Gå til innhold

Panasonic Leica 25mm F1.4 eller Samyang 24mm F1.4?


Anbefalte innlegg

Har lagt fra meg tanken om Voigtlander 17.5 F0.95 da det er et litt for bredt utsnitt for å få et ordentlig sinematisk uttrykk på video.

 

Så da står valgets kval mellom PanaLeica 25 eller Samyang 24.

 

Hvilke av disse objektivene yter best? Noen formening?

 

 

Samyang har virkelig god kvalitet til prisen så jeg er jo veldig nysgjerrig på dette :)

 

EDIT: Fant vel ut at det ikke er helt bra vid åpent. Så blir nok PanaLeica da :)

 

Pros:

very good image quality on stopping down the lens by 1.5 EV,

chromatic aberration well-controlled,

decent work against bright light,

well-corrected coma on APS-C/DX and smaller detectors.

Cons:

real aperture of the lens is much closer to f/1.8 than to f/1.4 or/and wrong conctruction of the diaphragm,

distortion level higher than in the case of its competitors,

slackened manual focus ring,

very high vignetting on full frame,

no contacts in the Canon mount version,

weak image quality by f/1.4 and f/2.0.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med Samyang 24mm f/1.4 er at du med m4/3 i stor grad vil bruke objektivets sweetspot. Objektiver yter jo best inn mot midten. Å benytte et objektiv som er bygget for fullframe på et m4/3-hus vil jo bare underbygge dette.

 

Ulempen vil kanskje være et uforholdsmessig stort og tungt objektiv, da man vil bære på mye glass som ikke vil bli brukt. Men igjen, du benytter det beste av glasset :)

 

Hvis du kan klare deg med manuell fokus, nekter jeg å tro at Samyang 24mm f/1.4 står tilbake for Panasonic 25mm f/1.4, på et m4/3-hus.Jeg føler meg faktisk ganske så sikker på at Samyang 24mm yter bedre ut mot kantene på et m4/3-hus enn Panasonic 25mm.

 

Hvis jeg skulle hatt en av disse til m4/3? Jeg ville likevel gått for Panasonic/Leica 25mm f/1.4. Autofokus og en mer hendig størrelse tilpasset m4/3 ville vært dealbreakers.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Akkurat størrelsen har lite å si for min del :) The bigger the better, if you know what I mean :D

 

Men spøk lagt til side; ja det vil bli vanskeligere å bruke Samyangen til actionshots uten autofokus osv. Så dette blir planen min, foreløpig:

 

Kjøpe PanaLeica 25mm OG Samyang 85mm 1.4 med Canon adapter.

 

Da har jeg dekket en stor del brennvidder med fastobjektiver, mtp at jeg har 14mm 2.5 og 45mm 1.8 fra før. Men på så ofte brukte brennvidder som 25mm er det nok greit å kjøpe det som i praksis er enklest og raskest å bruke.

 

Kom til å tenke på hvor kjipt det hadde vært å ta bilder av skihoppere feks under et big jump og finne ut når jeg tar bildene inn på dataen at mange er ute av fokus. Så da blir det ovenstående løsning :)

Lenke til kommentar

Men du må ikke glemme at pixeltettheten på din GH2 er veldig høy(tilsvarende fullformat med samme pixeltetthet Som GH2 hadde hatt 64mp).

Derfor er kanskje olympus 75mm bedre egnet til mft en samyang 85 siden Olympus er laget for kun mft.

 

Men på en annen side kan det vær at samyang yter GH2 rettferdighet siden man kun bruker "sweet spot" av opptikken til samyang.

Kan bli spennende å høre dine erfaringer:-)

Lenke til kommentar

Jepp. Skal dele dem her så fort jeg får kjøpt objektivet.

 

Vet ikke når jeg får kjøpt det da. Skal først ha PanaLeica 25mm til 5 lapper, deretter Panasonic GH3 til minimum 10 lapper (tipper jeg). Mulig jeg heller kjøper PanaLeica og Samyangen i påvente at GH3 skal falle litt i pris etter lansering. Får bare avvente litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...