Gå til innhold

Post dine upopulære synspunkter


Anbefalte innlegg

Tidligere sagt, tidligere eid.

 

Uansett, bestemmer ikke Hellstrøm om kvaliteten er god eller ikke. Forbrukerne gjør.

Hvordan i helv skal forbrukerne vite om kvalitet når Nortura/Gilde har sågodt som monopol? De er for store til å bry seg om kvalitet, det er det som er problemet deres. Økologisk og gamlemåten er framtiden for kvalitet, og da går det vanskelig med gigantkonsern som er blinde på inntjening og mengde.

 

Jeg tror ikke dere vet hva kvalitet på kjøtt vil si engang jeg, for dere har aldri, aldri fått det. Hadde dere vært i Frankrike eller England en gang da hadde dere forstått hvilken helvetes dårlig kvalitet vi har på spesielt storfekjøtt, og hvor mye bra kjøtt vi har så er det feks bare lam som er rimelig tilgjengelig.... Hva med hval? Hva med reinsdyr, hva med rype?

 

Bor jeg på feil sted eller? Disse er vanskelige å finne i matbutikkene...

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan i helv skal forbrukerne vite om kvalitet når Nortura/Gilde har sågodt som monopol? De er for store til å bry seg om kvalitet, det er det som er problemet deres. Økologisk og gamlemåten er framtiden for kvalitet, og da går det vanskelig med gigantkonsern som er blinde på inntjening og mengde.

Så klart, Noteliten har ikke peiling på hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Har du peiling på hva du snakker om da?

Føler meg litt mer kompetent enn hva du er i akkurat dette temaet hvis jeg skal være ærlig.

 

Edit: Harryhandel er uansett ikke relevant for de som ikke bor nærme grensen, og de er det jo en del av.

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar
Har du smakt kjøtt fra andre land i stor grad?

 

Hmm... Nei, kan ikke si at jeg har det. Kjøtt som importeres fra utland går som oftest dårlig før det rekker butikkhyllene. Eller så fryses det ned og da forringes kvaliteten. Også har vi jo også den nylige hestekjøttepidemien som herjer over hele europa... Jeg føler meg utrygg på utenlandsk kjøtt. Ikke har vi kontroll på hvor det kommer fra heller. Hørt om Belgian Blue før? http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Blue

Lenke til kommentar

Frossenmat er ikke optimalt, men om du får et frossent stort stykke som du vet har bra kvalitet. Da får du bra biff hver gang!

 

Jeg kjøpte mye dyr biff på Meny i ferskavdelingen før og etter å ha vært litt rundt i verden og smakt på andre varer, så vet jeg at frossenbiff fra utland er bedre enn Gildebiff som faktisk også ofte er frossen før salg...

Lenke til kommentar

Føler meg litt mer kompetent enn hva du er i akkurat dette temaet hvis jeg skal være ærlig.

Flott, foreslår at du heller kommer med punkter du tror jeg tar feil, istedenfor å forsøke å illegitimere meg som person. :)

 

Dritt i overført betydning vel og merke...

Ah, hva er forskjellen på norsk og svensk "dritt"?

Lenke til kommentar

Hmm... Nei, kan ikke si at jeg har det. Kjøtt som importeres fra utland går som oftest dårlig før det rekker butikkhyllene. Eller så fryses det ned og da forringes kvaliteten. Også har vi jo også den nylige hestekjøttepidemien som herjer over hele europa... Jeg føler meg utrygg på utenlandsk kjøtt. Ikke har vi kontroll på hvor det kommer fra heller. Hørt om Belgian Blue før? http://en.wikipedia....ki/Belgian_Blue

Det er det som er så merkelig, vi har skepsis mot utlandet som har nydelig storfekjøtt. Sannheten VI har bedre dyr, og bedre forhold. Men Gilde/Nortura ødelegger alt. Staten ødelegger kvaliteten ved å kunstig opprettholde monopolene.

 

Kjøtt fra Uruguay og Argentina har helt fortreffellig mørhet, helt himmelsk. Norske varer har ikke nubbsjangs i forhold. Når du kjøper mye kjøtt, feks hele stykker som jeg anbefaler varmt, så må du uansett fryse og da er det like greit å kjøpe frossent. det du gjør du tiner så vidt opp, nok til at du kan kutte, så kutter du biffstykker før kjøttet har tint og putter i fryseren.

 

Dersom jeg hadde fått bra fersk biff med utsøkt kvalitet, ja jeg kunne godt betalt det samme som er på Meny bare kvaliteten var der. Da hadde jeg gjort det.

 

Men sånn er det ikke.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Flott, foreslår at du heller kommer med punkter du tror jeg tar feil, istedenfor å forsøke å illegitimere meg som person.

 

Ah, hva er forskjellen på norsk og svensk "dritt"?

Du tar feil i at det er forbrukerne som bestemmer kvaliteten. Majoriteten av befolkningen har f.eks ikke peiling på hva man skal se etter når man skal plukke ut en god biff. Du tar feil i at løsningen er harryhandel, og alt det du skriver om hellstrøm.

 

Forskjellen mellom norsk og svensk "dritt" er ingenting. Begge er sprøytet fulle med vann og salt.

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Fiskedisken ser bra ut, men er ikke så overbegeistret for fisk, og den er vel heller ikke sentralisert på samme måte?

Grunnen til at fiskedisken er mye bedre er fordi små lokale leverandører slipper til. Har hytte ved kysten, og på nærbutikken der har de utsøkt fersk fisk. Har også et lokalt slakteri i nærheten av hytta som driver med hjort. Meget god kvalitet på hjorten. Føler meg heldig :)

Lenke til kommentar

Det som er morsomt... du kan ikke gå i en kjøttdisk å spørre hva som er god kvalitet.. De ser bare rart på deg og peker på kjøttdisken. -Det som står vedsiden av alt det andre kjøttet fra Gilde?

 

Det er dette problemet jeg snakker om. Jeg handler feks noen ganger på taxfree, har funnet ut at innkjøpssjefen for Bagatelle under Hellstrøm handler inn all mat på båten. Da føler jeg meg rimelig trygg når jeg spør betjeningen om ekstra godt andebryst eller indrefilet.

 

Storfekjøttet på Meny er kritikkverdig...

Lenke til kommentar

Det er dette problemet jeg snakker om. Jeg handler feks noen ganger på taxfree, har funnet ut at innkjøpssjefen for Bagatelle under Hellstrøm handler inn all mat på båten. Da føler jeg meg rimelig trygg når jeg spør betjeningen om ekstra godt andebryst eller indrefilet.

Men skjønner ikke helt hvorfor du snakker så fint om indrefilet. Det er jo fettet i kjøttstykket som gir mesteparten av smaken. Indrefilet er jo veldig magert. Foretrekker da heller ytrefilet og entrecote.

Lenke til kommentar

Det er det som er så merkelig, vi har skepsis mot utlandet som har nydelig storfekjøtt. Sannheten VI har bedre dyr, og bedre forhold. Men Gilde/Nortura ødelegger alt. Staten ødelegger kvaliteten ved å kunstig opprettholde monopolene.

 

Kjøtt fra Uruguay og Argentina har helt fortreffellig mørhet, helt himmelsk. Norske varer har ikke nubbsjangs i forhold. Når du kjøper mye kjøtt, feks hele stykker som jeg anbefaler varmt, så må du uansett fryse og da er det like greit å kjøpe frossent. det du gjør du tiner så vidt opp, nok til at du kan kutte, så kutter du biffstykker før kjøttet har tint og putter i fryseren.

 

Dersom jeg hadde fått bra fersk biff med utsøkt kvalitet, ja jeg kunne godt betalt det samme som er på Meny bare kvaliteten var der. Da hadde jeg gjort det.

 

Men sånn er det ikke.

 

Jeg tror at hvis vi skal se rent platonisk på det, så koker det hele ned til kvalitet og leveringstid, hvilke forhold kjøttet er stått lagret i. Du kan ikke sammenligne plastikkpakkede kjøtt fra fabrikk med spesialbestillinger fra utlandet, det sier seg selv. Gilde-biffen er av høyeste kvalitet og smaker godt trass under forholdene det produseres, pakkes og det leveres. Jeg er ikke i tvil om at argentiner-biff smaker fortreffelig, det er ikke det. Men at det på noen måte er *magisk* bedre enn det som finnes innland... det er løgn.

Lenke til kommentar

Men skjønner ikke helt hvorfor du snakker så fint om indrefilet. Det er jo fettet i kjøttstykket som gir mesteparten av smaken. Indrefilet er jo veldig magert. Foretrekker da heller ytrefilet og entrecote.

 

Jeg kan godt like en entrecote, eller ytrefilet. Men siden jeg spiser kjøttet medium stekt og litt rosa så foretrekker jeg biffer med mørhet.

 

Dessuten har jeg ikke funnet entrecote i hele stykker, bare ytrefilet...

 

I fryseren har jeg to typer store stykker indrefilet fra Uruguay og en fra Argentina. Oppdelt, så har jeg også hvalbiff.. men hadde ikke sansen for hval..

Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis vi skal se rent platonisk på det, så koker det hele ned til kvalitet og leveringstid, hvilke forhold kjøttet er stått lagret i. Du kan ikke sammenligne plastikkpakkede kjøtt fra fabrikk med spesialbestillinger fra utlandet, det sier seg selv. Gilde-biffen er av høyeste kvalitet og smaker godt trass under forholdene det produseres, pakkes og det leveres. Jeg er ikke i tvil om at argentiner-biff smaker fortreffelig, det er ikke det. Men at det på noen måte er *magisk* bedre enn det som finnes innland... det er løgn.

Man blir ikke profet i eget land er det noe som heter. Men enig med Wolfkiller at norsk biff kunne vært så mye bedre om det hadde vært større konkurranse. Men SÅ ille er den heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...