Gå til innhold

Canon 1D mk III vs Canon 7D


Anbefalte innlegg

trenger snart ett action kamera og da funker 5D mk II dårlig. Har erfaring med 1D mk II og III men bare såvidt knipset noen få bilder med 7D.

 

Er snakk om hunder i rask bevegelse og bilsport. Objektiv blir lån av 70-200 4.0 L evt IS utgaven ved konkrete jobber og evt kjøpe en av dem selv.

 

Noen som har eller har hatt begge ? Fordelen med 7D er jo nyere teknologi og sjansen for å få tak i ett mindre brukt kamera enn en 'sliten' 1D mk III.

 

( 1D mk II er uaktuell av fler grunner og mk IV blir for dyr )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har eid 1D III og lånt 7D en god del. Om du ikke trenger høyere oppløsning og video er 1D III et bedre kamera på alle måter. AF er raskere og mer presis, man har litt ekstra guffe på skuddtakta, batteriet varer lengre og kameraet tåler mye mer vær.

 

Så lenge du ikke kjøper et pressebrukt hus tror jeg ikke du skal være så veldig redd for å få et slitent hus - og jeg tror ikke en gang pressebrukte hus som det er tatt flere hundre tusen bilder med kommer til å være så veldig stort problem, om du er forberedt på å skifte lukker. Men det bør jo uansett være mulig å få tak i et pent brukt hus til en grei pris.

Lenke til kommentar

Jeg har 1D III, og lånt foreldrene mine sin 7D flittig. Personlig liker jeg 1D III bedre, av grunner som blant annet olegunnaro nevnte. Begge er canonbra (hehe) kamera, men som actionkamera vil jeg påstå 1D III er bedre. Integrert batterigrep er også fint, hjelper å få litt ekstra tyngde og bedre grep (om du er som meg med litt større hender), hastigheten på både bilde og autofokus er superb. Det eneste som mangler er igrunn det 7D har, større oppløsning og evt. video.

 

Og mange pent brukte 1D III her ute. Kjøpte min av min bestefar, er per dags dato skutt litt over 3000 bilder med det bare. :)

Lenke til kommentar

Vil trekke frem at 7D og 5D mkII benytter samme batterier. Det er jo alltids kjekt. Bruken og bruksmønsteret er jo også ganske så likt :)

 

I sommer solgte jeg både 7D og 5D mkII for å finansiere 5DmkIII. Jeg angrer bittert på at jeg ikke beholdt 7D som ekstrahus. Cropfaktoren er et veldig nyttig supplement til fullformatet. Nå er jo 5D mkIII bedre på autofokus, men 7D henger godt med. Det hadde vært kjekt å ha som tele-hus, de gangene jeg ønsker å ha både vidvinkel og tele tilgjengelig.

 

Snuser også på 1D mkIII istedet for 7D, men det blir nok for stort som et ekstrahus.

 

7Ds oppløsningsevne gir utstrakt mulighet for cropping, mens 1D mkIII og dets autofokus og ekstra hurtighet øker sannsynlighet for fokustreff.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...