Gå til innhold

[Løst] Få en elektrikker å installere Cat6 ethernet


LMH1

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er et krav for installere Cat6 om elektrikeren ta den biten å sette inn (Kompletteringsboks) f.eks: Eller er det slik at elektrikere ikke må gjøre det om det ikke kommer i konflik med 230 volt pluggene? altså elktrikeren trenger kun å borre hull i veggen? Siden det er svakstrøm? Siden det jeg vet er det vanlig å gjøre det på nye hus vet ikke hvorfor det er slik, siden eneste feilen som kan skje er om en vannrør lekker eller at strømkurs kortslutter TP kabelene. Jeg vet slike ting må gjøres av en elektrikere men vet ikke hvordan dette foregår.

 

apparatboks multi

Kompletteringsboks til skyvevegger med opptil 26 mm tykkelse. 2 innganger med 16 mm rørtilkoblinger.

 

Flexrør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på det? Har hørt både med canaldigital, telenor, og sjekket på pakken til Scheneider electonic.

 

Det står det "Må kun installere av sertfisert installatør"

 

http://www.lysenett....egory13497.html

 

viktig!

Før du gjør noe, studer monteringsveiledningen nøye.

Lavvoltsanlegg (under 50 V) kan utføres/monteres av ikke-faglærte personr dersom:

Effekten ikke overstiger 200 VA (ca. 200W), og

monterings- og bruksanvisning følges nøye, og

hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og

tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Begrensningene i pkt. 1 og 3 gjelder ikke for lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale.

 

Har du spørsmål om arbeid på det elektriske anlegget i din bolig, kontakt Lyse på

 

Så godt mulig lyse har andre betingelser?

 

Vet du hvordan kursene på 10 amper funger? (Stikkontakt med 2 punkter) bør man minst ha 10 cm avstand til disse? Vet du om strømkursene kun går nedover?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TP kabler skulle vel tåle å bøyes tilsvarende som CD plate.

Men hvordan er det med trykk på kabelen må det mye vekt til før en TP kabel fysisk brekker? Kobbetrådene. Uten at hastigheten reduseres? Så sant man får ledet strøm med alle 8 pins skulle kabelen gi topp hastighet (opp mot 10 gigabit ved maks 30 meter) eller noe slik.

 

Man kan vel bruke metalldektektor for å finne om det er kabler bak veggen der man vil borre ikke sant?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TP kabler skulle vel tåle å bøyes tilsvarende som CD plate.

Men hvordan er det med trykk på kabelen må det mye vekt til før en TP kabel fysisk brekker? Kobbetrådene. Uten at hastigheten reduseres? Så sant man får ledet strøm med alle 8 pins skulle kabelen gi topp hastighet (opp mot 10 gigabit ved maks 30 meter) eller noe slik.

Kopartråden toler ein del, men ikkje isolasjonen. Ligg kabelen i ein skarp kant er det alltid fare for at leiaren ryk, men trykker du av isolasjonen og får kortslutning så kan det og gje feil.

Lenke til kommentar

Ok så du mener at hvis alle 8 pins kablene har kontakt (Cat6) men jeg får alikevel maks 40 mbit på speedtest og led lampen på switchen lyser grønt må det være kabelen som ikke sitter godt nok da? Eller ville LED lapen lyse gult i så fall da på Dlink switch?

 

Eller kan kobbertrådene ryke dermed faller hastigheten? Det kan vel også være internetlevrandøren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Holder med at par 2 og 3 er terminert og er ok(grønn og oransje), vil selvfølgelig ikkje være godkjent kabling om ikkje alle par er terminert og svitsj mot svitsj bør man ikkje jukse på å terminere alle.

 

Du kan bruke www.nettfart.no også som test, for min del bruker eg alltid 2 test sider eller fleire. Nettfart.no er som regel en del raskere hos meg, grunnet servervalg antar eg. Men igjen er speedtest meir reel test ut mot internet da dei går på samme ruting som du vil ved normal surfing. Men som altibox bruker får eg alltid maks hastighet mot andre brukere på mitt fibernett, noke som er 1% av min trafikk.

 

Din referanse hastighet på å koble direkte til modem er det meir enn 40mbit på speedtest?

 

Dlink svitsj fargestatus er som regel:

gult blinkende=trafikk

gult stabilt: feil(som regel kortslutning mellom eit par)

grønt=link ok

 

Vil ikkje tro at du har noke grunn til å tro at du får dårligere hastighet av koppertråder som ryker, symptomene er som regel en del meir merkbar på vanlig enebolig kabling.

Lenke til kommentar

http://files.dlink.com.au/products/dgs-1008d/manuals/dgs-1008d_e1_manual_v4.00.pdf

 

Speed − 1000Mbps/Green; 100Mbps/Amber; 10Mbps/Off

This indicator is amber-colored when the port is connected to a 100Mbps Fast Ethernet station. It is green

when the port is connected to a 1000Mbps Ethernet station. It is not illuminated when the port is connected to

a 10Mbps Ethernet station.

 

Kanskje jeg har litt spesielt switch.

Virker ut som det var internetnetlevrandøren problemet lå hos, prøvde også test.telenor.net med samme resultat, men nå er det bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man bare bruker 2 av parene, så får man ikke mer enn 100Mbit overføringshastighet da alle parene blir brukt i Gbit.

 

Når det gjelder dette med kabler med for skarp knekk og som kommer i klem, så er det ikke bare det at man kan lage brudd eller kortslutning. Knekkene gjør at lederene blir liggende litt nærmere eller litt lengre fra hverandre slik at impedansen i kabelen endres. Ved høyfrekvente signaler oppstår det da refleksjoner i kabelen slik at noe av signalet som sendes ut fra en nettverksport, kommer i retur istedenfor å nå frem i andre enden. Da blir signalet som når frem i andre enden svakere, samtidig som det av signalet som ble reflektert i knekken, igjen blir reflektert når det treffer avsenderporten, slik at det blander seg med de neste bitsene som blir sendt ut og ødelegger signalet. Alternativt smitter signalet fra en leder over på en annen. Når dette blir for ille, må switchen tilslutt redusere hastigheten for at det skal fungere, fordi det bare blir grøt av signalet.

 

De fleste litt skarpe knekker vil kunne måles med reflektometer, men i realiteten tåler en kabel ganske mye juling før det blir så ille at det blir problemer.

 

Problemene oppstår helst når man gjør litt grovere slurv som å feste den på veggen med stifter slik at kabelen kommer i klem hver 20 cm over lange strekk, eller skjøter den med f.eks sukkerbiter underveis, eventuelt hvis man ikke følger fargekoden riktig, slik at det som sendes ikke blir sendt over to og to tvunnede ledere i kabelen slik det er ment å være. (Dette er typisk sånt som skjer når elektrikere skal montere signalkabler ;) )

 

Kabelen skal helst ikke skjøtes, og må ligge løst i kabelkanal, rør eller spikres fast med TC-fester som ikke klemmer for hardt rundt kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...