Gå til innhold

Windows 8 selger bedre en forgjengeren


Anbefalte innlegg

for å utdype det litt, jeg vurderer å kjøpe en oppgraderingslisens fra win 7 homepremium til windows 8. jeg kjøpte pcen fra komplett med ferdig instalert windows. (produktnøkkelen står på kabinettet) vill en win 8 oppgradering fungere ?

 

Det er ikke noe problem!

Jeg oppgraderte min samsung np700 med Win7 Home Premium til Win8 pro via oppgraderingstilbudet ms har. (da koster det 120 kr.)

 

Jeg oppgraderte og valgte å beholde alle filer og instillinger osv. (dette grunnet 700 GB med div. innhold jeg vil ta vare på) Det som tok lengst tid for min del var å laste ned selve installeringsfila, men etter det s¨var det tut å kjør!

 

Jeg har ingen problemer med Win8 og Netflix appen er som sendt fra oven!

 

Det eneste jeg sliter med er det at jeg har multi-touch pad. som vil si at det er en drøss med "Gestures" som går sammen med win 8, og noen av de er kanskje ikke så smart plassert. (dra fingeren fra venstre av kanten og mot høyre får deg til å skifte programm osv.)

Men det er småplukk =)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte det siden det var en fornuftig pris (oppgradering). Hadde jeg fått Win7 til samme prisen hadde jeg utvilsomt gått for den versjonen, da mitt bruk ikke har noe med tablet å gjøre, og det blir for meg i de fleste tilfeller flere klikk for å nå målet. Til eksempel har jeg gått til det steget å lage en snarvei til "shutdown" og pinna den til programlinja.

 

Det er jo heller aldri noe spesielt festlig å være i besittelse av helt ferske operativsystem med tanke på driverstøtte.

Lenke til kommentar

Vel, brukerfeil og mangel på kompetanse står jeg anklaget for hva... Men jeg må nå si det att i mine öyne er det logisk å tro att gode funksjoner som har eksistert i windows 7, windows xp, windows vista, windwos 2000, windows me, windows 98 og windows 95 fremdeles er å finne på windows 8. Skal jeg som bruker väre nödt til å google om disse funksjonene fremdeles finnes?

 

Ta eksemplet med 'ren installasjon' av en oppgraderingsversjon. Dette har vi kunnet gjöre med alle tidligere windows versjoner, da ble vi spurt om å sette inn original media under installasjonen. Men nei, med windows 8 må jeg installere windows 7 först for så å installere windows 8 over de gamle windows 7 filene. Er det brukerfeil og mangel på kompetanse da når man tar det litt for gitt at denne funnksjonen fremdeles er med i windows 8, og ikke gadd å google om akkurat den funksjonen var tatt bort eller fredeles var tilstede?

 

Og så, raid-ahci drivere. Vel, med win7, win vista, win xp og win 2000 har man alltid måtte laste inn ahci drivere fra diskett eller usb-penn ved hjelp av F6 under installasjon. En funksjon som er tilstede i windows 8's instllasjonsprogram. Men her fungerer den ikke med Sony's Vaio Z3 (og brukerfeil er det ikke, om noe er det Sony, Microsoft eller Intel's feil, da brukeren har svärt begrensede handlingsmuligheter annet enn å laste ned driveren fra Intels hjemmeside og så trykke på tre knapper på Microsfts installasjonprogram. Og er det brukerfeil og mangel på kompetanse når man tar det for gitt att Microsoft ikke har lagt til native stötte for ahci, noe som manglet med win7, vista, xp og 2000?

 

Nei, da så... Saken er den at Sony Vaio Z3 ikke er 100% kompatibel med windows 8 ennå, noe som kanskje kommer i fremtiden, får håpe det. Uansett, i mellomtiden får jeg holde meg til win7, så kanskje den dagen driverne er 100% og mitt knuste ego har kommet over försteinntrykket av ludderet, legger jeg inn win8 igjen og påbegynner romansen...

Lenke til kommentar

Vel, brukerfeil og mangel på kompetanse står jeg anklaget for hva... Men jeg må nå si det att i mine öyne er det logisk å tro att gode funksjoner som har eksistert i windows 7, windows xp, windows vista, windwos 2000, windows me, windows 98 og windows 95 fremdeles er å finne på windows 8. Skal jeg som bruker väre nödt til å google om disse funksjonene fremdeles finnes?Ta eksemplet med 'ren installasjon' av en oppgraderingsversjon. Dette har vi kunnet gjöre med alle tidligere windows versjoner, da ble vi spurt om å sette inn original media under installasjonen. Men nei, med windows 8 må jeg installere windows 7 först for så å installere windows 8 over de gamle windows 7 filene. Er det brukerfeil og mangel på kompetanse da når man tar det litt for gitt at denne funnksjonen fremdeles er med i windows 8, og ikke gadd å google om akkurat den funksjonen var tatt bort eller fredeles var tilstede?Og så, raid-ahci drivere. Vel, med win7, win vista, win xp og win 2000 har man alltid måtte laste inn ahci drivere fra diskett eller usb-penn ved hjelp av F6 under installasjon. En funksjon som er tilstede i windows 8's instllasjonsprogram. Men her fungerer den ikke med Sony's Vaio Z3 (og brukerfeil er det ikke, om noe er det Sony, Microsoft eller Intel's feil, da brukeren har svärt begrensede handlingsmuligheter annet enn å laste ned driveren fra Intels hjemmeside og så trykke på tre knapper på Microsfts installasjonprogram. Og er det brukerfeil og mangel på kompetanse når man tar det for gitt att Microsoft ikke har lagt til native stötte for ahci, noe som manglet med win7, vista, xp og 2000?Nei, da så... Saken er den at Sony Vaio Z3 ikke er 100% kompatibel med windows 8 ennå, noe som kanskje kommer i fremtiden, får håpe det. Uansett, i mellomtiden får jeg holde meg til win7, så kanskje den dagen driverne er 100% og mitt knuste ego har kommet over försteinntrykket av ludderet, legger jeg inn win8 igjen og påbegynner romansen...

 

Det at man har kunnet kjørt en clean install av Win7 med upgradedisk tidligere har vært en sannhet med modifikasjoner. Ta et søk og se.

 

Uansett, MS selger en billig variant av Win8 for OPPGRADERING, altså, man forventer at det finnes en installert og ikke minst lisensiert versjon på maskinen fra før. Dette burde i alle tilfeller være mer naturlig enn at man får bruke den på samme måte som en "vanlig" Win8 installasjon.

 

Win Vista, Win7 og Win8 har native støtte for AHCI. Hvis AHCI er aktivert i BIOS bruker Windows oppsett for AHCI UTEN at du må legge inn en egen driver for dette.

 

Om du slår på AHCI i bios etter en installasjon fører dette til problemer, men også dette kan omgås.

 

AHCI er for øvrig et subset av RAID, så du behøver ikke poengtere AHCI RAID.

 

Vista, og spesielt W7 har god støtte for mange RAID-kontrollere innebygd, og det er lenges siden jeg måtte legge til RAID-drivere manuelt under en installasjon. Men som med alt annet, når man oppgraderer OS er driverstøtte noe man må kontrollere på forhånd. Dette har ALLTID vært et problem, være seg RAID eller touchpad drivere.

 

Jeg skal ikke spekulere i hva det er du driver med, og om det er mangel på kompetanse, men jeg har sett mange som helt siden W8 consumer preview har kjørt W8 i RAID på Sony's Vaio Z. Personlig har jeg installert W8 på flere maskiner, med og uten SSD og med og uten RAID, både Upgrade og Clean install uten problemer. Riktig nok bruker jeg W8 Enterprise, ikke en Upgrade. Men det er et spørsmål om lisensiering mer en fysiske forskjeller på dette området.

 

Hva du så mener om OS'et får være sin sak...

Lenke til kommentar

Vel, brukerfeil og mangel på kompetanse står jeg anklaget for hva... Men jeg må nå si det att i mine öyne er det logisk å tro att gode funksjoner som har eksistert i windows 7, windows xp, windows vista, windwos 2000, windows me, windows 98 og windows 95 fremdeles er å finne på windows 8. Skal jeg som bruker väre nödt til å google om disse funksjonene fremdeles finnes?

 

Ta eksemplet med 'ren installasjon' av en oppgraderingsversjon. Dette har vi kunnet gjöre med alle tidligere windows versjoner, da ble vi spurt om å sette inn original media under installasjonen. Men nei, med windows 8 må jeg installere windows 7 först for så å installere windows 8 over de gamle windows 7 filene. Er det brukerfeil og mangel på kompetanse da når man tar det litt for gitt at denne funnksjonen fremdeles er med i windows 8, og ikke gadd å google om akkurat den funksjonen var tatt bort eller fredeles var tilstede?

 

Og så, raid-ahci drivere. Vel, med win7, win vista, win xp og win 2000 har man alltid måtte laste inn ahci drivere fra diskett eller usb-penn ved hjelp av F6 under installasjon. En funksjon som er tilstede i windows 8's instllasjonsprogram. Men her fungerer den ikke med Sony's Vaio Z3 (og brukerfeil er det ikke, om noe er det Sony, Microsoft eller Intel's feil, da brukeren har svärt begrensede handlingsmuligheter annet enn å laste ned driveren fra Intels hjemmeside og så trykke på tre knapper på Microsfts installasjonprogram. Og er det brukerfeil og mangel på kompetanse når man tar det for gitt att Microsoft ikke har lagt til native stötte for ahci, noe som manglet med win7, vista, xp og 2000?

 

Nei, da så... Saken er den at Sony Vaio Z3 ikke er 100% kompatibel med windows 8 ennå, noe som kanskje kommer i fremtiden, får håpe det. Uansett, i mellomtiden får jeg holde meg til win7, så kanskje den dagen driverne er 100% og mitt knuste ego har kommet over försteinntrykket av ludderet, legger jeg inn win8 igjen og påbegynner romansen...

Vel da må du enten ha gjort noe rart eller vært uheldig. Jeg har også en Vaio Z3 og jeg brukte 20 min på å installer en clean install av W8. Raid fungerte fint uten å gjøre noe som helst. Går du på hjemmesiden til Intel finner den og oppgraderer drivere til skjermkort, raid og wifi uten at du behøver å gjøre stort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...