Gå til innhold

- Ofte ikke noe poeng å anmelde politifolk


Kazuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ingen nyhet. De færreste har tillitt til dette organet. "Alle" vet at de har uforholdsmessig høy rate av frikjenninger og henleggelser. Det er en grunn til at tilliten deres er tilnærmet ikke-eksisterende. Det er jo strengt tatt et organ som undersøker seg selv og da får vi kameraderi og egeninteresser.

 

Nei, det er på ingen måte noe "alle vet" og kom gjerne med dokumentasjon på at de færreste har tillit til organet.

 

Mitt inntrykk er det motsatte, nemlig at folk har tillit til spesialenheten og "alle" vet at henleggelsesprosenten er høy fordi:

 

a) Anmeldelsene kommer fra problembarn som hater "snutejævelen"

b) De er pålagt å etterforske en hel haug av saker rent rutinemessig.

 

De samme lover gjelder for Politiet som for folk flest,

de gjelder dog ikke på samme måte ;)

 

Nei, det finnes en egen lov for politiet.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen nyhet. De færreste har tillitt til dette organet. "Alle" vet at de har uforholdsmessig høy rate av frikjenninger og henleggelser. Det er en grunn til at tilliten deres er tilnærmet ikke-eksisterende. Det er jo strengt tatt et organ som undersøker seg selv og da får vi kameraderi og egeninteresser.

 

Nei, det er på ingen måte noe "alle vet" og kom gjerne med dokumentasjon på at de færreste har tillit til organet.

 

Mitt inntrykk er det motsatte, nemlig at folk har tillit til spesialenheten og "alle" vet at henleggelsesprosenten er høy fordi:

 

a) Anmeldelsene kommer fra problembarn som hater "snutejævelen"

b) De er pålagt å etterforske en hel haug av saker rent rutinemessig.

 

De samme lover gjelder for Politiet som for folk flest,

de gjelder dog ikke på samme måte ;)

 

Nei, det finnes en egen lov for politiet.

er du virkelig så blåst eller er du ironisk ?

 

Jeg har stått å sett med egne øyne en ung gutt bli grise banka inni en politibil, stod sammen med folk på 35-40år som stod å skrekk i frykt for den unge gutten som ble banka ,de anmeldte politiet og hva skjedde ? Henlagt..

Venn av meg døde på cella, hadde ikke fått tilsyn på 3timer, HENLAGT.

En annen ble slått hodet inn i veggen på politistasjonen, HENLAGT.

 

Dette er bare noen av MINE erfaringer som jeg selv har sett, hørt om langt verre ting..

 

Politiet har ikke rett til å utøve mer makt en nødvendig som eks hvis en slår dem har ikke de noe rett til å gjøre annet en å forsvare seg til person er under kontroll, og sparke samt slå etter håndjern er på samt litt ekstra juling på glattcella er alt annet en akseptabelt..

Tro meg det over er ikke unormal praksis, slår du en politibetjent vil du ofte få gjennomgå noe helt jævlig når ingen ser, de slår i magen, samt steder det ikke blir merker..

 

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder svare deg..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er bra dette blir tatt opp. Vet det er alt for mye dårlig politi der ute. Nå må vi også huske på at vi bare er mennesker, og vi kan ha et stort ego og egne interesser som går foran etikk og regler. Politi er også mennesker, så da er det jo en selvfølge at en politibetjent kan finne på å utnytte stillingen/autoriteten sin til å grisejule en bråkmaker som kanskje har provosert politimannen.

Kanskje bråkmakeren fortjener det? Kanskje ikke? Ja eller nei - det er ikke riktig at maktsyke og voldskåte politibetjenter som sagt skal utnytte autoriteten sin.

 

Synes vi på mange måter er heldige med det politiet vi har i Norge, sammenlignet med f. eks. andre land. Nå må man jo også ta med i betraktning at alle mennesker er forskjellige, akkurat som at det er forskjellig politi. Så det vil alltid være bra politi og dårlig politi.

 

Hvis dere leser i kommentarfeltet på denne videoen (

) så er det folk som er veldig overrasket over hvor fint politiet behandler råkjøreren når de setter håndjern på han. Det er kanskje noe å tenke på.

 

 

Sitter selv på en drøss med historier om dårlig politi som liker å gjøre vondt for andre mennesker. Få litt utløp for aggresjonen sin. Kjefte på folk for moro. Skremme dritten av unge mennesker som er redd politiet. Uansett, så er halvparten av de historiene, hvertfall, ganske oppblåst og derfor bare halvveis troverdige. Av egne erfaringer så har historier om politi som misbruker autoriteten sin ofte blitt oppblåst til enorme dimensjoner, derfor synes jeg det er litt rart å lese det DaniNichi har skrevet om at han mistet en venn på cella, og at en annen fikk slått hode sitt i veggen på politistasjonen. Det er ofte flere sider av en sak, og bråkmakerens side av saken er ofte den som er minst troverdig selv om bråkmakeren 110% står fast på og mener at slik skjedde det - og det kan godt være, men vi opplever alle ting forskjellig og det er ikke sikkert at det er det som man opplevde som var det som virkelig skjedde.

 

Av ting jeg vet om så vet jeg iallefall at politiet i Ringerike lyver. Derfor satt jeg teen i halsen når jeg i fjor så på nyhetene, i forbindelse med utrykkning til Utøya, uten å nevne navn, at en politibetjent med høy stilling fra Ringerike fortalte om båten, og at de ikke hadde mulighet til å dra ut. Sannheten er vel mer at de er en gjeng med pingler uten handlingsvilje. Og da satt de vel bare der da, mens ungdommen ble slakta ned.

 

En venn av meg sliter med ryggen fordi han ble banket opp av politibetjenter. Dette var i sammenheng med en skilsmisse og at han hadde besøksforbud mot eks-kona i separasjonstiden. Han ville beholde kontakten med sønnene sine og ville derfor kun levere en mobiltelefon med kontantkort. Nå er det sikkert flere sider av denne saken, men poenget er at politiet fløy på han etter han hadde forlatt dem, når han var ved sin egen bil. Når han nekta å legge seg ned og bare ville hjem så sparka de og slo han ned i bakken og dytta han ned i asfalten. Han anmeldte dette selvfølgelig og har i dag null tillit til politiet, da dette selvfølgelig ble henlagt, og de to politibetjentene sannsynligvis samkjørte historiene sine (og det hadde nok jeg også gjort hadde jeg vært politi og sleip).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis har jeg bare møtt hyggelige politifolk - men jeg tror det har noe med innstilling å gjøre. Av natur er jeg svært rolig av meg. Jeg tror aggrisivitet er med på å oppildne situasjonen og det å være rappkjefta eller luggete på feil tidspunkt.

 

Allikevel er det ikke alle som er like heldige og da synes jeg det er viktig at tjenestemenn er tilstrekkelig trent for enhver situasjon som måtte oppstå. Hvis man skal utøve makt så skal man også kunne stå ansvarlig for det mener jeg. Og da er det synd at organet som er ansvarlig for å passe på politiet svikter.

Endret av Balthier
Lenke til kommentar

a) Anmeldelsene kommer fra problembarn som hater "snutejævelen"

 

Så du mener altså at politi skal slippe unna med alvorlig kriminalitet på grunn av hvem anmeldelsen stammer fra?

Forøvrig kommer anmeldelser ofte fra advokater på vegne av klient. Anmeldelsene blir like fullt rutinemessig henlagt og da ofte uten videre undersøkelser som kan bringe klarhet i fakta.

Lenke til kommentar

Ikke noe stor "overraskelse"

 

Ser selv at politifolk blir frifunnet av politifolk og har ingen tiltro til dette organ.

 

Selv husker jeg godt politivoldsakene i Bergen på 70 og 80-tallet.

 

I forbindelse med jobb som sjømann hold jeg og en kamerat på å bli utsatt for dette i Bergen ca 1977/78

 

Vi hadde frivakt og var på land en ettermiddag og kveld for å kikke oss rundt og handle litt.

Fikk noen politibetjenter etter oss - 2 stk som forfulgte oss i lengre tid, hvor vi da gikk inn i butikk/restaurant med mye folk.

Der var vi en god tid, meget mulig vi ringte taxi for å komme oss uhindret ombord i båten.

Disse politifolk så vi ikke mere den dagen.

 

http://no.wikipedia....sakene_i_Bergen

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Heldigvis har jeg bare møtt hyggelige politifolk - men jeg tror det har noe med innstilling å gjøre. Av natur er jeg svært rolig av meg. Jeg tror aggrisivitet er med på å oppildne situasjonen og det å være rappkjefta eller luggete på feil tidspunkt.

Så om du underkaster deg, så går det greit?active-submission.jpg

 

passive-submission.jpg

 

 

Og om du ikke gjør det så er det fritt frem for Politiet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har selv anmeldt politi til SEFO og henvist til grove brudd på loven utført av navngitt politimann, som også ble henlagt (som forventet). Etter at politiet har henlagt alle sakene jeg har anmeldt selv om det har vært vitner til det og gjerningsmenn er navngitt og loven de har brutt er oppgitt, så har jeg ikke lenger tillit til politiet. Løser derfor saker på egen hånd, det er mye mer effektivt.

Lenke til kommentar

Jeg anmeldte et forhold til SEFO her for en seks-syv år tilbake. Etter to dager fikk jeg svar at på grunn av stor pågang ble 90% av alle forhold automatisk henlagt. Tre uker senere fikk jeg nytt brev om at saken var henlagt pga stor pågang.

 

EDIT: Poenget mitt er at det er mer en systemfeil. Hadde det vært et uavhengig organ med egne budsjetter ville det nok ha vært anerledes. Men når kollegaer i andre distrikt må slippe "ekte kriminalitet" for å etterforske "tullesaker mot kollegaer" vet vi på forhånd hvordan det blir.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Løser derfor saker på egen hånd, det er mye mer effektivt.

 

Hvordan går du frem for å gjør det, da - og hvilken type saker er det snakk om?

 

Kommer litt an på hvor i landet det er, og for min del så går det mest på å ta dyremishandlere. Tipser voldelige antidyremishandlingsmiljøer om hvem som har gjort hva, henger ut folk med kopi av rettspapirer om de har vært i retten og om det står hva de har gjort. Er det i nærmiljøet så samler man noen venner om det er behov for det. Oppdager jeg at en dyremishandler har fått jobb så tipser jeg arbeidsgiveren om hva den ansatte har gjort og prøver å få han eller henne sparket. Er det snakk om firma som har gjort slemme ting informerer jeg kundene av firmaet og får dem til å boikotte. Drar også med meg andre organisasjoner og grupper som kjemper imot samme sak. Innimellom henger jeg dem ut på andre måter.

Lenke til kommentar

Løser derfor saker på egen hånd, det er mye mer effektivt.

 

Hvordan går du frem for å gjør det, da - og hvilken type saker er det snakk om?

 

Kommer litt an på hvor i landet det er, og for min del så går det mest på å ta dyremishandlere. Tipser voldelige antidyremishandlingsmiljøer om hvem som har gjort hva, henger ut folk med kopi av rettspapirer om de har vært i retten og om det står hva de har gjort. Er det i nærmiljøet så samler man noen venner om det er behov for det. Oppdager jeg at en dyremishandler har fått jobb så tipser jeg arbeidsgiveren om hva den ansatte har gjort og prøver å få han eller henne sparket. Er det snakk om firma som har gjort slemme ting informerer jeg kundene av firmaet og får dem til å boikotte. Drar også med meg andre organisasjoner og grupper som kjemper imot samme sak. Innimellom henger jeg dem ut på andre måter.

 

noe sånt skulle jeg gjerne vært med å gjøre i asker,bærum og oslo..

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet...oliti/23981241/

 

særdeles effektivt frikjenning organ har da alltid vært en luftboble fylt med møkk..

 

SEFO? De ble jo erstattet av spesialenheten for politisaker for en tid siden.

 

Ellers synes jeg artikkelen er særdeles tynn. Hva er det BI-professoren baserer seg på? Påstanden hans om at de slipper unna uansett stemmer jo faktisk ikke, da spesialenheten stadig tar ut tiltaler mot politifolk.

 

Så inntil han er litt mer konkret er det vanskelig å diskutere dette, for vi vet ikke hva han sikter til. Men han har kommet med minst en klar faktafeil.

 

Det er jo ingen nyhet. De færreste har tillitt til dette organet. "Alle" vet at de har uforholdsmessig høy rate av frikjenninger og henleggelser. Det er en grunn til at tilliten deres er tilnærmet ikke-eksisterende. Det er jo strengt tatt et organ som undersøker seg selv og da får vi kameraderi og egeninteresser.

 

Den høye raten av henleggelser kommer vel av den høye raten av falske anmeldelser. Når det er såpass lav terskel for å anmelde så gjør mange kriminelle det av vane bare for å lage kvalm.

 

Hvor stor tillit folk har til organet vet jeg ikke, men at de undersøker seg selv stemmer ikke. Spesialenheten er separat fra politiet, og har blitt gransket av egne kommisjoner som har konkludert med at det fungerer bra.

 

er du virkelig så blåst eller er du ironisk ?

 

Saklig.

 

Jeg har stått å sett med egne øyne en ung gutt bli grise banka inni en politibil, stod sammen med folk på 35-40år som stod å skrekk i frykt for den unge gutten som ble banka ,de anmeldte politiet og hva skjedde ? Henlagt..

Venn av meg døde på cella, hadde ikke fått tilsyn på 3timer, HENLAGT.

En annen ble slått hodet inn i veggen på politistasjonen, HENLAGT.

 

Dette er historier som er mulig å verifisere. Men hvis du har sett noen arrestasjoner, vil du legge merke til at arrestantene ofte skriker som om djevelen selv torturerte dem. Det er ikke fordi de har så sabla vondt eller at politiet gjør noe galt, men fordi de vil lage så mye bråk som mulig. Så det som så ut som grisebanking kan ha vært en helt vanlig arrestasjon. Det er vanskelig å si, da det bare er rene påstander fra din side.

 

Det samme gjelder de andre sakene. Hvis noen døde på cella ville det vel stått om det i mediene. Gjorde det?

 

Det med å bli slått i hodet har jeg hørt om mange ganger. Arrestanter prøver ofte å slå/skade seg selv for å kunne anmelde politifolkene i ettertid.

 

Nå sier jeg ikke at det du beskriver ikke har skjedd, men det er bare rene påstander fra din side.

 

Tro meg det over er ikke unormal praksis, slår du en politibetjent vil du ofte få gjennomgå noe helt jævlig når ingen ser, de slår i magen, samt steder det ikke blir merker..

 

Kanskje du skal la være å slå politiet da? Ikke at det er riktig at arrestanter får bank, men politifolk er jo like varierte som resten av oss. Så hvis du slår feil politibetjent kan det jo være at du får deg en omgang etterpå.

 

Synes uansett det er rimelig patetisk å grine over å få bank når du har prøvd å skade en politibetjent. Men som sagt, politiet skal klare å beherske seg uansett.

 

Etter Obiora saken (http://no.wikipedia....ne_Ejike_Obiora) mistet jeg all tillit til rettsvesenet. Kan vri å vende på det så mye du vil... Politifolk kan og vil slippe unna med Drap.

 

Hvorfor mistet du tillit til rettsvesenet? Såvidt jeg har skjønt brukte politifolkene en teknikk som var godkjent. Hvordan kan man dømme noen som bruker teknikker de er lært opp til å bruke?

 

Obiora var vel også både ruset og svært voldsom, så det måtte flere politifolk til for å få kontroll på ham. Han var altså en fare for alle rundt seg. Da må politiet gå hardt inn.

 

Men det som gjorde at han døde var en godkjent teknikk, og da måtte politifolkene frikjennes. Noe annet ville vært en skandale, for da kunne ikke politifolk ha stolt på teknikkene de blir lært opp til å bruke.

 

a) Anmeldelsene kommer fra problembarn som hater "snutejævelen"

 

Så du mener altså at politi skal slippe unna med alvorlig kriminalitet på grunn av hvem anmeldelsen stammer fra?

Forøvrig kommer anmeldelser ofte fra advokater på vegne av klient. Anmeldelsene blir like fullt rutinemessig henlagt og da ofte uten videre undersøkelser som kan bringe klarhet i fakta.

 

Poenget hans er vel at grunnløse anmeldelser kommer som en hevn for at personen ble tatt i ugjerningene sine. Altså at de er grunnløse.

 

Hva legger du i at anmeldelser blir rutinemessig henlagt? Det er da en rekke saker som etterforskes hvert år.

 

Så om du underkaster deg, så går det greit?

 

Oppfør deg som folk, så går det greit.

 

Ikke noe stor "overraskelse"

 

Ser selv at politifolk blir frifunnet av politifolk og har ingen tiltro til dette organ.

 

Selv husker jeg godt politivoldsakene i Bergen på 70 og 80-tallet.

 

Sakene i bergen var da lenge før SEFO og senere spesialenheten ble opprettet?

 

Spesialenheten består av advokater og etterforskere. Det er ikke politifolk som henlegger sakene.

 

Noen advokater i spesialenheten er tidligere politiadvokater, men samtidig er det faktisk konflikt internt i politiet blant politiutdannede og politiadvokater. En slags maktkamp. Dette kommer blant annet av at det for ikke så veldig lenge siden var krav om advokatutdannelse for å bli leder i politiet. Etter at politiutdannelsen ble høyskole har det i litt større grad åpnet for politiutdannede ledere, men det er fortsatt en klar overvekt av advokater. Dette skaper visst en del vondt blod innad i etaten.

 

Men når kollegaer i andre distrikt må slippe "ekte kriminalitet" for å etterforske "tullesaker mot kollegaer" vet vi på forhånd hvordan det blir.

 

Spesialenheten har vel egne etterforskere som ikke jobber som politi.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men når kollegaer i andre distrikt må slippe "ekte kriminalitet" for å etterforske "tullesaker mot kollegaer" vet vi på forhånd hvordan det blir.

 

Spesialenheten har vel egne etterforskere som ikke jobber som politi.

nei er dessverre ikke så enkelt, de er nesten alltid tidligere politi med andre ord ikke nøytrale..

Lenke til kommentar

De fleste i spesialenheten er vel advokater, og altså ikke tidligere politi. De som er tidligere politiadvokater kommer jo fra konflikten som ligger og ulmer i etaten mellom politiutdannede og jurister. Hvis de skulle være partiske, så måtte det være at de er ekstra strenge mot politiutdannede siden det har vært så mye konflikter i etaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...