Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Studere medisin?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å studere dette, har gode nok karakterer, men jeg tåler ikke blod noe særlig, og bare tanken på obduksjon eller noe som ligner hvis det er endel av anatomi får det virkelig til å grøsse. Jeg er meget følsom for både lukt og syn. Det teoretiske vil jeg nok ikke ha noe problem med. Betyr det at jeg bare kan glemme og utdanne meg til Lege? Eller er det sånn at det går og lære seg til å tåle alle de tingene? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet du først når du er ferdig med behandling for å venne deg til det.

Det å gå fra yrkesdrømmen uten at du prøver er vel kanskje å gi opp for lett ?

 

Jeg tror personlig en del leger har elementer av høytfungerende autisme og da kan nettopp de tingene du tar opp her ang. økt følsomhet for lukt og syn sammen med dyp intellektualisering være slik du sier.

 

Da har du i alle fall et par ting du kan vurdere.

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å studere dette, har gode nok karakterer, men jeg tåler ikke blod noe særlig, og bare tanken på obduksjon eller noe som ligner hvis det er endel av anatomi får det virkelig til å grøsse. Jeg er meget følsom for både lukt og syn. Det teoretiske vil jeg nok ikke ha noe problem med. Betyr det at jeg bare kan glemme og utdanne meg til Lege? Eller er det sånn at det går og lære seg til å tåle alle de tingene? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

 

Du må spøre deg selv hvorfor du vil studere medisin, spesielt når du ikke tåler blod.

 

Alternativet er å studere andre former for medisin som går på helse og livsstil i stedet for sykdoms- og klinisk behandling.

 

Ellers kan jeg sterkt anbefale serien Doc Martin om du ikke har sett denne. Det handler nettopp om en kirurg som ikke lenger tåler blod og blir derfor en allmennlege i sin hjemby. den gikk på NRK for noen år siden. Om du er prinsipielt imot ulovlig nedlasting tror jeg du finner serien på netflix som nå tilbyr en mnd gratis.

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å studere dette, har gode nok karakterer, men jeg tåler ikke blod noe særlig, og bare tanken på obduksjon eller noe som ligner hvis det er endel av anatomi får det virkelig til å grøsse. Jeg er meget følsom for både lukt og syn. Det teoretiske vil jeg nok ikke ha noe problem med. Betyr det at jeg bare kan glemme og utdanne meg til Lege? Eller er det sånn at det går og lære seg til å tåle alle de tingene? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

Ja, man lærer seg å tåle de tingene. De fleste leger kan spise lunch og planlegge dagens middagsmat samtidig som de snakker om pasientenes avføring og ser på patologipreparater...

 

Der jeg jobber har vi obduksjon-/patologimøte i lunchpausen en gang i uken.

 

Hvorfor vil du bli lege?

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å studere dette, har gode nok karakterer, men jeg tåler ikke blod noe særlig, og bare tanken på obduksjon eller noe som ligner hvis det er endel av anatomi får det virkelig til å grøsse. Jeg er meget følsom for både lukt og syn. Det teoretiske vil jeg nok ikke ha noe problem med. Betyr det at jeg bare kan glemme og utdanne meg til Lege? Eller er det sånn at det går og lære seg til å tåle alle de tingene? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

 

Du må spøre deg selv hvorfor du vil studere medisin, spesielt når du ikke tåler blod.

 

Jeg ønsker å bevise for meg selv at jeg kan greie noe som er vanskelig og krevende. Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å studere dette, har gode nok karakterer, men jeg tåler ikke blod noe særlig, og bare tanken på obduksjon eller noe som ligner hvis det er endel av anatomi får det virkelig til å grøsse. Jeg er meget følsom for både lukt og syn. Det teoretiske vil jeg nok ikke ha noe problem med. Betyr det at jeg bare kan glemme og utdanne meg til Lege? Eller er det sånn at det går og lære seg til å tåle alle de tingene? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

 

Du må spøre deg selv hvorfor du vil studere medisin, spesielt når du ikke tåler blod.

 

Jeg ønsker å bevise for meg selv at jeg kan greie noe som er vanskelig og krevende. Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

 

Hvis det er den eneste grunnen til at du ønsker å studere medisin er du på tynn is.

 

Angående blod og slikt, så er eksponering tingen. Jeg synes ikke blod er det kjekkeste jeg heller, men jeg studererer likevel medisin på førsteåret og så langt har det gått helt fint. Jeg har både sett en obduksjon bli utført (riktignok på film) og vært med på kirugi uten at jeg har deiset i bakken av den grunn, og om du gjør det, ingen fare.

Lenke til kommentar

Jeg har både sett en obduksjon bli utført (riktignok på film) og vært med på kirugi uten at jeg har deiset i bakken av den grunn, og om du gjør det, ingen fare.

 

Det er fare om du under større kirurgiske inngrep deiser (synkoperer) oppi operasjonsfeltet og kontaminerer alt sammen. Spesielt mtp. operasjonssykepleierne, som i utgangspunktet er rimelig hysteriske. I tillegg er det jo litt dumt for pasienten. :ph34r:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Jeg har både sett en obduksjon bli utført (riktignok på film) og vært med på kirugi uten at jeg har deiset i bakken av den grunn, og om du gjør det, ingen fare.

 

Det er fare om du under større kirurgiske inngrep deiser (synkoperer) oppi operasjonsfeltet og kontaminerer alt sammen. Spesielt mtp. operasjonssykepleierne, som i utgangspunktet er rimelig hysteriske. I tillegg er det jo litt dumt for pasienten. :ph34r:

 

Stemmer det, men man kjenner på kroppen om man kommer til å besvime og da gjelder det bare å komme seg vekk fra operasjonsfeltet. Første gangen man er med på operasjon er det ikke en gang sikkert man får stå i den sterile sonen, og da gjør det ikke så mye om man besvimer.

Lenke til kommentar

Hvis det er den eneste grunnen til at du ønsker å studere medisin er du på tynn is.

Jeg ønsker å ta ibruk alle midler for å se hvor langt jeg kan greie å komme rent akademisk. Det som interesserer meg mest er forskning. Jeg er lite interessert i å jobbe som lege. Hva er din motivasjon? Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76 Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76 Anonym poster: 14694aa7f770cabba10c731dfb2bba76

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere mye forskjellige relaterte yrker som ikke nødvendigvis trenger å involvere å jobbe direkte med mennesker. Biokjemi f.eks. Biotech er jo er bransje i sterk vekst internasjonalt.

 

Her er i alle fall litt inspirasjon;

 

http://utdanning.no/tema/yrke_og_karriere/finn?s=&f=Yrkeskategori:Helse%2C%20omsorg%2C%20medisin%20og%20biologi

 

Går du utenfor Norge utvider du mulighetene ytterligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...