Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laste ned, spille, etc, på HFK-Studnett


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

har en kjæreste som går på folkehøyskole i Hordaland og jeg er på besøk titt og ofte. Nettverket på skolen lar meg dessverre verken laste ned eller spille spill (kan for eksempel ikke koble meg til en eneste server på Minecraft) og jeg syntes dette er rart, spesielt mtp at elevene faktisk må bo på skolen de går på. Kjipt å få sperret fritidsmuligheter. Uansett, jeg lurte på om noen vet om (og om det i det hele tatt er muligheter for) å komme seg forbi sperrene på en eller annen lur måte?

 

Jeg vet selvfølgelig at dette er et ganske vagt spørsmål iom at jeg ikke kan si noe om brannmur eller noe som helst som har med nettverket å gjøre (da jeg er hjemme nå), men kanskje noen kan belyse meg litt om hva det kan være og sjansene mine for å en gang klare å f.eks laste ned en torrent på nettverket deres.

 

Var en kar som fortalte meg at å koble meg gjennom en VPN var the way to go, men etter litt googling ble jeg ikke noe klok.

 

Noen idéer eller tanker?

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Tillater meg selv en liten bump av denne tråden:

 

Det er null muligheter for noen som helst form for gaming eller tilsvarende. Klarer ikke koble meg opp til f.eks IRC-servere, WoW, HoN, DOTA, Minecraft, War Z, Day Z, etc, ingenting med nettilgang fungerer.

 

Nettverkene som er tilgjengelig er HFK-Studnett. Av andre nettverk innenfor rekkevidde (men som trenger passord og brukernavn, noe jeg ikke har) er HFK-Ansatte, HFK-Pednett, HFK-Gjestenett.

 

Noen som har noen peiling på disse nettverkene?

Lenke til kommentar

Hvis du vil bryte reglene, så må du finne ut hvilke porter du kan koble til fra studnett, for så å sette opp en VPN-tunnel mot en server stående et sted. serveren kan du f.eks hoste på din egen internettlinje hjemme, eller du kan leie fra en VPN-tilbyder. Det koster rundt 49kr/mnd.

 

Et smutthull pleier å være TCP port 443, som er porten HTTPS bruker. Siden en eventuell proxy på skolenettet ikke kan se hva som sendes over en kryptert tilkobling, må denne porten ofte stå helt åpen til det fri, og du kan da bruke den til en VPN-tunnel som kobler deg til VPN-serveren som igjen gjør at du får full tilgang til nettet ved å gå via din egen/VPN-tilbyderens internettilkobling.

 

Hvis du går for å sette opp egen VPN-server, eventuelt leie, må du gå for OpenVPN, fordi det lar deg lage tunnel over TCP. PPTP-basert VPN vil ikke fungere.

 

Jeg vil også nevne av VPN over TCP fungerer litt dårlig og at du vil få høyere ping ved spilling, men til den type spill du nevner så tror jeg det skal gå fint. Hastigheten vil også være begrenset til opplastningshastigheten på linjen din, så hvis du har f.eks. ADSL med 10/1Mbit, vil du maksimalt få 1Mbit begge veier, men igjen, det er bedre enn ingenting.

 

Alternativt kan du vurdere mobilt bredbånd, da slipper du å bryte reglene for bruk av nettet.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt prøvd å ta kontakt med nettverksansvarlig/IT avdelingen på skolen? Før du legger mye tid og energi i en halvdårlig VPN løsning kunne det vært en idé å spørre pent om det er mulig å få tilgang til en av de mindre sperra nettverkene. Nevn i såfall ikke ulovlig nedlasting, noe jeg heller ikke syns du skal gjøre dersom de er snille å gir deg tilgang. Prøv også å argumentere for at dette er fritidsaktiviteter som foregår utenom undervisningstid og når nettet har liten belastning ellers. Kanskje du klarer å overtale dama di til å spørre da det er mer sannsynlig at de tillater de som bor der å bedrive hobbyen sin.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du er med dama og hvor langt du bor unna, men dersom du ikke er hos henne 24/7 kunne det kanskje være en idé å ikke spille når du er med henne? :p Jeg spekulerer i at hun ville satt pris på det :)

Lenke til kommentar

Har sendt mail til HFK og spurte om tilgang eller muligheter for tilgang. Elevene her har visstnok spurt og fått beskjed at det ikke er mye å gjøre. Man kan visstnok gå på kommunehuset og få midlertidig tilgang til gjestenettet som er helt åpent.

 

Får vente på svar fra HFK.

 

Spiller forøvrig kun når kjæresten er på skolen. :p De har skole på lørdager og av og til på søndag. Er her som regel en helg når jeg først er på besøk, så det er greit å kunne bruke tiden hun er borte på noe moro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...