Gå til innhold

Hva om gud kødder med oss?


Anbefalte innlegg

Jeg lever i et fritt liv, sammen med Gud. For Gud har gitt oss fri vilje.

Dermed vil gud heller aldri foreta en inngripen i vår verden. Om han gjorde det ville vi ikke lengre ha fri vilje :)

 

Forøvrig er ikke bibelen skrevet av Gud, men av mennesker som igjen har oversatt den til flere språk og dermed åpnet for at den blir feilsitert.

 

Jeg tror selv på en gud, men ikke heeeeelt etter norm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror selv på en gud, men ikke heeeeelt etter norm...

 

Gud kan være allt, så jeg er enig i det. Gud kan være en kraft eller styrke du føler når du ser på et bilde, snakker med en person eller jogger en tur. Eller at du føler en frihet. Gud kan også være en statue, eller noe levende rundt deg som du tilber eller tror på, stoler på og har tillitt til. I grunn kan også hjertet ditt eller hjernen din være din gud.

 

Gud etter norm er da en som har skrevet ned hva gud er for han og alle bare kopierte, det er ikke riktig. Alle må få velge selv og ingen tror likt. Man må nå tilføye at tro har i grunn ingenting med kristendommen eller religion å gjøre men med menneskeheten.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende at de menneskene har sett Gud? Men er enig at ingen har noensinne greid å bevise at Gud finnes. Jeg bare tror.

 

Ja og nei. Det kommer an på hva gud er for deg. Gud kan være allt fra en kraft til en reell ting/person.

Det er ingen som har greid å bevise det fordi gud er noe personlig noe som ikke er synlig og likt for alle. Å bevise noe som du tror ovenfor noen som er overbevist om noe annet er veldig vanskelig for de andre å skjønne og det samme motsatt. Om jeg sier deg at jeg tror gud er navnet menneskene har gitt kroppen vår at hjrte slår og hjernen fungerer og allt samarbeider så er ikke det lett å skjønne for deg om du har en helt annen oppfattning.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg må spesifisere da :p

 

Jeg er fra en religiøs slekt, type læstadianere. (Nei, ikke stereotypen som ikke har tv, blomster eller gardiner:p )

Jeg har beholdt min barnetro, dog etter flere år med gamle folk som er livredde alt og bare snakker om at man må være gud tro ellers kommer man til helvete og alt er synd så har jeg gitt litt fan (banner jeg? :ph34r: ).

Jeg tror på at det finnes en gud som kirken beskriver, men at han ikke krever at man skal gå i kirka hver søndag. Følge bibelen. Predikere guds ord o.s.v.

Jeg tror at om man gjør seg selv til det beste man kan bli, gir sine barn en god oppdragelse og hjelp til selvutvikling så vil dette være det som gjør til at man får fortsette etter døden med å bli bedre.

Lenke til kommentar

Hva er det vi blir reddet ifra? Og hvorfor er det kun kristne som får denne redningen?

Vi blir redda fra alt det onde (satan, helvete og synden)

 

Luk 18,9-14

Til noen som stolte på at de selv var rettferdige, og så ned på alle andre, fortalte Jesus denne lignelsen:

«To menn gikk opp til tempelet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller.11 Fariseeren stilte seg opp for seg selv og ba slik: ‘Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener.Tolleren sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: ‘Gud, vær meg synder nådig!’

Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.»

 

Rom 4,1-8

Hva skal vi da si om Abraham, vår jordiske stamfar? Hva oppnådde han? Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det. For hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 4 Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror. 6 Slik priser også David et menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har gjerninger:

 

Salige er de

som har fått sine lovbrudd tilgitt

og sine synder skjult.

Salig er det mennesket

som Herren ikke tilregner synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har beholdt min barnetro, dog etter flere år med gamle folk som er livredde alt og bare snakker om at man må være gud tro ellers kommer man til helvete og alt er synd så har jeg gitt litt fan (banner jeg? :ph34r: ).

 

Ja, og det viktigste er jo at man står for det man tror sier og ikke bare hermer.

 

 

Jeg tror på at det finnes en gud som kirken beskriver, men at han ikke krever at man skal gå i kirka hver søndag. Følge bibelen. Predikere guds ord o.s.v.

Jeg tror at om man gjør seg selv til det beste man kan bli, gir sine barn en god oppdragelse og hjelp til selvutvikling så vil dette være det som gjør til at man får fortsette etter døden med å bli bedre.

Det er nå det alle religioner sier om sine guder. Men er bra du har funnet din og står for det du tror.

Vil nå bare tilføye at man kan opfylle alle disse kravene uten å måtte ha noen gud. Det handler i grunn bare om å høre på seg selv og oppdra som man selv synes er rett.

Det kan igjen ha noe med gud å gjøre alt ettersom du regner han som. (Det kan jo også være kroppen din, slik at du blir din egen gud) Gud er mye forskjellig, men det som er likt for alle er at det er personlig.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Sannt det, men er litt uenig med at gud har gitt oss den, men vi har fri vilje ja eller de fleste av oss ihvertfall.

Men ingenting garanterer at han finnes eller om han kødder eller ikke. Så å ta selvmord for noe som man ikke er sikker på hva er eller eksisterer engang er vel litt heftig? Tenk på dem rundt deg som trenger deg. Gud klarer seg helt fint uten deg og du sikkert helt fint uten ham siden det er jo vennene og familien og de andre personene rundt deg som virkelig betyr noe.

han klarer seg ja, men han ønsker at alle blir frelst

matt 18,10-14

Pass dere for å forakte en eneste av disse små! For jeg sier dere: De har sine engler i himmelen som alltid ser min himmelske Fars ansikt.*Menneskesønnen er jo kommet for å berge de bortkomne.•

Hva mener dere? Dersom en mann har hundre sauer og én av dem går seg vill, lar han ikke da de nittini være igjen i fjellet og går og leter etter den som er kommet på avveier? Og skulle han finne den – sannelig, jeg sier dere: Da gleder han seg mer over denne ene enn over de nittini som ikke har gått seg vill. Slik vil heller ikke deres Far i himmelen at en eneste av disse små skal gå tapt.

Jesus er jo min venn, Gud skapte meg og den hellige ånder er i meg. Håper det svare på hvorfor han er viktig for meg og betyr så masse for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
han klarer seg ja, men han ønsker at alle blir frelst

Det er det hver religion sier, men man må selv finne ut av hva man vil.

 

 

matt 18,10-14

Pass dere for å forakte en eneste av disse små! For jeg sier dere: De har sine engler i himmelen som alltid ser min himmelske Fars ansikt.*Menneskesønnen er jo kommet for å berge de bortkomne.•

Hva mener dere? Dersom en mann har hundre sauer og én av dem går seg vill, lar han ikke da de nittini være igjen i fjellet og går og leter etter den som er kommet på avveier? Og skulle han finne den – sannelig, jeg sier dere: Da gleder han seg mer over denne ene enn over de nittini som ikke har gått seg vill. Slik vil heller ikke deres Far i himmelen at en eneste av disse små skal gå tapt.

Jesus er jo min venn, Gud skapte meg og den hellige ånder er i meg. Håper det svare på hvorfor han er viktig for meg og betyr så masse for meg :)

Dette kan man også tolke som å ta vare på alle og alle har en verdi. Men tror dette også finnes på jorden og må ikke tolkes som gud og oss.

Om du har barn eller bror, og h*n går seg vil, da starter dere å lete og blir jo ekstra glade for å ha h*n tilbake en alle de andre som har vært der hele tiden. Men er riktig det du sier, men det kan også ses på flere måter og om man ser det uten gud blir ikke det galt fordet.

 

Om du leser noen av inlegga over har jeg forklart de forskjellige tolkningene og hva gud kan være og hva han er. Behøver da ikke gjenta det :) Din gud er han i himmelen med engler og noen som vokter deg, mens min gud er meg selv. Jeg styrer meg selv og står for det jeg sier/gjør. Om alle aksepterer hverandre går dette veldig fint å ikke ha samme tolkning for gud.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Det er det hver religion sier, men man må selv finne ut av hva man vil.

 

 

 

Dette kan man også tolke som å ta vare på alle og alle har en verdi. Men tror dette også finnes på jorden og må ikke tolkes som gud og oss.

Om du har barn eller bror, og h*n går seg vil, da starter dere å lete og blir jo ekstra glade for å ha h*n tilbake en alle de andre som har vært der hele tiden. Men er riktig det du sier, men det kan også ses på flere måter og om man ser det uten gud blir ikke det galt fordet.

Jesus forklarer selv lignelsen senere i kappitelet

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke å se mitt tro som religion, men et forhold til Jesus!

Ja tro og religion er 2 forskjellige ting som blir forbundet med hverandre, men en religiøs person kan være utroende, og en troende person trenger ikke nødvendigvis være religiøs. Tro er noe personlig noe, og religion er en samling av mennesker med samme tro, eller som tror de har samme, men missforstår hverandre.

 

Religion skader, dreper og skaper kriger, derfor ser jeg ikke min tro som religion.

Ja fordi de er religiøse men ikke har sin egen tro. De vet da ikke hva som er rett og galt siden de bare overtokk en allerede eksisterende tro.

 

Jeg tror også, men er ikke religiøs. I tilegg er man nøtt til å tro noe i livet siden hele livet er ikke basert på viten og fakta. Det handler bare om å finne den riktige veien for seg selv. Jeg har funnet min og holder meg på den. (Den har ikke noe med religion å gjøre og heller ikke Jesus, men er alikevell basert på tro og mening)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja tro og religion er 2 forskjellige ting som blir forbundet med hverandre, men en religiøs person kan være utroende, og en troende person trenger ikke nødvendigvis være religiøs. Tro er noe personlig noe, og religion er en samling av mennesker med samme tro, eller som tror de har samme, men missforstår hverandre.

 

Ja fordi de er religiøse men ikke har sin egen tro. De vet da ikke hva som er rett og galt siden de bare overtokk en allerede eksisterende tro.

 

Jeg tror også, men er ikke religiøs. I tilegg er man nøtt til å tro noe i livet siden hele livet er ikke basert på viten og fakta. Det handler bare om å finne den riktige veien for seg selv. Jeg har funnet min og holder meg på den. (Den har ikke noe med religion å gjøre og heller ikke Jesus, men er alikevell basert på tro og mening)

 

Jeg tror at Jesus er veien, sannheten og livet :thumbs:

hva tror du da?

Endret av _Irene_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hva tror du da?

Min tro er litt vanskelig å beskrive siden den er egentlig en mening med livet som for meg har blitt til en tro.

Jeg tror at hvert enkelt menneske har en kraft i seg. Den kaller man gud, men det er på en måte en selv. Det er tankene og hele kroppen din av det du ikke kan se. Alle har værsin gud (seg selv) Om man hører på hjertet sier det deg hva som er rett og galt. Det leder deg rett igjenom livet om man bare hører på det. Hører på seg selv og spø om det er rett eller galt. Veien min er å leve lykkelig, men samtidig leve slik at andre har det godt. Jeg vil ikke ødelegge livet/lykken for noen andre for at jeg skal være lykkelig. Da leter jeg heller etter en anen vei til å finne lykken. Livet kan være vanskelig, tungt, hellvette eller paradis, det avhenger av hvilken avgjørelser man velger og tar.

 

Så min tro er nesten det samme som de med troen på Jesus. Bare at jeg sier at man selv er ansvarlig for livet sitt og man er på en måte sin egen gud.

 

Det er kanskje ikke så lett å skjønne, men om du lurer på noe svarer jeg deg gjerne. Nå er det spørsmålet veldig stort, så kan være litt rart å lese svaret mitt, siden spørsmålet inneholder mange forskjellige områder.

 

Jeg tror at Jesus er veien, sannheten og livet :thumbs:

 

Det er bra du har funnet din tro. Nå er det bare viktig å holde på den og ikke la seg friste fordi da har man tappt for seg selv og for troen du tror på.

 

Et spørsmål til troen din. Det du tror er jo viktig, men hvor kommer du selv inn i bildet? Troen handler jo om seg selv. Du tror jo ikk på noe på grunn av andre, men fordi du selv mener det og står for det.

 

:)

Lenke til kommentar

Et spørsmål til troen din. Det du tror er jo viktig, men hvor kommer du selv inn i bildet? Troen handler jo om seg selv. Du tror jo ikk på noe på grunn av andre, men fordi du selv mener det og står for det..

:)

Den kristnes tro handler ikke om seg selv. Den handler om å frelse verden, ikke seg selv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Den kristnes tro handler ikke om seg selv. Den handler om å frelse verden, ikke seg selv.

 

Man må uansett starte ved seg selv, fordi man selv også er en del av verden.

 

Hvorfor må man frelse alle? Jeg har heller ikke som mål å få alle til min tro, men vill att alle skal finne den som passer for dem.

Hvor blir det av den fri viljen som dere, Gud og Jesus er så opptatt av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...