Gå til innhold

Windows 8 -> Windows 7


Ein23

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Installerte nettopp Windows 8 på min Acer Aspire M3 581TG, Liker det ikke. Scrolling med touchpad fungerer ikke. Det er irriterende. Finnes sikkert en driver for det. Og jeg har bare 12 gb ledig plass på SSDen nå. Før hadde jeg 29 gb.

 

Men skjønner ikke hvorfor jeg gadd å oppgradere i utganspunktet, for jeg var fornøyd med pc-en fra før av.

 

Hvordan nedgraderer jeg, slik at pc-en blir akkurat slik den var før jeg oppgraderte?

 

:) :)

 

Blir veldig takknemlig for svar

Takk!

 

:) :)

 

Edit: Laget jo selvfølgelig ikke en backup.

Endret av Ein23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å kjøpe ny SSD\Harddisk også installere windows 7 der?

 

Om du hadde 2 partisjoner (Windows 7\Windows 8) kunne det blitt enklere.

Tror du har litt lite harddiskplass for en nedgradering også pleier vel det neppe være mulig.

Antar du har DVD installasjon for windows 7 eller blir dette litt vanskelig om du har slettet recovery partisjonen.

Lenke til kommentar

Det går ikke å nedgradere Windows 8. Eneste mulighet er å formatere disken og legge inn Windows 7 på nytt. Du vil ikke ha plass på disken til å installere Windows 7 på toppen av Windows 8, uten å slette alt.

 

Slikt er greit å sjekke ut før man oppgraderer. Det er jo nokså enkelt å oppgradere, men opptil mange timers jobb å "nedgradere".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et driverproblem, ja. Acer bruker enten Synaptics eller Elantech drivere. Om du ønsker, kan jeg guide deg til riktig driver.

 

 

Om du derimot vil tilbake til Windows 7, så er det et par muligheter:

 

Siden du oppgraderte windows er trolig recoverypartisjonen din intakt. Vær obs på at dette vil slette alt som er installert, så ta backup av data du vil beholde først.

 

Slå av PC, start den og trykk ALT+F10 noen ganger.

 

Om det ikke fungerer kan du gå inn i windows og gjøre følgende:

 

1. Gå til startmenyen

2. Søk etter cmd

3. Høyreklikk på "Command Prompt" og velg "kjør som administrator"

4. Skriv "diskpart"

5. Skriv "select disk 0"

6. Skriv "list partition"

7. Skriv "select partition x" (x er nummeret på den partisjonen som er ca 20 gigabyte)

8. Skriv "active"

9. Skriv "exit"

10. Skru av maskinen og start på nytt. Da skal du kunne kjøre recovery.

 

(Om du ikke ser en partisjon på ca 20 gigabyte under "list partition" er recoverypartisjonen slettet og dette vil ikke fungere.)

 

Kommandoene ovenfor vil føre til at PC-en din vil prøve å starte maskinen fra recoverypartisjonen i stedet for windowspartisjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit: Laget jo selvfølgelig ikke en backup.

Jeg fikk win8 sjokk selv, men tok selvsagt Trueimage backup rett før win8 install, så jeg var tilbake i win7 på under 10 minutter, takk og pris for gode backup løsninger. Får sjekke win8 litt mer en annen gang, når metro kan fjernes eller ikke kjører i fullskjerm :sick:
Lenke til kommentar

Edit: Laget jo selvfølgelig ikke en backup.

Jeg fikk win8 sjokk selv, men tok selvsagt Trueimage backup rett før win8 install, så jeg var tilbake i win7 på under 10 minutter, takk og pris for gode backup løsninger. Får sjekke win8 litt mer en annen gang, når metro kan fjernes eller ikke kjører i fullskjerm :sick:

Det finnes tredjeparts programvare som kan ordne det. F.eks Classic Shell eller Start8, som jeg selv bruker

Lenke til kommentar

Har selv oppgradert til Windows 8 på min stasjonære pc, men Metro grensesnittet er jo helt ubrukelig til vanslig musbruk. Jeg installerte "ClassicShell" slik at jeg fik ktilbake startmenyen, og kjører Windows på vanlig måte. Er nesten ikke forskjeller i det hele tatt, og alt fungerer samt ser noenlundelikt ut som det gjorde med Windows 7.

 

For min del var oppgraderingen til 249,- ikke verdt det i det hele tatt. Men har heller ikke tatt noen skade. Alt er på en måte som før.

Lenke til kommentar

At en service pack skal endre det grunnleggende med et OS er vel lite trolig. Tar de bort "metro" er det jo å regne som en oppdatering av Windows 7.

Så å vente på at Microsoft skal fjerne dette tror jeg er forgjeves.

Nå vet jeg ikke hva du tror jeg mente, men det jeg tenkte på er å gjøre det mindre brysomt med Metro for rene desktopbrukere. Det finnes mange nok nyheter for desktopbrukere, så det er absolutt en versjonbumping verdig.

 

Forresten, jeg savner Aero og runde hjørner av alle ting, synes desktoppen i Win8 ser antikk ut.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...