Gå til innhold

Reinstallere windows eller lage speilbilde?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en SSD-disk og dermed ønsker jeg å få operativsystemet over på den. Men jeg er ikke så veldig hypp på å måtte installere alle programmene jeg har på PCen fra før på nytt, så vil det være en bedre idé å montere SSDen på plass for så å lage et speilbilde av OS-partisjonen på denne? Eller vil det føre til at mange programmer kan begynne å oppføre seg merkelig?

 

Jeg har en OEM-versjon av windows 7, men det skal ikke ha noe å si så lenge det ikke er hovedkortet jeg bytter ut?

Endret av DaWgMiNaToR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bytter fra en harddisk til en SSD, så ville jeg anbefalt en fresh installasjon av windows 7.

Du vil møte på noen utfordringer som enkelt kan løses og andre som er litt værre å løse.

 

Partisjoner som ikke er riktig "aligned" vil være en av de og det vil føre til redusert ytelse på SSD.

En annen ting er hvordan partisjonene ender opp. Windows 7 verktøyet lager en presis image fil av hele systemet (C:) eller det du selv velger.

Om hardisken du bytter ut er mindre, så ender du opp med en del ledig plass du må gjøre noe med. Om SSD'en er mindre en harddisken du bytter ut så kan du trolig møte veggen allerede der.

 

Men mulig det finnes enklere måter å gjøre dette på, jeg har bare prøvd verktøyet i Windows 7 og det ble mye jobb. Endte til slutt med en ny install selv.

 

Mulig noen andre har et bedre svar :)

Lenke til kommentar

Å reinstallere Windows tar ikke så lang tid, men så er det alle programmene som også må reinstalleres, da ...

 

Jeg har god erfaring med Paragon DriveCopy: http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/features.html

Den koster $40, men den håndterer HDD-to-SSD, skalering av partisjoner om man ønsker det, og gjør i det hele tatt jobben såå mye enklere.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker også å skifte ssd disk, og installere win7 på nytt. Jeg har Windows 7 Home Premium Full (Norsk). Som jeg skjønner kan jeg installere denne flere ganger, men må jeg deaktivere windows på den gamle disken før jeg kan installere på den nye disken? Ellers tror vel Microsoft at jeg har installert samme OS på to maskiner eller hvordan er dette? Jeg har Product ID tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker også å skifte ssd disk, og installere win7 på nytt. Jeg har Windows 7 Home Premium Full (Norsk). Som jeg skjønner kan jeg installere denne flere ganger, men må jeg deaktivere windows på den gamle disken før jeg kan installere på den nye disken? Ellers tror vel Microsoft at jeg har installert samme OS på to maskiner eller hvordan er dette? Jeg har Product ID tilgjengelig.

Det er ikke nødvendig å 'deaktivere' først. (Det er vel ikke mulig heller.)

Bare installer på den nye SSD'en og aktiver når du føler for det - innen 30 dager er kravet ( - men dette kan du utsette et par-tre ganger om nødvendig.)

 

Det er godt mulig at aktivering over nettet vil gå helt smertefritt ettersom forskjellene mellom ny og gammel maskin er at en HDD er borte og en SSD er kommet til. Hvis du får beskjed om at aktiveringen ikke kunne gjennomføres fordi din 'key' allerede er brukt, så skal du få oppgitt et telefonnummer du kan ringe. Har måttet gjøre det en gang før, og fikk da opplest en rekke tall jeg måtte knotte inn. Dermed var det aktivert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...