Gå til innhold

[Løst] Enkleste måte å få nettverk musikk i stua?


Anbefalte innlegg

For den "audiofile" har Apple det problemet at FLAC ikke støttes. Man må konvertere til Apple Lossless og sitter da igjen med et veldig lite brukt format.

 

Har inntrykket av at Sonos multiroom systemet er det som gir mest fleksibilitet og kompatibilitet.

 

Uten å ha testet noe annet enn AirPlay på den, så har jeg veldig troen på Pioneer N-50-K nettverksspilleren; alternativt spillerne fra Dune (selges bla. hos komplett.no) om man ønsker noe billigere.

Takk - da er ikke Apple TV aktuelt. Til det ligger det for mye FLAC på harddisken.

Har sett på Pioneer N-50-K og den virker interessant men siden forsterker, CD og DVD er Denon ville jeg nok heller gått for Denon DNP-720AE - men det er noe mer enn jeg hadde tenkt å bruker på mer lyd i stua for øyeblikket.

Sjekket også den reimeligste Dune modellen hos Komplett, Dune HDTV-101W. Den støtter faktisk alle de lydformatene jeg har på harddisken! Imponerende. Får se om jeg finner noen tester!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg koblet lyden til stereoanlegget mitt via den optiske utgangen fra Apple TV, og har ikke merket noen problemer med lydkvaliteten, synes det høres veldig bra ut.

 

Nå er ikke jeg audiofil eller noe sånt, bare så det er sagt, men dette med lydkvaliteten finnes det sikkert mange tester og erfaringer fra rundt omkring på nettet.

 

Ja, man kan se foto fra PC i fullskjerm på TVen med Apple TV, funker i allefall bra med bildene fra Mac-maskinen min.

 

Takk igjen. Ser ut som om foto siden er dekket. Største problemet blir nok manglende FLAC :-(

Lenke til kommentar

Skrev i går at jeg hadde testet ut smart-TV'en som media streamer og at lyden fra hodetelefonutgangen på TV'en virkelig låter råttent.

I dag fant jeg en gammel Scart til RCA (Phono) adapter og satte den i en av kontaktene på TV'en.

Resultat INGEN LYD!

Jeg forsøkte med flere forskjellige kabler - samme resultat.

Etter litt søk på nettet finner jeg at TV apparater ikke kan sende lyd eller video UT via Scart pluggen når det kommer fra digitale medier - kun fra analoge TV stasjoner. Råkjipt!

 

... så da er det i hvert fall ikke aktuelt å bruke TV'en til media streaming :-(

Jeg må definitivt til byen å få sjekket Squeezeboxen + finne test på Dune HDTV-101(W)

 

Edit:

Hmmm - et lite søk viser at Squeezebox duet også støtter eller i det minste transcoder de formatene jeg trenger - og så ser jo fjernkontrollen med skjerm ganske kul ut da :-)

Endret av SAJensen
Lenke til kommentar

Har en Squeezebox Classic (SB3) og en Duet. Funker greit de.

Høres bra ut.

Takk til alle som har engasjert seg på denne tråden.

 

Sikler selv på Dueten, med tanke på prisen ikke minst. :) Har desverre ingen førstehånds erfaring med denne, kun den eldre versjonen som nå er i en versjon med kun radio såvidt jeg kan lese, desverre.

Har bestilt Squeezebox Duet fra Elkjøp - de hadde fremdeles 4-5 stykker igjen til tusenlappen men de får ikke inn flere. Lefdal har også noen få.

Lenke til kommentar

 

Har bestilt Squeezebox Duet fra Elkjøp - de hadde fremdeles 4-5 stykker igjen til tusenlappen men de får ikke inn flere. Lefdal har også noen få.

 

Takk for informasjon! Skal se om jeg får dratt meg ned på Elkjøp Megastore her i byen og se om de har noe inne. Eller var det kun via nettbutikken en kunne bestille denne kanskje?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tusen takk til alle som viste engasjement og svarte på spørsmålene mine.

Jeg endte med en Squeezebox Duet. Fikk tak i den like før den ble utsolgt (produseres ikke mer)

Fikk også tak i en Squeezebox radio til madammen som hun har på kjøkkenet. Veldig OK å kunne synkronisere de to. Radioen er også fin å ta med ut på terrassen med innebygget batteripakke. Til å være en så lite sak med innebygd høyttaler så låter den slettes ikke verst.

 

Det eneste jeg vurderer nå er å skaffe meg en DAC til Squeezeboxen. Forsterkeren min har bare RCA kontakter. Ved A/B tester med samme plate på Squeezebox og CD spiller så vinner CD spilleren klart i lydkvalitet. Vil gjerne ha Squeezeboxen opp på samme nivå og regner med at en DAC vil gjøre jobben. Spørsmålet er bare hvor mye jeg må legge i en DAC for å få samme lydkvalitet som på min Denon DCD-1500 AE.

 

Lyden kjøres gjennom Denon PMA-1500 AE forsterker og Dali Mentor 1/sub høyttalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...