Gå til innhold

[Løst] Enkleste måte å få nettverk musikk i stua?


Anbefalte innlegg

Det er mulig at dette spørsmålet burde vært stilt på et hifi forum og ikke her, men jeg gjør et forsøk likevel :-)

 

Har digitalisert en mengde CD'er og har liggende hundrevis av Gb med musikk i lossless og 320kbit mp3 på PC'en. Ønsker å kunne spille denne enkelt av i stua i best mulig kvalitet uten å måtte skaffe meg alt for mange ekstra duppeditter.

 

Har ikke smartphone (foreløpig) og har ingen umiddelbare planer om anskaffelse.

 

Har Altibox i sikringsskapet med nettverkskabel til setboxen i stua.

 

Stereoanlegget er nettopp det - en Denon PMA1500AE integrert forsterker med phono innganger - ikke noe mer. Den står sammen med en 47" Phillips NetTV. Husker ikke modellbetegnelsen. Denne er foreløpig ikke koblet til nettverket men å en anskaffe en switch burde være greit nok. Er usikker på audio utgangen fra TV'en.

 

Altiboxen er også tilkoblet en switch på arbeidsrommet med ledige kontakter.

 

Litt av poenget må være å lett kunne finne frem musikk fra f.eks. et bibliotek på Win 7 PC'en (iTunes, Winamp?) - eller rett og slett harddisken.

 

Takk for at du tok deg tid til å lese.

 

Stein Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vil si at det letteste er nok å få fatt i en media streamer som du kan koble opp via datamaskinen med musikken.

Nå vet jeg ikke helt om du klarer på noen som helst måte å koble altiboxen din opp imot pc'en slik at du får spillt av musikken din der.

Har du en PS3? Xbox? Isåfall blir dette lekende lett.

Om ikke så kan det være greit å bruke noe som en liten bærbar som står ved siden av, evt om du har en gammel en. Skal jo ikke mer enn en minijack til før det blir lyd :)

Til sist så er det jo mulig å strekke en lydkabel fra pc'en til forsterkeren også :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og beklager for sent svar.

Ja du må nok hoppe deg på en media streamer av en type.

Vil tro at det letteste da blir å kjøpe en boxee box el. og dele musikken over nettverket.

Jeg gjør akkurat det samme pr idag bare via PS3. Fungerer flott :)

Kan også være greit å sjekke om du får lest av en nettverksdisk av en eller annen type slik du slipper å ha pc'en ståendes på hele tiden :)

Lenke til kommentar

Det du også kan vurdere istedet for Apple TV. Noe jeg synes er bortkastede penger. Så kan du heller bygge deg en HTPC. Vil ikke koste deg mer enn 5 lapper. Kanskje mindre.

Der vil du også få en fjernkontroll med som du kan arbeide med som vanlig. Du får tilgang til alle programmene du trenger.

Eller kanskje enda bedre om du har noen gamle maskindeler liggende :)

Er ikke mye som skal til før du får en kjempegod HTPC til allslagsbruk.

Lenke til kommentar

Eller en Squeezebox: http://en.wikipedia.org/wiki/Squeezebox_%28network_music_player%29

Classic eller Duet, fjernkontroll følger med, du installerer LMS på PC'en der musikken ligger, kobler Squeezeboxen til forsterkeren og vips du er i mål.

Ok, LMS bruker litt tid på indeksering av musikken din først.

Merk: du er ikke avhengig av mysqueezebox.com eller hva Logitech kaller det nå.

Lenke til kommentar

SONOS for alle penga!

Jeg er fullstendig solgt på systemet, og MEGET enkelt å utvide det senere om du skulle ha ønske om det!

Gå innom HiFi klubben og få en demo, og du vil bli imponert!!!

Takk. Joda Sonos høres bra ut - men da må jeg ha en smartphone el. i tillegg - noe jeg hittil (tro det eller ei) har klart meg uten. ....men jeg ser jo at smartphones kan brukes til enkelte nyttige ting :)

Lenke til kommentar

Eller en Squeezebox: http://en.wikipedia....music_player%29

Classic eller Duet, fjernkontroll følger med, du installerer LMS på PC'en der musikken ligger, kobler Squeezeboxen til forsterkeren og vips du er i mål.

Ok, LMS bruker litt tid på indeksering av musikken din først.

Merk: du er ikke avhengig av mysqueezebox.com eller hva Logitech kaller det nå.

Takk. Ser ut som det er slutt på Squeezeboxer fra Logitech. De er byttet ut med en internet radio el. :huh:

 

... en helt annen ting - men likevel samme greia:

Jeg har en såkalt "smart TV", en Philips 46PFL7665H/12. I dag fikk jeg tak i en switch og koblet den til nettverket. Har nå faktisk tilgang til både foto, video og musikk fra PC'en - så lenge det ligger i "Public" mappe eller er registert i Windows Media Player.

 

Jeg har bare to ikke helt ubetydelige ankepunkter:

1) Jeg kan ikke se bilder i full skjerm modus - de er faktisk ikke så veldig mye større enn på min 23" monitor.

2) Så langt har jeg koblet lyden til TV'en til min gode gamle forsterker via hodetelefon utgangen. Det låter bokstavelig talt dr***. Gjorde et forsøk mellom å lytte på Altiboxen koblet direkte til forsterkeren og gjennom TV'en. Forskjellen var skremmende! Det var som om et relativt dyrt stereo anlegg ble forvandlet til en reiseradio!

 

Det er ikke digital audio inn på forsterkeren så jeg kan hverken bruke denne utgangen eller hdmi utgang fra TV'en for å få bedre lyd.

 

Er det noen som vet om det er bryet verdt å ta fikle litt :dremel: med en Scart plugg og ta audio signalet derfra istedenfor fra hodetelefonutgangen?

Endret av SAJensen
Lenke til kommentar

Takk. Joda Sonos høres bra ut - men da må jeg ha en smartphone el. i tillegg - noe jeg hittil (tro det eller ei) har klart meg uten. ....men jeg ser jo at smartphones kan brukes til enkelte nyttige ting :)

Ikke nødvendigvis. Kan også styres fra en hvilken som helst PC som er knyttet til nettverket, med kabel eller trådløst!
Lenke til kommentar
Syns Apple TV ser interessant ut - men da må jeg ha smartphone også. :hrm:

 

Hvorfor må du ha smartphone også? Er vel bare å bruke den medfølgende fjernkontrollen, og la musikknavigeringen vises på TV-skjermen?

 

Er i allefall slik jeg pleier å bruke min egen Apple TV (2. gen), synes det funker veldig fint å spille av musikk fra datamaskinens iTunes-bibliotek på den måten. Jeg bruker en Mac, i tilfelle det har noe å si, men regner med at det funker på samme måte i Windows-utgaven av iTunes også.

Lenke til kommentar

Takk. Må visst en tur til byen. Dette må sjekkes ut!

 

Hvorfor må du ha smartphone også? Er vel bare å bruke den medfølgende fjernkontrollen, og la musikknavigeringen vises på TV-skjermen?

 

Er i allefall slik jeg pleier å bruke min egen Apple TV (2. gen), synes det funker veldig fint å spille av musikk fra datamaskinens iTunes-bibliotek på den måten. Jeg bruker en Mac, i tilfelle det har noe å si, men regner med at det funker på samme måte i Windows-utgaven av iTunes også.

Takk for tipset!

Det kan skrives tykke bøker om alt jeg ikke vet - bl.a. om Apple TV! :)

Er lydkvaliteten god?

Kan du se foto fra PC i fullskjerm?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Kan også styres fra en hvilken som helst PC som er knyttet til nettverket, med kabel eller trådløst!

Takk. Tror nok at PC i stua med vifter og harddisker ikke er særlig aktuelt. Hører også på endel klassisk musikk og der er dynamikken i blant ekstrem - også når det gjelder lavt volum. :)

Lenke til kommentar

For den "audiofile" har Apple det problemet at FLAC ikke støttes. Man må konvertere til Apple Lossless og sitter da igjen med et veldig lite brukt format.

 

Har inntrykket av at Sonos multiroom systemet er det som gir mest fleksibilitet og kompatibilitet.

 

Uten å ha testet noe annet enn AirPlay på den, så har jeg veldig troen på Pioneer N-50-K nettverksspilleren; alternativt spillerne fra Dune (selges bla. hos komplett.no) om man ønsker noe billigere.

Lenke til kommentar
Er lydkvaliteten god?

Kan du se foto fra PC i fullskjerm?

 

Selv har jeg koblet lyden til stereoanlegget mitt via den optiske utgangen fra Apple TV, og har ikke merket noen problemer med lydkvaliteten, synes det høres veldig bra ut.

 

Nå er ikke jeg audiofil eller noe sånt, bare så det er sagt, men dette med lydkvaliteten finnes det sikkert mange tester og erfaringer fra rundt omkring på nettet.

 

Ja, man kan se foto fra PC i fullskjerm på TVen med Apple TV, funker i allefall bra med bildene fra Mac-maskinen min.

 

Men om bildene er i "feil" format, dvs 4:3 og slikt og skal vises på en 16:9-TV, tror jeg ikke det går an å zoome manuelt eller noe sånt (Apple TV tilpasser bildet automatisk). Bildet i fullskjermvisning blir bare tilpasset slik at det beholder proporsjonene sine og når helt ut i enten sidekantene eller i topp/bunn av skjermen. Dersom bildet ikke dekker hele skjermbildet, får man sorte områder på sidene eller over/under.

 

Ellers går det også an å starte diverse typer lysbildeserier og skjermsparere med bildene, slik at bildene vises på en fancy måte, enten med eller uten musikk.

 

Noe sånt som dette eksempelvis: http://www.youtube.com/watch?v=9S3oP_ZIIkk

 

edit: endret avsnitt 4.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...