Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] XFX 7970 Skjermkort problem?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem som har oppstått to ganger den siste måneden. Det kommer bare masse rare farger på hele skjermen. Regner med det er skjermkort-relatert. Legger ved to bilder.

 

Første gang husker jeg ikke hva jeg dreiv med, men det ordnet seg når jeg restarta PCen, og jeg tenkte bare at det var et engangstilfelle. Men nå skjedde det igjen... Denne gangen var jeg akkurat kommet inn på en server på Counter-Strike: Global Offensive. Jeg prøvde med Windows-knapp + D og kom tilbake til skrivebordet (dette gikk ikke første gang problemet oppstod). Så gikk jeg tilbake på spillet, men da låste det seg helt. Kan også nevne at jeg har to skjermer, og begge gangene oppstod problemet kun på den ene skjermen.

 

 

Skjermkort: XFX Radeon HD 7970 Black Edition

 

Hva tror dere dette kan være? Holder skjermkortet på å ryke?

post-267612-0-32139300-1350765177_thumb.jpg

post-267612-0-95127300-1350765188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt å sjekke at kortet får nok kjøling, sjekk derfor temperaturene.

Har hørt at XFX har gjort en noe dårlig jobb med monteringen av kjøleren som kan være litt løs, dette kan du enkelt fikse selv.

 

Ellers så minner det om et typisk video-minneproblem , men som sagt det kan være pga varme så først sjekk dette.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å sjekke at kortet får nok kjøling, sjekk derfor temperaturene.

Har hørt at XFX har gjort en noe dårlig jobb med monteringen av kjøleren som kan være litt løs, dette kan du enkelt fikse selv.

 

Ellers så minner det om et typisk video-minneproblem , men som sagt det kan være pga varme så først sjekk dette.

 

Skjekket med Hardware Monitor som viser 62c @ idle.......

Lenke til kommentar

Høres egentlig bra ut. Er det god nok kjøleløsning på minnebrikkene og andre kritiske komponenter på kortet (Mosfets / vrm ).

 

I noen snodige tilfeller er dette problemet som du har ikke forårsaket av skjermkortet men andre komponenter i pcen, så lurt å kjøre en minnetest (memtest86) og et par timer med prime95.

 

Har du mulighet til å teste skjermkortet i en annen pc?

 

Edit : Jeg antar at du testet temperaturen under spilling? Hvis ikke så er 62C Idle ganske høyt egentlig og man må nesten få med seg hvor høy tempen er under last.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Høres egentlig bra ut. Er det god nok kjøleløsning på minnebrikkene og andre kritiske komponenter på kortet (Mosfets / vrm ).

 

I noen snodige tilfeller er dette problemet som du har ikke forårsaket av skjermkortet men andre komponenter i pcen, så lurt å kjøre en minnetest (memtest86) og et par timer med prime95.

 

Har du mulighet til å teste skjermkortet i en annen pc?

 

Edit : Jeg antar at du testet temperaturen under spilling? Hvis ikke så er 62C Idle ganske høyt egentlig og man må nesten få med seg hvor høy tempen er under last.

 

Har overklokka CPU, kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

(...)

 

Edit : Jeg antar at du testet temperaturen under spilling? Hvis ikke så er 62C Idle ganske høyt egentlig og man må nesten få med seg hvor høy tempen er under last.

 

Dette var ikke under spilling. Temperatur under spilling tror jeg er rundt 70c

Lenke til kommentar

Ja, det kan ha sammenheng med overklokket cpu.

Sjekk derfor memtest og prime95 for stabilitet (gjerne kjør hvert program i minst 1 pass eller over natta).

 

Om du kan justere vifteprofilen på skjermkortet så kan det være greit å gjøre det, da anbefaler jeg at du bruker litt mer aggressive innstillinger og sørger for at kortet kjøler seg ned tidligere (feks 100% ved temperaturer over 65).

Lenke til kommentar

Ja, det kan ha sammenheng med overklokket cpu.

Sjekk derfor memtest og prime95 for stabilitet (gjerne kjør hvert program i minst 1 pass eller over natta).

 

Om du kan justere vifteprofilen på skjermkortet så kan det være greit å gjøre det, da anbefaler jeg at du bruker litt mer aggressive innstillinger og sørger for at kortet kjøler seg ned tidligere (feks 100% ved temperaturer over 65).

 

Da jeg overklokka kjørte jeg prime95 i litt over 9 timer uten feil. Det burde vel være godt nok?

Lenke til kommentar

Frys av denne typen skyldes ofte driverkonflikt (To drivere prøver å styre samme ressurs). Prøv å laste ned et program som lister opp innstallerte drivere og avinstaller drivere som er overflødige. Hvis problemet øker i hyppighet så kan du også prøve å avinnstallere økende viktige drivere for å sjekke om problemet slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg overklokka kjørte jeg prime95 i litt over 9 timer uten feil. Det burde vel være godt nok?

 

En høy overklokk over tid kan føre til endringer i cpu som igjen fører til ustabilitet. Effekten er kalt for Electromigration på Engelsk (elektronmigrasjon) og er hovedsakelig forårsaket av for høy temperatur / volt i forhold til kjøleløsningen man bruker.

 

Sånn sett er det alltids lurt å sjekke med prime95 med jevne mellomrom om man kjører cpu godt over spesifikasjonene.

 

Det er heller ikke rart om dette er pga et driverproblem, en langt lettere løsning for å finne ut av det er å ta ut skjermkortet og prøve det i en annen pc og se om problemet gjentar seg der. Gjør det det så er det sannsynlig at kortet er defekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få av dere eksperter :)

 

Malvado, har ingen annen PC som jeg kan prøve skjermkortet i, så det blir litt vanskelig.

 

Bjoolz, har du et eksempel på et slikt program?

 

Etter Malvado sa at det kunne skyldes overklokk av cpu har jeg tenkt litt på det og kommet fram til litt flere detaljer:

 

29. september overklokka jeg cpu (i7-2700k) til 4.5 GHz (multiplier: 45x, vcore: 1.320, LLC: ultra high(?)) Kjørte prime95 samme dag i 9-10 timer uten feil. Kan også nevne at dette var/er første gang jeg har overklokka.

 

7. oktober oppstod problemet for første gang. Den ene skjermen blir full av farger, mens den andre er helt fin. Var i en skype samtale hvor jeg fortsatt hørte de andre og de hørte meg. (var ikke total frys)

 

20. oktober oppstod problemet igjen.

 

Tyder kanskje på at det er overklokken da? Men i så fall, hva er det som er galt?

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Prøvde å starte Counter-Strike: Global Offensive igjen, samme problemet oppstod. Denne gangen hadde jeg Windows Oppgavebehandling åpnet på andre skjermen, så fikk avslutta programmet på denne måten. Da forsvant alle fargene og alt virket normalt.

 

Siden jeg nå kjører cpu på stock regner jeg med at OC'en ikke var problemet...

 

Skal nå prøve å nedgradere driver, slik som KekEKEKer foreslo. :)

 

 

EDIT: Så nå at det var kommet en ny driveroppdatering (v. 12.10). Oppdaterte til denne, starta CS: GO og alt fungerte. :new_woot: Så da var det nok 12.8 driveren som skapte problemene. Setter denne tråden som løst og håper problemet aldri oppstår igjen :D

 

Takker også for alle svarene jeg fikk fra dere! :)

Endret av nils1337
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

.... og da skjedde det igjen :hm:. Denne gangen på begge skjermene. Alt ble svart, med en blinkende blåfarge på deler av skjermen innimellom.

 

Ser ut som problemet oppstår med ca to ukers mellomrom. Har ikke noen annen pc å prøve kortet i, så hva foreslår dere?

 

 

edit: har reformatert for å sjekke om det hjelper.

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Oppdatering!!

 

Problemet oppstod enda en gang, men på en helt annen måte enn tidligere. Var borte og skjermen hadde skrudd seg av. Da jeg kom tilbake og rista på musa, blinket skjermbildet et par ganger, før hovudskjermen gikk i rosa-ruter (med svarte rammer, mange av dem), og den andre skjermen gikk i blått. Feilmeldingen var atikmpag.sys

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...