Gå til innhold

Apple kåret til «mest Innovative selskap»


Anbefalte innlegg

Vel det er jo litt diffust, Apple laget og fornyet Air serien med en tynnhet som ikke konkurrentene var i nærheten av, det er først i de siste årene f.eks at "ultrabookene" har blitt like tynne som det macbook Air'ene satte standarden for, og det kan faktisk kalles innovasjon. Ja, det er en mega viktig innovasjon etter min mening, de andre vil nå følge etter. Innovasjonen Apple har kommet med er ikke kun oppløsningen i seg selv, men hele produktet, tynne, lette maskiner med godt kvalitet og skjermer ingen andre kan matche, med andre ord en ny standard som produsenter bare kan prøve å matche fremover, en vesentlig stor forbedring og derfor også en innovasjon.

 

Ja, de har vært flink til å satse på tynnere og lettere laptop'er, men det er mer videreutvikling.

I fjor kom Sony Vaio Z med oppløsning på 13"-skjerm på 1920x1080. Var det innovasjon like fullt som Apple har tatt den lengre nå?

For min del er det revnende likegyldig om et display på 13" på en laptop har 1920x1080 eller høyere antall piksler. Med mindre jeg løfter laptop'en opp mot ansiktet ser jeg ikke pikselene på 1920x1080.

 

Jeg har en Macbook Pro Retina (15") selv. En flott maskin, med meget god skjerm. Koster skjorta, og gir meg nada muligheter for oppgradering senere. Skuffet over batteriet, hvor lett tastene smitter fett og skitt over på skjermen når den er klappet sammen, samt hvor fort det blir riper og merker på housingen (noe som IKKE betyr god byggekvalitet). Men ellers helt grei. Men jeg ser ikke på den som noe innovativ. En videreutvikling og et friskt pust opp fra standard pikseltetthet.

 

Og har du nå sett flere bilder av den "syltynne" iMac'en? Hjelper lite med en tynn ramme og bilder i riktig vinkel når du får en stor klump bakpå likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøs offentlig uttalelse fra admin-panelet? KMM. Kos Med Misnøye :hmm:

 

Etter alle diskusjonene vi har hatt om akkurat dette trodde jeg de fleste hadde fått med seg at med mindre vi sier noe annet er våre innlegg å regne som personlige. Dessuten ser jeg ikke problemet med å si det som det er. Det er ingen hemmelighet at tråder som på en eller annen måte omhandler Apple raskt fylles opp med søppel (ikke tolk dette som at jeg mener alt er søppel).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksempler på hva?

 

Tidligere i høst sendte vi ut flere tusen brosjyrer her jeg jobber. Vi sto for innhold og design, men betalte selvsagt et profesjonelt trykkeri for å trykke brosjyrene, da vi verken har tid, penger eller ønske om å sette opp et eget trykkeri. Fortjener trykkeriet all ære for brosjyren?

 

Ok, for å klarne opp i dette:

tror du Apple har IP-rettighetene (Intellectual Property) til displayene? Hvis ja: da fortjener Apple æren for displayene. Hvis nei: produsenten (utvikleren) fortjener æren.

Lenke til kommentar

Ok, for å klarne opp i dette:

tror du Apple har IP-rettighetene (Intellectual Property) til displayene? Hvis ja: da fortjener Apple æren for displayene. Hvis nei: produsenten (utvikleren) fortjener æren.

 

Det nærmeste jeg kom et svar på hvem som står bak utviklingen: http://www.quora.com/Apple-Inc-2/Why-does-Samsung-allow-Apple-to-get-all-the-glow-regarding-the-retina-display/answers/1090586

 

Den viktigste delen, for de som ikke orker å lese alt:

 

Sure, Samsung, and LG, and Sharp all make the screens themselves in their facilities. But they do it using a design document produced by Apple, and a process developed for the most part by Apple engineers, allowing them to be made in high yields at low costs.

 

Det er dog ikke «bevist» at Apple står bak et designdokument, og jeg finner ingen kilder som verken bekrefter eller avkrefter om Apple har IP-rettighetene til retinaskjermene. Alt jeg finner er synsing, teorier og kommentarer.

Lenke til kommentar

Etter alle diskusjonene vi har hatt om akkurat dette trodde jeg de fleste hadde fått med seg at med mindre vi sier noe annet er våre innlegg å regne som personlige. Dessuten ser jeg ikke problemet med å si det som det er. Det er ingen hemmelighet at tråder som på en eller annen måte omhandler Apple raskt fylles opp med søppel (ikke tolk dette som at jeg mener alt er søppel).

 

En manns argumenter blir fort søppel i den andre manns øyne. Vær obs på at ordene til admins bærer tyngde og får fort preg av offisielt ståsted for domenet. Ikke lett for et utrent øye til nye medlemmer å spotte forskjellen. Bare et tips på veien... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om Samsung og LG produserer skjermene betyr det ikke at det er de som står bak utviklingen. Det forstår du vel?

Nei, men one annet er svært uvanlig. Apple har overhodet ingen kompetanse på skjemproduksjon, og at de har avdelinger som driver dyr FoU på området er derfor svært lite sannsynlig.

 

red: Brosjyre-eksempelet ditt er fullstendig på viddene, Runar, og vitner om absolutt null innsikt i hvordan FoU innenfor teknologiprodukter overhodet fungerer. I de aller fleste tilfellene bygges elektronikken av hyllevarekomponenter elle "kan dere lage en X som er mindre enn Y og bruker mindre strøm enn Z" og så leverer, eller utvikler leverandøren det produktet. Joda, Apple har tegnet en egen prosessor (A5/A6) basert på tegninger fra ARM, men det betyr ikke at de utvikler hverken nand-brikker, skjermkort, skjermer eller noe annet. Selv om dette er i endring har Apple den siste tiårsperioden vært svært lite interessert i å utvikle noe som helst annet enn design og sammensetning av produkter. Hvis man vet det, har man kanskje litt bedre forutsetninger for å forstå hvorfor en innoveringpris et år hvor de ikke har innovert noe vesentlig selv på den fronten heller, er en smule ironisk.

 

Med mindre man har sikre kilder for noe annet, er det dermed svær usannsynlig at Apple har "funnet opp"/utviklet noe som helst relatert til dette. Og hadde Apple gjort det, kunne du bannet på at de hadde patentert nyvinningen. Kravet for patent i USA er lavt, og Apple har alltid utnyttet det til det fulle.

Endret av NgZ
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er dog ikke «bevist» at Apple står bak et designdokument, og jeg finner ingen kilder som verken bekrefter eller avkrefter om Apple har IP-rettighetene til retinaskjermene. Alt jeg finner er synsing, teorier og kommentarer.

 

Et "design document" kan jo være en kravspesifikasjon for alt vi vet. Har Apple betalt for utviklingen av disse displayene? Eller har de bare enkelt og greit sendt kravspesifikasjon til produsentene og bedt de utvilke displayene?

 

Og som sagt; "retina" display er ikke innovasjon men heller en videreutvikling. Var det innovasjon når en produsent lanserte første bildebrikke med 12 megapiksler på digitalkameraene? Og når neste kom med 16 megapiksler. Etc?

Er det innovasjon når en bilprodusent lanserer en bilmotor med lavere drivstoff-forbruk enn hva de andre leverer?

Om man skal bruke ordet "innovasjon" om rubbel og bit av videreutviklinger som skjer på alle mulige fronter, er det omtrent ikke annet enn innovasjoner som lanseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 - "It’s a larger Retina display. At 326 pixels per inch, it has a pixel density so high your eye can’t distinguish individual pixels." Så jo, Retina-display ER et produkt. Apple har definert det som et produktbeskrivende begrep, og derfor er ikke dokey-kongen din en "retina-skjerm".

 

Sharp 930SH

* Released 2008, November.

* 854 x 480 pixels, 3.0 inches (~327 ppi pixel density)

 

Kanskje ikke Retina skjerm, men samme PPI. Retina-like oppløsning er faktisk ikke noe nytt og revolusjonerende. Markedsføringen rundt den derimot...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo produksjonsprosessen som er utfordringen her. Ikke det å si at "vi skal lage en skjerm med høy oppløsning"

 

Det vi diskuterte var hvorvidt Apple har sagt «vi skal lage en skjerm med høy oppløsning» eller «vi skal lage en skjerm med høy oppløsning, og den skal lages slik og slik». Det jeg fant peker begge veier, så jeg har egentlig ikke mer å tilføye. JohndoeMAKT mener produksjon er viktigst, jeg mener design er et like hakk viktigere. Men, det er hans mening, og jeg sier ikke at han tar feil, bare at jeg er uenig.

 

 

iOS f.eks har ikke forandret seg på 5 år...det eneste de har "inovert" er å forme aluminium

 

Hva legger du i «forandre»? :)

 

Jeg spør fordi jeg har brukt iOS daglig de fem årene du nevner, og jeg har merket store forandringer. Du har fortsatt ikke tilgang til filsystemet, og du kan fortsatt ikke gjøre hva du vil med utseendet på startskjermen, men det er mer som kan forandres.

Lenke til kommentar

Vel...

 

http://reviews.cnet....g-incompetence/

 

http://www.extremete...y-unhappy-users

 

http://strdoc.com/do...y-samsung-or-lg

 

http://gizmodo.com/5892912/samsung-makes-the-new-ipads-screen-because-no-one-else-could

 

Summary: ser ut som LG har hatt en del mer problemer enn Samsung å produsere skjermene til Apple..Kan tyde på at design dokumentet man snakker om ikke er hele faktoren iallefall.

 

Edits : Flere linker dukket opp i google :)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Eneste innovasjonen Apple har er markedsførings-innovasjon. Apple minner litt om en bilprodusent som lanserer en ny bil i en serie som har noe små forandringer og kaller det et "Nytt produkt". Apple, årene de lanserte iPhone, og iPad er en ting, men Apple gjør ikke noe nytt. De selger det samme gamle, med små tweaks som blir hypet opp.

 

Apples produkter er kanskje overpriset, og det er mye tull med deres garantier, men produktene er OK. Men at det er så mye innovasjon igjen vet jeg nå ikke. Forskning driver de heller ikke med. Google og microsoft som selskaper har betydelige innovasjoner de jobber med som er rent R&D, "Big Data" for eksempel er noe begge har jobbet med og Google har for eksempel gjort visualisering av "Big Data" en prioritet.

 

Apples forskning er ikke helt det samme, og deres forskere publiserer ikke, så Apples R&D trenger ikke å være innovativt, for vi vet ikke, da Apple ærklærer alt inkludert kafeteriamenyen deres som en "patent" og ingen får vite noe om det.

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...