Gå til innhold

Nedgradere fra speilrefleks til hva?


Anbefalte innlegg

Hei, nok en tråd om hjelp til kjøp av kamera... :confused:

 

Har i flere å hatt Nikon sine speilrefleks, sist D5100 med 18-105mm + fast 35mm.

Det ble mindre og mindre brukt pga. størrelsen samt at telefonen har overtatt i mange situasjoner. Jeg ønsker imidlertid å kjøpe et kamera som passer i jakkelommen og som kan gi meg bilder av god kvalitet (jpeg). Det er flere i fam. som skal bruke kameraet så det er et krav at det er enkelt i bruk og at det også kan ta opp noe film.

Jeg er imidlertid veldig usikker på hva som er det rette og ønsker selvfølgelig også et kamera som gir mye for pengene. Jeg har lest det som er av tester og sett på flere modeller i butikk men greier altså ikke å konkludere. Det blir faktisk bare vanskeligere...

 

Er det hybridkamera av typen PEN-PL3, Sony J1 eller lignende. Eller kompaktkamera som Cannon G12/G15/G1X, Fujifilm X10 eller tilsvarende fra andre produsenter? Noen nytt som kommer som jeg absolutt bør vente på?

 

Setter utrolig pris på om noen har konkrete(!) erfaringer, råd eller tips som kan hjelpe meg til å lande dette evinnelige prosjektet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på Sony Cyber-shot DSC-RX100 https://prisguiden.no/produkt/sony-cyber-shot-dsc-rx100-161453/detaljer

 

Det går rett i lommen, er raskt og har suveren kvalitet. Om det gir mye for pengene avhenger av brukeren. Det er 3 ganger så dyrt som de modellene jeg først vurderte men gir mer enn 3 ganger så mye fotoglede til mitt bruk.

 

Etter noen år med kompaktkamera som såvidt er bra nok så angrer jeg ikke et sekund på at jeg gikk opp noen steg i kvalitet og hastighet. Til enkel bruk står ikke kvaliteten tilbake for speilrefleks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt enig med det som blir sagt her angående Sony RX100. Har de tselv og der er et kanonflott kamera i den klassen, og kanskje det beste man får kjøpt til den prisen og den størrelsen.

 

Sony NEX-5N eller Samsung NX210 er også flotte kameraer. Men her snakker vi speilløst systemkamera og ikek kompakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med andre her, best mulig bildekvalitet i lomma (med zoom) er nok Sony RX100. Canon S100/S110 er også bra, ennå mindre og litt mer zoom. Kameraer som Panasonic LX7 og Olympus XZ2 er ltt større, Olympusen har også vippbar skjerm og begge har lyssterke objektiver og det er mulig å montere søker på de (ekstrautstyr) hvis det er av interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stod ovenfor samme dilemma for et par mnd siden.

Valget stod tilslutt mellom Sony RX100, og Canon G1X. Bestemte meg for Canon G1X, etter å ha lånt Sony RX100 noen timer.

Grunnlaget for mitt valg var vesentlig større sensor. Vribar skjerm, blitz sko, og det viktigste. Optisk søker!!!

 

Greit. Denne søkeren er en nødløsning, men den ER der!!

 

Tar mye bilder på konserter ved høy ISO, og der er G1X helt konge. Den optiske søkeren fungerer utmerket, og siden jeg slipper å bruke bakskjermen, blir ingen plaget, eller irritert over at jeg tar bilder.

 

Viktig er også muligheten for bruk av ekstern blitz.

Kjøpte en god brukt Canon speedlite 420 blitz for kr. 500,-, og det er en stor forbedring når gode innebilder er viktig.

Det å kunne rette blitzen mot tak, eller vegger gir markant bedre resultat.

 

 

Bruker til daglig Nikon D700, og må si meg meget fornøyd med bildekvaliteten på G1X. Merker lite forskjell, selv ved ISO 6400.

 

Det eneste minuset i forhold til Sony RX100, er størrelsen. Resten går i favør av G1X.

 

 

/Ruby :)

Endret av Rubyred
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt formye å velge i :huh:

Du sier i første innlegg at du vil ha noe som går i en jakkelomme. Tenker du dressjakke, eller en turjakke med med store lommer. Selv for en turjakke synes jeg G1 X blir for stort, G12/G15/P7100/P7700 er i grenseland og LX7 og XZ2 og EX2 begynner å bli brukbart små. RX100 og S100/S110 er OK. Er det ikke turjakke er egentlig det meste for stort og valget er IMO mellom RX100 og S110.

 

Tror du bør prøve å få tatt en tur i en fotoforetning og sett på noen av modellene, det vil sikkert gjøre det enklere. Sett også opp noen krav for hva du må ha og hva du helt vil ha så er det letter å komme med forslag også. Tenker da på ting som zoom, eventuelt hvor mye zomm, lysstyrke, innebygd søker, mulighet for søker, vridbar skjerm, videokvalitet, max størrelse, max vekt osv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Canon G1X er en stor og treg klump iforhold til Sony RX-100.

 

http://www.dpreview....s=sony_dscrx100

 

Viktig og begrunne, ellers blir det fort "fanboy" svar.

Skriver du dette av egen erfaring? Har som sagt erfaring med begge, og i forhold til RX-100 er ikke G1X merkbart tregere.

G1X har samme pixel tetthet som Canon 7D, men sensoren, og Digit 5 prosessoren er av nyeste dato, med de forbedringene det gir. Dette gir brukeren samme, eller bedre bildekvalitet enn 7D.

 

Har med mitt G1X med overalt i innerlommen på jakka, og ble fort vant til størrelsen, men det er MIN personlige erfaring.

 

G1X er STORT i forhold til RX-100, men det veies opp av gedigen mekanisk kvalitet, og en ekstrem bildekvalitet som utkonkurrerer alt i denne klassen.

 

G12, og G15, osv er ikke i klasse med de overnevnte. Har eid G12, og ble ikke fornøyd med bildekvaliteten ved høy ISO. I mørke omgivelser er det kun stor sensor som fungerer.

 

 

Syntes se# gav et godt svar. Gå i nærmeste fotobutikk, og sjekk ut begge. Hvis størrelsen er viktig. Gå for RX-100.

 

 

/Ruby :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er en nyforelska eier av et Fuji X100, og kan rett og slett bare få anbefale det. Jada, det har sine særegenheter og begrensninger, men for en herlig fotografisk frihetsfølelse det gir. For meg.

 

Jeg har fotografert med ganske mange ulike modeller siden ca 1980, men der er lite som har gitt meg samme følelse som akkurat dette kamera.

 

 

 

Lenke til kommentar
Du sier i første innlegg at du vil ha noe som går i en jakkelomme. Tenker du dressjakke, eller en turjakke med med store lommer. Selv for en turjakke synes jeg G1 X blir for stort,

 

Det blir mer turjakken, og G1X er i største laget men går absolutt da det er betraktelig mindre å dra på enn et speilrefleks som tidligere var mitt alternativ.

 

Tror du bør prøve å få tatt en tur i en fotoforetning og sett på noen av modellene, det vil sikkert gjøre det enklere. Sett også opp noen krav for hva du må ha og hva du helt vil ha så er det letter å komme med forslag også. Tenker da på ting som zoom, eventuelt hvor mye zomm, lysstyrke, innebygd søker, mulighet for søker, vridbar skjerm, videokvalitet, max størrelse, max vekt osv

 

Jeg har hatt noen besøk i butikker men enda ikke greid å spore opp RX-100.

 

Det er vanskelig å prioritere funk. da en helst vil ha alt :)

Skal jeg prøve vil det viktigste være gode bilder både inne og ute. Her er jeg litt skeptisk til RX-100 eter som en ikke har mulighet for ekstern blitz. Noen erfaringer? Hvordan blir det å ta julebildene inne med dette kameraet?

 

Neste pri enkel bruk (best mulig bilder uten bruk av manuelle program) samt ok størrelse på kameraet, dernest grei zoom, vridbar skjerm. GPS.

Pris er også viktig. Forskjellen på G12 og G15 ser jeg for meg er minimal for min bruk, ergo mye penger å spare. For RX-100 er det vell ingen eldre modell, så om dette representerer noe helt nytt innen kompaktkamera antar jeg at det kan forsvaret det kjøpet.

 

Hvordan vil dere rangere følgende kamera:

S100/110 - G12/15 - GX1 og RX100?

Lenke til kommentar

Jeg har også Sony RX100 og synes det er helt topp!

innebilder er en av styrkene til RX100 og ikke dårligere en G1x på det området.

Grunnen til dette er den forholdsvis store sensoren(som forøvrig er ca 3x større en canon G15,s100, LX7 osv), veldig god sensor, svært god lystyrke på f1,8 og innebygd utfyllingsblitts.

Også bilder under gode forhold kan bli utrolig bra og man har stort beskjæringpotensial og kan skrive ut store forstørrelser takket være de 20 megapixlene;-)

Endret av jonash92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også Sony RX100 og synes det er helt topp!

innebilder er en av styrkene til RX100 og ikke dårligere en G1x på det området.

Grunnen til dette er den forholdsvis store sensoren(som forøvrig er ca 3x større en canon G15,s100, LX7 osv), veldig god sensor, svært god lystyrke på f1,8 og innebygd utfyllingsblitts.

Også bilder under gode forhold kan bli utrolig bra og man har stort beskjæringpotensial og kan skrive ut store forstørrelser takket være de 20 megapixlene;-)

Hvis vi tar hensyn til sensorstørrelse, kontra antall pixler gir det RX-100 en pixelstørrelse på 2,3 micron. G1X har en pixelstørrelse på 6,3 micron.

Forøvrig den samme pixelstørrelsen som Canon 7D.

 

Det tilsier at G1X sin sensor mottar nesten tre ganger mer lys enn RX-100. Det er størrelsen på pixlene, og ikke antall millioner pixler som gir eksepsjonelle egenskaper ved høy ISO, og det er nettopp dette som gjør en speilrefleks unik i forhold til et lomme kamera.

 

14 megapixler holder i massevis i forstørrelse opp til A3, og forskjellen er i praksis minimal.

 

Blitzen i et lomme kamera er en vits, og i beste fall en nødløsning. Skal blitz bildene bli bra, uten harde skygger, og god rekkevidde, er det kun ekstern blitz som gjelder

.

Er kanskje kresen ,men det er nettopp slike elementer som skiller speilrefleks fra et lomme kamera.

 

Viktig å poengtere at jeg IKKE forsøker å disse RX-100, men komme med fakta.

 

 

/Ruby :)

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Så du skal ha TS til å kjøpe G1X og ekstern blits, nå er du nesten på størrelse med FF kamera og f/1.4 fastoptikk.

 

G1X mottar 3 ganger så mye lys? Da skulle G1X ha vært 3 ganger bedre, eller?

Pixelstørrelse er det som gjør speilrefleks unikt iforhold til kompakt? Hvor får du dette fra? Glem det, ikke svar , jeg vil ikke vite slikt!

 

Det heter BLITS, de er dårlig i kompakter. Men mange av de er meget bra til det de skal brukes til. Jeg likte blitsen på Olumpus XZ-1 meget godt. Fuji X100 sin skal være god. Sikkert mange andre som er gode som utfyllingsblits. Innebygd blits er ikke bygd for å "nuke" et helt studio.

 

@lthorsen:

Har du råd, gå for RX-100 eller G1X (2stk. av sistnevmte på foto.no )

 

Har du begrenset budsjett? Gå for S100 eller G12 evt. Samsung EX2F, Olympus XZ-1....

 

Et snapshot jeg tok av nabolagets løsbikkje for noen minutter siden. Bildet er tatt med Sony RX100:

Pent. Godt nok for meg, jeg tar en ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du skal ha TS til å kjøpe G1X og ekstern blits, nå er du nesten på størrelse med FF kamera og f/1.4 fastoptikk.

 

G1X mottar 3 ganger så mye lys? Da skulle G1X ha vært 3 ganger bedre, eller?

Pixelstørrelse er det som gjør speilrefleks unikt iforhold til kompakt? Hvor får du dette fra? Glem det, ikke svar , jeg vil ikke vite slikt!

 

Det heter BLITS, de er dårlig i kompakter. Men mange av de er meget bra til det de skal brukes til. Jeg likte blitsen på Olumpus XZ-1 meget godt. Fuji X100 sin skal være god. Sikkert mange andre som er gode som utfyllingsblits. Innebygd blits er ikke bygd for å "nuke" et helt studio.

 

@lthorsen:

Har du råd, gå for RX-100 eller G1X (2stk. av sistnevmte på foto.no )

 

Har du begrenset budsjett? Gå for S100 eller G12 evt. Samsung EX2F, Olympus XZ-1....

 

Et snapshot jeg tok av nabolagets løsbikkje for noen minutter siden. Bildet er tatt med Sony RX100:

Pent. Godt nok for meg, jeg tar en ;)

 

I de fleste situasjoner lar jeg blitzen ligge hjemme, men det å ha muligheten til bruk av ekstern blits er et viktig poeng.

Store pixler = lav støy ved høy ISO. Dette er fakta du ikke kommer utenom.

 

Blits, blitz, Linse, eller objektiv. So what!!!

Tror de fleste forstår hva jeg mener, uten å måtte ty til retorisk hersketeknikk. :nei:

 

Uansett er begge gode valg.

 

Forøvrig et nydelig bilde av hunden.

 

Herlig vær ved postkassen sist uke. Motlysbilde med innebygd blitz tatt med G1X.

 

Hst3.jpg

 

 

/Ruby :)

Endret av Rubyred
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har det skjedd veldig mye på sensorfronten, så det nytter ikke på å se på pikselstørrelsen. Tommelfinger-regelen om at en større sensor gir mindre støy enn en mindre holder dog fortsatt stand.

 

Slik jeg ser det, så er RX100 det beste alternativet der ute hvis størrelse er høyt prioritert. G1X har noe bedre bildekvalitet; men ettersom objektivet til G1X f/2.8-5.8) er lys-svakere enn RX100 sitt (f/1.8-4.9); så går den vinningen opp i spinningen.

 

Størrelsen til G1X er dens akilleshel - en Panasonic GX1 med 14-42X zoomen er fysisk mindre. Personlig vil jeg anbefale Panasonic GX1 fremfor GX1 fordi du da får muligheten til å bytte optikk slik at du kan sette på noe lyssterk fast-optikk når lyset blir dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også Sony RX100 og synes det er helt topp!

innebilder er en av styrkene til RX100 og ikke dårligere en G1x på det området.

Grunnen til dette er den forholdsvis store sensoren(som forøvrig er ca 3x større en canon G15,s100, LX7 osv), veldig god sensor, svært god lystyrke på f1,8 og innebygd utfyllingsblitts.

Også bilder under gode forhold kan bli utrolig bra og man har stort beskjæringpotensial og kan skrive ut store forstørrelser takket være de 20 megapixlene;-)

Hvis vi tar hensyn til sensorstørrelse, kontra antall pixler gir det RX-100 en pixelstørrelse på 2,3 micron. G1X har en pixelstørrelse på 6,3 micron.

Forøvrig den samme pixelstørrelsen som Canon 7D.

 

Det tilsier at G1X sin sensor mottar nesten tre ganger mer lys enn RX-100. Det er størrelsen på pixlene, og ikke antall millioner pixler som gir eksepsjonelle egenskaper ved høy ISO, og det er nettopp dette som gjør en speilrefleks unik i forhold til et lomme kamera.

 

14 megapixler holder i massevis i forstørrelse opp til A3, og forskjellen er i praksis minimal.

 

Blitzen i et lomme kamera er en vits, og i beste fall en nødløsning. Skal blitz bildene bli bra, uten harde skygger, og god rekkevidde, er det kun ekstern blitz som gjelder

.

Er kanskje kresen ,men det er nettopp slike elementer som skiller speilrefleks fra et lomme kamera.

 

Viktig å poengtere at jeg IKKE forsøker å disse RX-100, men komme med fakta.

 

 

/Ruby :)

Men du glemmer at f1,8 slipper inn over dobbelt så mye lys som f2,8.

I tillegg mener jeg du tar feil ved å si at pixel størrelsen er det mest avgjørende, det er arealet av sensoren som i stor grad betyr noe.

Altså vil en 20mp sensor kunne være like god som en 10mp sensor av samme størrelse på høy ISO om man skalerer den med 20mp ned til 10.

Du skal også huske det at Sensoren i RX100 er omtrent 3 år nyere en G1x sensoren som i praksis er en forminsket sensor fra Canon 7D.

Du kan forøvrig se en sammenligning av Sony RX100, Nikon D7000 og Olympus epm1 på høy iso i denne tråden her.

Lenke til kommentar

Det heter BLITS, de er dårlig i kompakter.

 

Blits, blitz, Linse, eller objektiv. So what!!!

Tror de fleste forstår hva jeg mener, uten å måtte ty til retorisk hersketeknikk. :nei:

 

Ignorer kelux, han er bare sånn (les: ett stort troll som absolutt burde finne seg noe annet å gjøre enn å poste her!). Han er en umoden liten gutt som burde lære seg litt vanlig folkeskikk!

Men nok om idiotiet hans!

 

Jeg er selv på utkikk etter ett kompakt kamera, type ha-med-overalt, men samtidig som det er bedre enn de vanlige kompaktkameraene.

Har kokt det ned til enten Sony RX-100 eller Panasonic LX7.

For min del, så heller jeg mot LX7 for øyeblikket. Hvorfor?

Kort fortalt;

-separat lader (lettere å lade flere batterier, RX-100 lader bare i huset)

-24-90 f/1.4-f/2.3 (RX-100 har 28-100 f/1.8-f/4.9) - bedre vidvinkel og bedre lysstyrke er ingen uting

-60 sekunder og 1/4000 som yttergrenser på lukkertid (RX-100 har 30 sek - 1/2000)

-Bedre skjerm og hotshoe

 

Dette er i alle fall punkter som for meg gjør at jeg antageligvis vil velge LX7. At det også er ca. 1300-1400 kroner billigere enn RX-100 er heller ingen ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jonash92 påpeker - det viktige angående støy er ikke størrelsen på pikslene - det er størrelsen på sensoren. Størrelsen på pikslene har kun noe å si sammen med antall piksler som mellomregning til det viktige - størrelsen på sensoren. Det interessante er ikke støy pr piksel - det interessante er støy sammenlignet med hele bildet.

RX100 får, som tomsi påpeker, på grunn av større blendertall, totalt sett ca like mye lys inn på sensoren som G1X, tross mindre sensor. I den vide enden får RX100 bittelitt mer lys (1/6 trinn), og i teleenden får G1X litt mer lys (2/3 trinn) - og har også bittelitt lenger tele. Så - på største blender får G1X langt fra tre ganger så mye lys - RX100 har nemlig mer lyssterkt objektiv. Dette går som nevnt over sånn ca. opp i opp, og de er mao dermed ca like gode - lysstyrkemessig. :)

 

Anbefaler å dra og klå - kjenne hvilket av dem man liker best. RX100 har en fordel i størrelse - hvis man liker små kamerahus. Liker man mer å ta i har G1X en fordel. Dra og klå - se hvilket du liker best.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...