Gå til innhold

Canon EF 50mm f/1.8, positivt overrasket!


Anbefalte innlegg

Ohoy! :) Bestilte for litt siden et Canon EF 50mm f/1.8 2 til mitt Canon 550D. Med tanke på pris (skarve 850kr.) hadde jeg ikke spesielt store forhåpninger, men ble positivt overrasket. Her er en bitteliten test fra igår;

 

 

Bildene er direkte importert fra kamera, ingen redigering eller fargekorrigering.

 

Noen andre som har noen erfaringer med objektivet?

 

mvh Erlendz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 50mm/1.8 selv, og det er genialt når man trenger den ekstra billedkvaliteten til portretter og type dokumentasjons-foto og slikt. Men det er sjelden jeg trenger akkurat denne brennvidden, da det jo er sånn halvveis-telebrennvidde på cropkamera. Gøy å leke seg litt med smale fokusdybder, men på f/1.8 får man jo ikke superskarp fokus uansett da. Jeg ser på det som et leketøy med enkelte fornuftige bruksområder.

Lenke til kommentar
Har hørt at man ikke burde vri på fokus-ringen hvis objektivet står i autofokus siden det kan skade plast_gear_drevene i fokusmotoren.

Det er jo på grunn av at den ikke har Fulltids manuell fokusering, men det kan man jo ikke akkurat regne med å få til den prisen.

 

Nja, det vet jeg ikke, sånn jeg har forstått det så kan det hende at plast-drevene ikke tåler motstanden hvis motoren er innkoblet.

Lenke til kommentar
Har hørt at man ikke burde vri på fokus-ringen hvis objektivet står i autofokus siden det kan skade plast_gear_drevene i fokusmotoren.

Det er jo på grunn av at den ikke har Fulltids manuell fokusering, men det kan man jo ikke akkurat regne med å få til den prisen.

 

Nja, det vet jeg ikke, sånn jeg har forstått det så kan det hende at plast-drevene ikke tåler motstanden hvis motoren er innkoblet.

Nei, men man skal vel ikke vri på fokusringen med motoren innkoblet, hvis man ikke har FMF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...