Gå til innhold

ICE .. ustabilt, tregt, dårlig - må dokumenteres!


Anbefalte innlegg

Ja, vi får se da. Brukerklagenemnda er piska opp. Min klage sendt, Ice har svart sitt standardsvar ("vi trenger ikke levere en dritt uansett hvor mye du betaler"), og jeg har svart på det igjen ("jeg gidder ikke betale for ikke en dritt mer").

Så tar det vel noen uker før vi får vite hvordan dette ender. Inntil da må jeg jo, bittert nok, være flink gutt og betale regningene for dette, men for meg er målet nå å få kommet meg ut av den avtalen uten å måtte betale gebyr for brudd på avtaletiden (har ca 6 mnd igjen).

 

Forøvrig har Netcom tydeligvis bygd på litt i mitt område iløpet av høsten, siden vi nå brått har rimelig god og stabil 3G-dekning på mobilene. Dermed er denne på vei i posten - uten avtaletid!! -.og forventningene er store :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette svaret fikk jeg i dag:

Hei.

Takk for henvendelsen!

 

Som du skriver i din henvendelse vil hastigheten i nettet variere i takt med dekkningsgrad og belastning på sender. I den tid ICE er en delingstjeneste vil hastigheten variere fra 0,0 - 9,3.

Det står i avtalevilkårene at avbrudd i tjenesten kan forekomme og at kunder vil bli kompensert for dette.

Vi har lagt inn en måned gratis som kompensasjon for avbrudd i tjenesten.

I det brudd i tjenesten grunnet overbelastning eller feil på sender ikke er et brudd på avtalevilkårene,

har du ikke krav på heving av kjøpet.

Om du velger og si opp avtalen din før bindingstidens utløp vil du bli fakturert for brudd på bindingstid.

Lenke til kommentar

De fornekter seg ikke nei.

 

0,0 - 9,3 .. du verden. Jeg mener, en ting er lav hastighet når man faktisk er tilkobla, men fullstendige avbrudd/utfall uten noen som helst tilkobling burde de som et minimum ta seriøst. Men dette firmaet fremstår for meg bare som mer og mer useriøst etter som jeg lærer hvordan ting fungerer her.

 

Ei rimelig stabil oppkobling i et område merket med svært god dekning skulle det ikke være urimelig å forvente? Jeg har svært ustabil tilkobling (ikke hastighet, men faktisk tilkobling) selv med stasjonær installasjon og ekstern antenne i dette området, men får akkurat de samme svarene som deg .. delingstjeneste meg her og avtalevilkår meg der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Delingstjeneste..? Jeg trodde hele Internett var en delingstjeneste. Alle typer oppkobling deler jo en viss mengde med resurser, eller tar jeg feil? På mobiltelefon har jeg også opplevd dårlig hastighet, men da er det ikke dekning, eller kun EDGE tilgjengelig i området.. I min situasjon er det dekning og jeg har en fast installasjon med antenne.. Problemet er jo at systemet til ice ikke deler resursene mellom streke og svake mottakere. Det gjør mobilsystemene. Der kan basestasjonen også regulere sendestyrken på terminalene(feks. mobiltelefoner eller modem). Dermed blir den noen byte på alle, og du får ringt selv om det bare er en bar i signalmåleren.

 

Nå har jeg kastet ut Iceskrotet og montert opp følgende, med Telenor Medium mobilt bredbånd:

http://www.telenor.n.../abonnement.jsp

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760953

http://www.webbutikk...14625;c:1000014

 

Her en lenke til måling av hastighet: :dribble:

http://speed.bredban...f9jdaeac2jklb7g

Dette er kun HSPA+. LTE er ikke bygget ut av Telenor ved hytta her i Hemsedal, foreløpig... Når Ice var komplett ubrukelig i nyttårshelgen målte jeg 1500-2000 kB/sek med mobiltelefon innendørs.

 

Jeg har aldri sett mer en ca 4000 kb/sek på Ice. Opplasting ligger stort sett på 4-500 kb/sek, når det virker.. Så de 9300 kb/s de skryter av får man nok bare i fritt fall fra toppen av masten deres...

 

 

Er du langt fra basen bør denne antennen prøves:

http://www.webbutikk...74255;c:1000014

Moralen blir å prøve dette først! Har nå ingen binding, så det er nå en enkel sak å bytte mellom alle tilbydere av mobilt bredbånd. (Med mobilt bredbånd mener jeg ikke Ice!)

Endret av aron
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å flytte til Byen. Jeg bor sentralt og får kun ASDL på 3000/400. Har noen venner på beste vestkant. Der står det enda dårligere til. Skal du få skikkelig fiber eller ADSL må du bo i småkommunene rundt Oslo. Der er det av en eller annen merkelig grunn mulig å velge å vrake mellom fiber, adsl eller kabel..

 

Til saken:

Fikk en telefon fra Ice i går morges. Tilbudet er å levere ruklet tilbake å slippe å betale noe mer. Alternativet var av en eller annen grunn et bruddgebyr på 1500,- Da kan jeg beholde utstyret å gå over til feks. uke.. Saken er at jeg med gratis januar grunnet dødt nett i nyttårshelgen, har 4 måneder igjen av bindingen. Det kommer på kr 1200,- Jeg svarte at da beholder jeg utstyret og betaler ut bindingen for å vise til folk hvor dårlig det virker. :dribble: Tipper nettet konker både i påske og vinterferien. Da ligger det an til 2 gratismåneder til, om jeg gidder å sjekke..

 

Edit:

Du har et alternativ til min løsning hos Necom. da med binding. Totalpris 12 mnd kr 7987,-

https://netcom.no/pr...adlost-nettverk

Min løsning kommer på kr 7014,- første år, inkl. antenne, uten binding, med 1/10 av datakvoten.. Differansen kan jo brukes på den beste antennen.

Endret av aron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn. Etter å ha hengt på utsida av veggen her med antenner og kabler og alskens uhumsk og forbannelse de siste månedene uten å oppnå over 1 Mbps nedlasting mer enn et par ganger, har jeg nå en unnselig liten svart dings på størrelse med en iphone i vinduskarmen. Den kom i posten fra Chess i dag, og gir fra første stund rundt 2,5 Mbps ned og opp. Fascinerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste nytt fra Ice: Jeg kan ikke si opp avtalen annet en pr telefon. De godtar altså ikke en skriftlig oppsigelse der i gården..

 

Siste dag av min binding er 05. juni 2013. I følge vilkårene er det en måneds oppsigelse til den første i måneden etter. Her ønsker altså Ice å bholde meg som kunde til den 30. juni..

 

Edit:

En litt hissig telefon til Ice løste saken og abonnementet avsluttes pr 05.juni 2012. Oppsigelsen bekreftes skriftlig.

 

Angående din oppsigelse så er dette noe du må ringe inn for, tidligst mai 2013.

 

Hei, takk for din henvendelse.

Denne mailen bekrefter at ditt abonnement hos ICE avsluttes den 05.06.2013.

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vennlig Hilsen

////// (#/////)

ICE Kundeservice

www.ice.no

Endret av aron
Lenke til kommentar

Siste nytt fra Ice: Jeg kan ikke si opp avtalen annet en pr telefon. De godtar altså ikke en skriftlig oppsigelse der i gården..

Supporten hos ICE er tragisk. Det nytter f.eks ikke å sende mail med info om at de har en feil på en av senderne sine. Nei, du må ringe inn til et dyrt 5-sifret nummer slik at ICE kan tjene ennå mer penger på deg pga. at de har en feil i sitt nett. Enkelte av de som jobber på support kan til og med påstå at kanskje det har kommet opp en fjell mellom meg og senderen siden i går...

 

Hver gang ICE har bedt meg om å ringe til dem så har jeg bare sagt at jeg har sperret mobilen min for dyre 5-sifrette nummer. Da har jeg ikke hørt noe mer fra dem etterpå.

 

Jeg har nylig vært i kontakt med Direct Connect for å sjekke muligheten for å få bredbånd fra dem. Dessverre hadde de en feil i dekningskartet sitt så jeg kunne ikke få bredbånd fra dem. Men den behandlingen jeg fikk hos support hos dem var god. Jeg hadde glatt gitt dem en 6 om jeg ble spurt om hvor fornøyd jeg var med support hos dem. Support hos ICE fortjener ikke en gang en 1'er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv ice med fri sikt til 1 mast å delvis en annen. Klarer ikke å streame en filmsnutt på vg-tv uten at den må buffre i 1-2 minutter for å spille av 15 sek for så å buffre igjen. Har prøvd med utendørs antenne i alle tenkelige retninger uten hell. Sier nå opp abonementet å bestiller det raskeste som telenor kan levere(2mbit) der jeg bor. Forhåpentlig vis så er det ikke vær og belastningsavhengisk noe som ice brukte som unnskyldning om hastigheten. Skal du ha ice. Bo ved senderen å bruk det kun om natten i fint vær. Har selv prøvd det ved senderen, å da funka det helt ok......å det var på natta

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En oppdatering:

Har nå brukt Mobilt Internett fra Telenor på hytta i Hemsedal en drøy måneds tid, og over vinterferien. Oppsettet ser du i post lenger opp. Bortsett fra et utfall et par timer etter en serverfeil, har dette fungert upåklagelig. Nå er vinterferien over og heller ingen problem da. Streamet video uten problemer på kvelden :) Hastigheten ligger som regel på ca 11 mb/sek og 3-5000 mb/sek opp, målt på wlan. Har ikke testet med kabel rett i modem.

 

Har en kamerat med Icepå en hytte litt nærmere senderen. Der fungerer det fint med Ice utenom weekend og utfarter Nå i vinterferien opplevde han helt dødt nett..

 

Moralen blir å teste mobilt nett med skikkelig antenne, før du vurderer ICE.

 

PS: har i skrivende stund ikke fått noen flere faktura fra Ice. Siste faktura var for desember...

Endret av aron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste oppdatering:

Som tidligere nevnt satt jeg helt uten Ice nett i romjulen i mange dager. Etter klage til Ice ville de kompensere meg for dette ved ikke å fakturere for januar. Status i dag er at jeg fikk en faktura for april. Det endte altså med at jeg slapp å betale januar, februar og mars. Ikke så verst service fra Ice? Men hjelper det når tjenesten ikke virker i store utfarter? Saken er den at produktet er totalt oversolgt i mange områder, og Ice har et kjempeproblem. Ikke ser det ut til at de roer ned markedsføringen heller..

 

Mitt Icemodem er gitt bort til venner, og om de er fornøyd med tjenesten når bindingen går ut i juni overtar de abonnementet. Og takk for meg.

Lenke til kommentar

Min oppfatning av ICE sitt tjenestetilbud er at det fungerer, om enn ikke så raskt som man håper på.

Jeg ligger på 3500 megabit jevnt. For meg fungerer dette en liten periode før bakken tiner til klargjøring av fiber. Derimot er jeg ikke så glad i at jeg har 200 ms svartid.

Planlegger selv å gjøre som aron når jeg er ferdig med modemet.

Det er dyrt å bryte avtalen synes jeg.

Datakvotene er vel det eneste jeg ikke trives med. 6GB når jeg heller ikke har fast TV-installasjon er ille.

Bruker Netflix en del nå i en overgangsperiode.

Lenke til kommentar

Skaff dere abbonement hos en mobiloperatør med 3G eller 4G. Mye bedre.

Jeg kan forstå at folk bruker ICE hvis de bor på steder uten mobildekning, men jeg anbefaler et skikkelig mobilabbonnement om du har dekning.

 

Situasjonen min er at jeg har hytte på et sted uten ICE-dekning.

Jeg var lenge NetCom-kunde, men de har bare GPRS.

Veldig treg surfing på laptopen, med mobilen som wifi hotspot.

Byttet nylig til Talkmore (Telenor-dekning). De har heller ikke 3G på det aktuelle stedet, men de har EDGE.

EDGE er dårlig, men det er i det minste bedre enn GPRS.

 

I påskeferien får jeg dobbelt så raskt mobilt internett som før, siden jeg har byttet til Telenor-nettet.

 

Jeg sjekker regelmessig, og sammenligner hva slags utbygginger Telenor og NetCom har.

NetCom publiserer alt de gjør her: https://netcom.no/dekning/dekningsnytt

Jeg kommer til å skaffe abb. hos den operatøren som først får ræva i gir og bygger 3G/4G på hytta mi.

 

Bruker bare smarttelefonen som wifi hotspot. Trenger ingen ekstra hardware.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...