Gå til innhold

Bra spill-PC til 9000?


Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på kravene dine til fps og grafikkvalitet. Selv ikke GTX 690 kan kjøre Battlefield 3 på ultra med stabil fps på 120+ på en 1920*1080 skjerm. Men har du en 60Hz skjerm og er fornøyd med 30+ fps, så skal du nok klare å kjøre alle spill på markedet med GTX 660 Ti.

Trenger man virkelig stabil fps på 120+?

 

Spiller selv BF3 på gtx 570 på 1920x1200 på High (noe på Ultra også) og det går helt fint. Med tanke på at gtx 660 er kraftigere enn gtx 570 så ser eg ikkje heilt poenget med å kjøpe kraftigere skjermkort. Ikkje så lenge BF3 er det mest krevende spillet i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger man virkelig stabil fps på 120+?

 

Spiller selv BF3 på gtx 570 på 1920x1200 på High (noe på Ultra også) og det går helt fint. Med tanke på at gtx 660 er kraftigere enn gtx 570 så ser eg ikkje heilt poenget med å kjøpe kraftigere skjermkort. Ikkje så lenge BF3 er det mest krevende spillet i hvert fall.

Du glemmer å nevne hvor mange FPS du har, jeg personlig opplever 45FPS som lagg
Lenke til kommentar

Hvordan måler eg det? Og hvor høyt må man opp før det ikkje er mulig å merke lagg?

Dette er høyst subjektivt. ;)

 

Det er heller ikke snakk om lagg (forsinkelse), men hvor klart bildet blir oppfattet av øynene. Ved lav fps og kjapp rotering av kameraet rundt sin egen akse vil bildet miste kontinuitet fordi det er så lite likt i hvert bilde.

 

Hvis jeg har min fps på rundt 30, så synes jeg det er greit. Over 60 føles svært bra ut. For å merke forskjell på 60 og 120 fps må man f.eks ta en 180 graders rotasjon. Da vil bevegelsene se litt glattere ut med 120 fps. Det er vel først og fremst i old school spill som f.eks Unreal Tournament hvor folk prøver å circle strafe deg det er viktig. Der vil man snu rundt på seg så mye at det blir en subtil, men merkbar forskjell.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Dette er høyst subjektivt. ;)

 

Det er heller ikke snakk om lagg (forsinkelse), men hvor klart bildet blir oppfattet av øynene. Ved lav fps og kjapp rotering av kameraet rundt sin egen akse vil bildet miste kontinuitet fordi det er så lite likt i hvert bilde.

 

Hvis jeg har min fps på rundt 30, så synes jeg det er greit. Over 60 føles svært bra ut. For å merke forskjell på 60 og 120 fps må man f.eks ta en 180 graders rotasjon. Da vil bevegelsene se litt glattere ut med 120 fps. Det er vel først og fremst i old school spill som f.eks Unreal Tournament hvor folk prøver å circle strafe deg det er viktig. Der vil man snu rundt på seg så mye at det blir en subtil, men merkbar forskjell.

Kommer også ann på skjermen, ved 120FPS på en 60Hz skjerm vil man oppleve tearing
Lenke til kommentar

Inputlag = 1000ms/60 = 16,67ms eller 1000mz/120 = 8,33ms (renderingtid)

Hvor for du 33ms fra, forskjellen er jo bare 8,33ms?

 

Skulle tydligvis ha skrevet at 120 fps ikke er noen forbedring på en 60Hz skjerm, som var det jeg mente.

Sorry, huska feil med 8.3/16.7

Uansett må man ta med i beregningen at man minst kan regne med at bufferen er på 2 bilder, og i en del spill er den på tre, altså vil det gi en forskjell på 17ms med 120 mot 60 fps.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...