Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke det det betyr. Det det betyr er at kontrakter som ble laget før skiftet vekk fra gull som betalingsmidler ikke er ugyldige.

 

Akkurat, det betyr følgende:

 

 

Kjøper: Hvor mye koster den bilen?

Selger: 100gram gull

Kjøper: OK, deal!

Selger: Her har du nøklene

Kjøper: Her har du en papirbit. Staten sier nemlig at jeg ikke trenger å gi deg gull selv om vi hadde avtalt det!

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukk... Du mener banker ikke bør sjekke om de får pengene tilbake før de låner ut penger?

Facepalm!

 

Nei, jeg er ateist. Jeg liker ikke renter fordi jeg er sosialist. Du vet, som i sosialistisk utopi?

Banker går stortsett i pluss uansett om folk ikke greier å betale låna sine, bare å ta huset dems.

Folk bør derimot ta realistiske lån så slipper de all elendigheten.

 

Du misliker renter, men liker "gebyrer" som varierer med sum og betalingstid. Fast rente er som sagt akkuratt dette. Ahh jeg hadde nesten rett da, sosialist var ikke så langt unna, de misliker også renter(selv med fastrente). Dessuten så pleier sosialister også å utale seg ubegrunnet negativt mot svinekjøtt.

Lenke til kommentar

Sukk... Du mener banker ikke bør sjekke om de får pengene tilbake før de låner ut penger?

Facepalm!

 

Nei, jeg er ateist. Jeg liker ikke renter fordi jeg er sosialist. Du vet, som i sosialistisk utopi?

Banker går stortsett i pluss uansett om folk ikke greier å betale låna sine, bare å ta huset dems.

Folk bør derimot ta realistiske lån så slipper de all elendigheten.

Vel, i masseskala derimot, så er det den strake veien mot finanskrise. Er ikke alltid huset dekker lånet om boligbobla sprekker, eller markedet forandrer seg kraftig.

 

Men å erstatte renter med gebyret høres ikke særlig godt gjennomtenkt, i hvert fall med den forklaringen ja. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det det betyr. Det det betyr er at kontrakter som ble laget før skiftet vekk fra gull som betalingsmidler ikke er ugyldige.

 

Akkurat, det betyr følgende:

 

 

Kjøper: Hvor mye koster den bilen?

Selger: 100gram gull

Kjøper: OK, deal!

Selger: Her har du nøklene

Kjøper: Her har du en papirbit. Staten sier nemlig at jeg ikke trenger å gi deg gull selv om vi hadde avtalt det!

 

Det er ditt sitat, du burde lese det: "kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler"

Hvis avtalen sier gull MÅ selgeren godta penger i stedet.

Lenke til kommentar
Det er ditt sitat, du burde lese det: "kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler"

Hvis avtalen sier gull MÅ selgeren godta penger i stedet.

Kjøperen vil naturligvis betale med den valutaen som er mindst verdt, mao papirpenger, om han står fritt til å velge det. Dermed har man eliminert muligheten av bruken av gull som valuta, hvilket var hensikten. ;)

Lenke til kommentar

Men mennesker er drittsekker, så penger er et nødvendig onde :)

 

Penger er et nødvendig gode. Hva skulle vi ellers byttet med? Må jeg ta med meg en liter melk hver gang jeg drar til bakeren for bytte til meg brød? Penger er enklere.

 

Med ingenting, som i det utopiske sosialistiske samfunnet. Eller som maurenes samfunn, bienes samfunn osv.

 

Da skjønte jeg hva du mente. Utopisk.

Lenke til kommentar

Penger er, som vi alle vet og føler på, et instrument som skaper forskjeller og urettferidghet. Ikke minst er det roten til alt ondt. Finnes det noen reelle alternativer, eller er vi strandet med penger som vi kjenner det til the end of times?

 

Forskjeller og urettferdighet ville det vært uten penger også. Noen ville alltid hatt mer stash enn andre, f.eks. mer gull eller flere kyr.

Penger gjør det bare mer enkelt for oss alle å handle.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...