Gå til innhold

Rune Øygard, hva har egentlig skjedd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjell på hebefili og pedofili. Denne jenta var åpenbart kjønnsmoden. Og hadde tilsynelatende hatt seg med flere gutter allerede. Det unskylder selvfølgelig ikke at noen på over 50 år har sex med en under seksuell lavalder. Eller det faktum at han ser ut til å lyve så det renner av ham. Men at dette skulle være voldtekt er jeg ikke med på. Det bør skapes et bedre juridisk begrep. Utnyttelse av en mindreårig kanskje? Straffen burde uansett være ganske stiv etter norsk standard.

Lenke til kommentar

Har vel aldri vært snakk på voldtekt?

 

Rune Øygard (53) ble 17. desember 2012 dømt for seksuell omgang med ei mindreårig jente. Dommen lød på fire års fengsel. Øygard ble også dømt til å betale 150 000 kroner i oppreisning til jenta. Han anket saken på stedet.
Lenke til kommentar

Seksuell omgang med mindreårig er det man på engelsk kaller 'statutory rape'. I dette tilfellet er det åpenbart at jenta har vært med på leken. Greit at hun var mindreårig, men hun var så vidt jeg har forstått seksuelt erfaren ifra før også. Jeg forsvarer ikke den grisete oppførselen hans og han fortjener et svift ballespark, men fire år i fengsel og et ødelagt liv synes jeg er for strengt for å pule en jente med åpenbare personlige og mentale problemer. Han har tross alt ikke voldtatt henne som sådann. Gjennomsnittsstraff for voldtekt er vel 3,5 år. Greit at barn skal beskyttes, men kåte gamle griser burde kanskje beskyttes mot oppmerkshetssøkende tenåringsjenter med pappakomplekser også? Jeg synes noen måneder i buret er nok til å statuere et eksempel og med tanke på det han går gjennom ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seksuell omgang med mindreårig er det man på engelsk kaller 'statutory rape'. I dette tilfellet er det åpenbart at jenta har vært med på leken. Greit at hun var mindreårig, men hun var så vidt jeg har forstått seksuelt erfaren ifra før også. Jeg forsvarer ikke den grisete oppførselen hans og han fortjener et svift ballespark, men fire år i fengsel og et ødelagt liv synes jeg er for strengt for å pule en jente med åpenbare personlige og mentale problemer. Han har tross alt ikke voldtatt henne som sådann. Gjennomsnittsstraff for voldtekt er vel 3,5 år. Greit at barn skal beskyttes, men kåte gamle griser burde kanskje beskyttes mot oppmerkshetssøkende tenåringsjenter med pappakomplekser også? Jeg synes noen måneder i buret er nok til å statuere et eksempel og med tanke på det han går gjennom ellers.

 

Hvor har du denne informasjonen ifra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du denne informasjonen ifra?

 

Hun ble ikke voldtatt. Det har aldri vært snakk om noe voldtekt. Hun møtte ham igjen og igjen av egen fri vilje. Å tro at hun var full og uskyldig alle femti gangene hun hevder de pulte er naivt.

 

En 13 åring som har hatt flere sexpartnere og står i med en 50+ år gammel gift mann har de facto psykiske problemer.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Men jenta var gammel nok til å skjønne at mannen var gift. Hvis dette hadde vært for 300 år siden, ville de begge ha blitt fengslet for utroskap. Etter dagens lover er det bare han som har gjort noe ulovlig.

Det er en grunn til at man ikke er myndig før man er 18 år. Egentlig burde dette vært enda høyere. Er man ikke myndig, er man (oftest) ikke i stand til å ta egne handlinger på lik linje med voksne. Det er en beskyttelse og en begrensning, på flere måter.

 

Så ja, hun er gammel nok til å skjønne at mannen var gift. Men hun var ikke gammel nok til å skjønne hele bildet.

Lenke til kommentar

De fleste dør uten noensinne å ha forstått "hele bildet",... selv er jeg ikke engang halvveis selv om jeg er over halvveis i livets løp.

Joda, men som et samfunn har vi satt en regel på at "ca så lenge" må man leve før man har forstått nok.

 

Noen kunne godt ha blitt myndige som 15-åringer, mens andre måtte kanskje ventet til de ble 30, men 18 er standarden vi har gått for her altså.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De fleste dør uten noensinne å ha forstått "hele bildet",... selv er jeg ikke engang halvveis selv om jeg er over halvveis i livets løp.

 

Det kan være at det er fordi å gå for å finne "hele bildet" er å gape for høyt. Man bør ha litt flere liv å kjøre den prosessen på. Men når det er sagt, så lurer jeg på hvordan du vet at du er ca halvveis til "hele bildet". Det betyr at du vet sånn ca hvor bildet ligger gjemt, eller?

 

;)

Lenke til kommentar

Joda, men som et samfunn har vi satt en regel på at "ca så lenge" må man leve før man har forstått nok.

 

Noen kunne godt ha blitt myndige som 15-åringer, mens andre måtte kanskje ventet til de ble 30, men 18 er standarden vi har gått for her altså.

 

Det er med andre ord ingen grunn til at man blir myndig akkurat når man er 18 år, det er ett fullstendig vilkårlig tall trukket ut av en politikers hatt. ;)

 

Det kan være at det er fordi å gå for å finne "hele bildet" er å gape for høyt. Man bør ha litt flere liv å kjøre den prosessen på. Men når det er sagt, så lurer jeg på hvordan du vet at du er ca halvveis til "hele bildet". Det betyr at du vet sånn ca hvor bildet ligger gjemt, eller?

 

;)

Nei, jeg påpekte at for meg så er over halve løpet kjørt, og jeg er enda ikke halvveis i forståelsen av "hele bildet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, jeg påpekte at for meg så er over halve løpet kjørt, og jeg er enda ikke halvveis i forståelsen av "hele bildet".

 

Nei, du er altså ikke halvveis, men for å vite at du er sånn passe i nærheten av enda ikke halvveis - betyr vel at du har en viss formening om hvor slutten er, eller begynner jeg å få halliser her ... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...