Gå til innhold

[Løst] Hvilke muligheter har jeg som elektriker?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er nå snart ferdig med mitt andre år på vidergående skole. Jeg har gått elenergi og er i ferd med å bli en elektriker.

 

Noe som er svært tragisk for jeg liker det ikke. Selve skolen er ok, jeg har blitt kjennt med mange nye mennesker og trives blant de ganske så bra. Men, jeg har nå vær utplassert i en av fire uker i en bedrift. Og jeg må si det er nok så horribelt, jeg må opp klokken fem om morningen og så er jeg hjemme rundt 4-5 om ettermiddagen. Og da er det rett i sofaen til jeg legger meg. Om dette er min framtidige rutine for resten av livet til jeg blir pensjonert, kommer det ikke til å ende bra.

 

Jeg er mye med venner i fritiden og skater ca 3 ganger i uken. Dette er noe jeg har lyst til å fortsette med. Men jeg ser ikke at dette er mulig visst jeg skal bli elektriker, da kommer jeg ikke til å orke noe som helst etter arbeidstid.

 

Så her er valgene mine:

 

1. Jeg kan gå ut i lære i 2 år og bli elektriker for å ende opp som en alkoholiker/stoner.

 

2. Jeg kan begynne og jobbe i en matvare butikk, men ikke ha nok penger til å gjøre sosiale ting.

 

3. Jeg kan begynne på en annen utdanning selv om jeg er ganske så skolelei.

 

 

Det jeg ønsker er å ha en jobb som ikke sliter meg helt ut men som også gir ok inntekter. Hva gjør jeg !?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bli Telekommunikasjonsmontør? Eller kanskje Tavlemontør er noe for deg?

 

Det kan også kanskje være lurt å ta et friår, så du får tenkt litt på hva du vil videre. Det er mange som gjør dette. Da er det lettere å få gnisten tilbake igjen hvis man generelt er skolelei. Jobbe ett år på matbutikk, og så kanskje begynne på ingeniørstudier etter dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En venn av meg jobber innenfor IKT service, og jeg tror kanskje dette er noe for meg. Jeg har likt å rette opp i feil på datamaskiner siden jeg var 13 år. Yrket høres kjekkt ut og sliter meg ikke ut slik at jeg kan holde på med andre ting i fritiden. Etter utplasseringen kommer jeg til å snakke med ett par lærere og eventuelt ta kontakt med en rådigver.

Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

 

Det er ikke psykisk belastende. Det er dørgende kjedelig. Å jobbe på akuttmottak, det er psykisk belastende.

 

Heldigvis finnes det firmaer som ikke spesialiserer seg i kabeltrekking. Finn et firma som hovedsaklig retter seg mot husmontasje, så slipper du billig unna på den fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

 

Det er ikke psykisk belastende. Det er dørgende kjedelig. Å jobbe på akuttmottak, det er psykisk belastende.

 

Heldigvis finnes det firmaer som ikke spesialiserer seg i kabeltrekking. Finn et firma som hovedsaklig retter seg mot husmontasje, så slipper du billig unna på den fronten.

 

Jeg jobber hos ett firma som tar seg av store jobber, som f.eks nye skoler osv. Nå når jeg er utplassert så har de ikke tid til meg, så jeg har fått i oppgave å koble ett par hundre stikkontakter. Men den ene dagen var jeg med en montør og skulle trekke kabler rundt i skolen, og det var veldig tungt ettersom jeg måtte stå i en 3 meter høy trøe på en for og presse alt jeg hadde konstant i ca 1 time.

Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

 

Det er ikke psykisk belastende. Det er dørgende kjedelig. Å jobbe på akuttmottak, det er psykisk belastende.

 

Heldigvis finnes det firmaer som ikke spesialiserer seg i kabeltrekking. Finn et firma som hovedsaklig retter seg mot husmontasje, så slipper du billig unna på den fronten.

 

Jeg jobber hos ett firma som tar seg av store jobber, som f.eks nye skoler osv. Nå når jeg er utplassert så har de ikke tid til meg, så jeg har fått i oppgave å koble ett par hundre stikkontakter. Men den ene dagen var jeg med en montør og skulle trekke kabler rundt i skolen, og det var veldig tungt ettersom jeg måtte stå i en 3 meter høy trøe på en for og presse alt jeg hadde konstant i ca 1 time.

 

Jeg tror du blander psykisk og fysisk belastning.

 

Som nevnt, finn et annet firma å jobbe i. At du får kjedelige jobber når du er utplassert er helt vanlig. Når du begynner å jobbe, får du varierte og til tider utfordrende arbeidsoppgaver. Det jeg prøver å si er at du ikke har grunnlag for å vurdere hvorvidt dette er interessant eller ikke. Du har bare sett en liten del av jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige stillingar som elektrikar. Eg har jobba i snart 10 år som elektrikar og med unntak av nokre månader i læretida knapt trekt ein einaste kabel.

 

Jobbar du i større firma som driv med installasjon så vil det nødvendigvis bli ein del kabeltrekking. Jobbar du i mindre installasjonsfirma kan det bli meir husinstallasjon. Går du meir over mot industrien kan du jobbe med alt mogleg.

Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

 

Det er ikke psykisk belastende. Det er dørgende kjedelig. Å jobbe på akuttmottak, det er psykisk belastende.

 

Heldigvis finnes det firmaer som ikke spesialiserer seg i kabeltrekking. Finn et firma som hovedsaklig retter seg mot husmontasje, så slipper du billig unna på den fronten.

 

Jeg jobber hos ett firma som tar seg av store jobber, som f.eks nye skoler osv. Nå når jeg er utplassert så har de ikke tid til meg, så jeg har fått i oppgave å koble ett par hundre stikkontakter. Men den ene dagen var jeg med en montør og skulle trekke kabler rundt i skolen, og det var veldig tungt ettersom jeg måtte stå i en 3 meter høy trøe på en for og presse alt jeg hadde konstant i ca 1 time.

 

Jeg tror du blander psykisk og fysisk belastning.

 

Som nevnt, finn et annet firma å jobbe i. At du får kjedelige jobber når du er utplassert er helt vanlig. Når du begynner å jobbe, får du varierte og til tider utfordrende arbeidsoppgaver. Det jeg prøver å si er at du ikke har grunnlag for å vurdere hvorvidt dette er interessant eller ikke. Du har bare sett en liten del av jobben.

 

At det blir interessant er jeg ikke tvil om. Men om jeg er i stand til å gjøre sosiale ting etter arbeidstid er spørsmålet.

Lenke til kommentar

Det er ikke tungt å jobbe som elektriker. Da er du bare dårlig trent. Foreslår et medlemskap på treningssenter.

Det er psykisk belastende å dra kabler og stripse dem fast til kabelbroer 7,5 timer om dagen, 5 dager i uka.

Det er ikke et yrke for alle. Men det er et yrke der man får utfolde seg litt, og man kan få mange spennende utfordringer.

 

hvis det er psykisk belastende å trekke kabler så er det noen som er veldig negativ til jobben sin. alt er psykisk belastende når man tenker negativt. for noen syns de at det er helt greit. da blir det slappe dager med lett arbeid til en god timelønn. andre syns det er kjedelig å lite utfordrende. i min bransje så er det full kjør med kabeltrekking og stripsing i starten av byggetida for å så gradvis gå over til kobling. det sier seg selv at på skip er det mange mil med kabler. kabeltrekking er en grei jobb etter levering av nybygg, da man kan slappe av litt etter mye overtid å stress med å bli ferdig med forje skip. kabeltrekking kan bli fint hvis man har et eget anlegg/system ombord som man skal gjøre ferdig. da gjør man det meste selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg er nå snart ferdig med mitt andre år på vidergående skole. Jeg har gått elenergi og er i ferd med å bli en elektriker.

 

Noe som er svært tragisk for jeg liker det ikke. Selve skolen er ok, jeg har blitt kjennt med mange nye mennesker og trives blant de ganske så bra. Men, jeg har nå vær utplassert i en av fire uker i en bedrift. Og jeg må si det er nok så horribelt, jeg må opp klokken fem om morningen og så er jeg hjemme rundt 4-5 om ettermiddagen. Og da er det rett i sofaen til jeg legger meg. Om dette er min framtidige rutine for resten av livet til jeg blir pensjonert, kommer det ikke til å ende bra.

 

Jeg er mye med venner i fritiden og skater ca 3 ganger i uken. Dette er noe jeg har lyst til å fortsette med. Men jeg ser ikke at dette er mulig visst jeg skal bli elektriker, da kommer jeg ikke til å orke noe som helst etter arbeidstid.

 

Så her er valgene mine:

 

1. Jeg kan gå ut i lære i 2 år og bli elektriker for å ende opp som en alkoholiker/stoner.

 

2. Jeg kan begynne og jobbe i en matvare butikk, men ikke ha nok penger til å gjøre sosiale ting.

 

3. Jeg kan begynne på en annen utdanning selv om jeg er ganske så skolelei.

 

 

Det jeg ønsker er å ha en jobb som ikke sliter meg helt ut men som også gir ok inntekter. Hva gjør jeg !?

 

 

 

Du har muligheter til å komme deg til sjøs, med ett ekstra år skole... Som skipselektriker.

Det er beste jobben i verden det!

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg er nå snart ferdig med mitt andre år på vidergående skole. Jeg har gått elenergi og er i ferd med å bli en elektriker.

 

Noe som er svært tragisk for jeg liker det ikke. Selve skolen er ok, jeg har blitt kjennt med mange nye mennesker og trives blant de ganske så bra. Men, jeg har nå vær utplassert i en av fire uker i en bedrift. Og jeg må si det er nok så horribelt, jeg må opp klokken fem om morningen og så er jeg hjemme rundt 4-5 om ettermiddagen. Og da er det rett i sofaen til jeg legger meg. Om dette er min framtidige rutine for resten av livet til jeg blir pensjonert, kommer det ikke til å ende bra.

 

Jeg er mye med venner i fritiden og skater ca 3 ganger i uken. Dette er noe jeg har lyst til å fortsette med. Men jeg ser ikke at dette er mulig visst jeg skal bli elektriker, da kommer jeg ikke til å orke noe som helst etter arbeidstid.

 

Så her er valgene mine:

 

1. Jeg kan gå ut i lære i 2 år og bli elektriker for å ende opp som en alkoholiker/stoner.

 

2. Jeg kan begynne og jobbe i en matvare butikk, men ikke ha nok penger til å gjøre sosiale ting.

 

3. Jeg kan begynne på en annen utdanning selv om jeg er ganske så skolelei.

 

 

Det jeg ønsker er å ha en jobb som ikke sliter meg helt ut men som også gir ok inntekter. Hva gjør jeg !?

 

Og hvorfor i svarte assosierer du det å være elektriker, med å bli alkoholiker?

dust

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...