Gå til innhold

- Ofte ikke noe poeng å anmelde politifolk


Kazuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem skulle avsette dem? "Folket"? Revolusjon?

 

 

Ellers lurer jeg p[ akkurat HVOR jeg har gjort uttalelses om akkurat hvilken grad av "herske-sykdommen" de har? Muligens er det bare "herske-teknikk" fra din side?

 

Jeg HAR observert at det er å forvente at de som er maktsyke trekker til yrker hvor de har andledning til å utøve makt, og derfor vil disse yrker ha en langt større andel av psykopater, etc enn det som er tilfellet i resten av samfunnet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Hvem skulle avsette dem? "Folket"? Revolusjon? Ellers lurer jeg p[ akkurat HVOR jeg har gjort uttalelses om akkurat hvilken grad av "herske-sykdommen" de har? Muligens er det bare "herske-teknikk" fra din side? Jeg HAR observert at det er å forvente at de som er maktsyke trekker til yrker hvor de har andledning til å utøve makt, og derfor vil disse yrker ha en langt større andel av psykopater, etc enn det som er tilfellet i resten av samfunnet.

 

Politiet har ikkje makt, men mandat.

 

Edit, resten er bare din fantastiske kognitive kapasitet og dine evner til å speide over en av dei største offentlige etatane vi har og har gjort deg opp ei meining som sjølv deres kontrollorgan ikkje klarer å framstille.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vet ikke helt hva jeg skal tro. Jeg har opplevd mye rart fra politimyndighetene, samtidig møter jeg ofte mange oppegående og hyggelige politifolk. Hender de stopper og slår av en prat når jeg har nattevakt, føler meg trygg når jeg har de rundt meg.

Lenke til kommentar

 

Disse er ikke kompatible med maktsyke fordi makt som deles er mindre makt enn den makt som er samlet hos en enkelt person.

 

At der er maktsyke personer i politiet er det vel ingen tvil om?

 

Dette har jeg allerede svart på:

 

"Politifolk er helt vanlige mennesker. Myndighetene har jo etterstrebet at politiet skal gjenspeile befolkningen, så bortsett fra de grunnleggende kravene til yrket (rulleblad, osv.) så er de som alle andre. Det er ikke slik at politifolk er en egen rase.

 

 

De gjør en jobb, akkurat som alle andre som gjør en jobb."

 

Det er altså ikke slik at de er overmennesker. De er vanlige mennesker, og som i grupper av mennesker ellers er det mange som gjør en god jobb, og så er det noen som ikke gjør det.

Endret av snartenkt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
snartenkt har tydelig lite erfaring med politiet, jeg har en bestevenn ifra barndommen som er Politi, også div andre folk jeg kjenner som er Politi..

Fakta er at MANGE i politiet hvertfall de som studerer nå ser mye av håpløsheten med oppgavene de blir gitt, men pga en politikk innad er det vanskelig for dem å si ifra..

 

Du får leve i fantasiverden din , du er hvertfall ikke med på gjøre ting bedre..

 

Hva er det du svarer på nå? Jeg har da aldri påstått at alle politiets oppgaver er superverdifulle. Tvert imot så er det ekstremt mye detaljstyring fra politisk hold. Det er så latterlig mye detaljstyring at hver politibetjent omtrent må fylle en viss kvote med ulike gjøremål og arrestasjoner, ellers blir de kalt inn på kammerset.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om politiets oppgaver eller roller, men om å si ifra når ting ikke fungerer.

 

Det har de da gjort i årevis:

 

http://www.politiforum.no/id/4759

 

Det er da ikke vanlige politifolks feil hvis toppledelse og politikere ikke gidder å høre på dem.

 

Og det er jo nettopp derfor PF-leder Arne Johannessen har blitt så upopulær i enkelte kretser: Han har uttalt seg svært krasst på vegne av politibetjentene han representerer, og da har forståsegpåerne anklaget politiet for å syte, krisemaksimere, osv.

 

Og så kom 22. juli.

 

Men: Politifolk kan ikke bare bestemme seg for at, nei gutta, nå gidder vi ikke å håndheve lovene lenger.

Lenke til kommentar

Disse er ikke kompatible med maktsyke fordi makt som deles er mindre makt enn den makt som er samlet hos en enkelt person.

Mener du at Stoltenberg hadde vært mektigere uten en eneste byråkrat, politimann, toller, etc som underlagt ham? Om han, alene, var den eneste Statsansatte ville han hatt mye mer makt enn med en masse unsatte under seg, ettersom han ikke måtte "dele" makten?

 

Alternativt, kan noen av oss ha inntrykket av at Jens makt øker desto flere politimenn, tollere, fengselsbetjenter, etc som han har under seg for å tvinge folk til å lyde hans vilje istedenfor å måtte gjøre det helt alene.

Lenke til kommentar

Det er SVÆRT skjeldent at politiet tråkker over streken. Mange som gjør motstand under arrestasjon ender opp litt gul og blå og dette er mesteparten av anmeldelsene så det er ikke rart de henlegges.

 

Men å fjerne spesialenheten for politisaker er bare tåpelig, men man kunne omorganisert organet til å ha mer folk som ikke er politifolk.

 

Jeg har selv mått anmelde to politifolk som angrep en bråkmaker på gaten like utenfor der jeg stod dørvakt, og ikke bare arresterte ham men virkelig tok helt av med batongene sine. De ble umiddelbart suspendert, og ble dømt for "overdrevent maktbruk", og er ikke politifolk lengre. Så je har full tillitt til Spesialenheten,

 

men i et slik knyttet miljø som politiet så er det vanskelig å være objektiv, så å ha nøytrale øyner vil være bra.

 

-frank

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...