kan ha 5 års reklamasjonsfrist.

 

Men: Hvor mye kosetet kontorstolen din? Det kan han noe å si for hvilken forventet levetid produktet har. Dersom du kjøpte billigste stol på Jysk til 299, så kan man kanskje stille seg tvilende til om den er ment å vare særlig lenge. Men om du hadde kjøpt en av de mer dyre og påkostede stolene, så hadde det vel vært liten tvil om at den skal vare i vesentlig lenger enn to år. Problemet her blir jo å vurdere hvor man skal trekke grensen.

Lenke til kommentar

Snakk med kundeservicen deres, eller enda bedre, ta saken opp på facebook eller andre sosiale medier om du finner dem der. Fortell dem at du gjerne kaster stolen, men ikke før de har levert deg en ny uten kostnad.

Her har de tråkket i salaten, men la dem få en sjanse til å rydde opp etter seg før du klager til forbrukerrådet - noe du forøvrig ikke trenger å avertere på forhånd at du kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er her, som flodec påpeker, en forutsetning at det er et forbrukeekjøp, men siden denne tråden er i forbrukerrett antar jeg det.

 

En vares forventede levetid er et faktisk spørsmål som må avgjøres konkret for det enkelte produkt. De fleste møbler vil ha levetid på langt mer enn 2 år. Enkelte plaststoler og lignende er muligens unntatt, men en stol til over tusenlappen er noe man som forbruker kan forvente at varer. Reklamasjonstiden på en kontorstol vil i de aller fleste tilfeller være fem år. Siden den ansatte nå har godkjent at det er en mangel, og innvilget deg bytterett men avslått pga reklamasjonstiden, så ville jeg tatt det opp med ledelsen og forklart at stolen åpenbart har vesentlig lengre forventet levetid enn to år, og at det sannsynligvis gjelder langt de fleste møbler. De må lære opp de ansatte bedre.

 

Dessuten har man jo en lære om realitetsdiskusjoner, som sier at dersom en selger begynner å diskutere det materielle mangelsspørsmålet så har han avskåret seg fra å gjøre innsigelser på reklamasjonens rettighet. Det kan være ganske relevant her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...