Gå til innhold

graffiti- hærverk eller kunst?


me1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe som irriterer meg så er det de jævla tæggerne som forpester vegger med de latterlige signaturene sine. Greit nok når det er snakk om drittunger midt i tenårene, men når det er snakk om eldre folk, ja da blir det så patetisk at jeg får vondt inni meg. Ikke bare på vegne av den idioten som har tatt seg tiden til å tægge ned veggen, men også de som må betale penger for å vaske det bort.

 

Graffitti derimot kan være kult, så lenge det er forseggjort og på vegg som er satt av til formålet.

Som f.eks nede ved Grønland politihus. Der er det den vegg med Star Wars tema.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Grafitti, ihvertfall slik folk forstår det, er jo så mye. Fra en piece på en vegg via sprittusjkommentarene på doveggene til tag`ene som fyller opp bybildet og sikkert mer også.

 

Teknisk sett så har jeg blandede følelser. Om noen tagger ned teknisk utstyr, så kan utstyret bli skadet. Det tapper også komuneøkonomien og bedriftene som bruker penger for å fjerne det. Det er heller ikke kult at noen tagger ned private husvegger, den nye mercen eller dekker vinduene på cafeen. Sånn sett er jeg imot det.

 

Kan jo også dra frem broken glass teorien, som sier at tagging, knust glass og søppel innbyr til mer bråk og kriminalitet, så tagging har da også en kriminalitetsøkende effekt.

 

Om man dekorerer kjedelige grå murvegger og skillevegger og det gjøres ordentlig og man får lov så er det kult MEN 10000 taggere som tagger tag`n sin på alt mulig ødelegger for de 5 som gjør en skikkelig piece etter avtale.

 

Tror ikek man kan klare å skille de som herper togvognene til nsb fra de som gjør en piece etter avtale, dessverre.

Lenke til kommentar

Det er egentlig så enkelt - og vanskelig - som noen alt har sagt her: Graffiti kan være både kunst og hærverk. Til og med på en gang. Om det er kunst avhenger av uttrykket - og det igjen av øynene som ser. Det er mye rart som er kunst i våre dager. Om det er hærverk avhenger av plasseringen, og eiendomsretten til "lerretet".

 

Hadde Michelangelo begynt å male taket i det sixtinske kapell uten pavens tillatelse, hadde han antagelig blitt et hode kortere. Det hadde fortsatt vært stor kunst, men uten lov hadde han neppe fått holde på så lenge at vi hadde oppdaget det.

 

Jeg hører ofte i disse trådene (vi har hatt noen av dem i løpet av årene) om en påstått æreskodeks blant taggere. Den tror jeg personlig lite på. Jeg har sett tagging på kirker og gravstøtter, og jeg har sett sprittusj-signaturer ødelegge andres forseggjorte veggmalerier. De fleste (men ikke de beste) taggerne er guttunger, og det de vet om ære har de fra dårlige TV-spill.

 

Jeg jobbet i en motorsykkelforretning den gangen den moderne taggingen kom til Norge tidlig på 80-tallet, og virkelig fikk fart når filmen Beat Street kom på norske kinoer, og kvisetrynene kom til oss for å kjøpe spraylakk "til mopeden sin". Det var noen interessante fargekombinasjoner på de mopedene... ;)

 

Det kan godt hende at ettertiden vil bedømme den beste graffitien som stor kunst, det vil bare ettertiden vise. Men skal den få noe heder utover de inviddes rekker før den tid så må den finne ut hvordan den skal skille kunstverk fra hærverk. De kan ikke forvente at publikum skal gjøre den jobben for dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tagging/grafitti på andres eiendom er soleklart hærverk og burde straffes med samfunnstjeneste. Jeg tror tallentfulle grafittiartister kan få laget mye bedre kunst dersom de først spør om tillatelse, for så å kunne bruke så mye tid de vil. Faktisk burde det kunne argumenteres for å gi statsstøtte til dekorering av tunneler.

 

Dessverre ser jeg veldig lite pen grafitti i forhold til den totale mengden tagging. Om det faktisk finnes noen uskrevende regler blandt folk med sprayboks, så burde de kommuniseres bedre (ved å f.eks. skrive dem ned).

Lenke til kommentar

At du det er de samme folkene? var jeg ikke tydelig nok kanskje..?

 

Angående "kodeksen" til taggerne.. De fleste taggere er jo vanlige mennesker så de skjønner jo at det er kjipt å få eiendommen sin nedtagget, og de har jo selvfølgelig nok respekt til å ikke tagge på kirker.. De som gjør det er jo heelt på trynet og som oftest ikke inni gamet.;)

Lenke til kommentar

åhhfyfaen.. JA jeg vet at det er sånn, fordi jeg kjenner mange "etablerte graffiti artister" og er mye mer into graffitimiljøet enn deg, så ikke kom her og lek smart ;)

 

hvorfor kirker er hellige? det er så idiotisk spørsmål at jeg ikke gidder å svare på det engang..

Lenke til kommentar

åhhfyfaen.. JA jeg vet at det er sånn, fordi jeg kjenner mange "etablerte graffiti artister" og er mye mer into graffitimiljøet enn deg, så ikke kom her og lek smart ;)

 

hvorfor kirker er hellige? det er så idiotisk spørsmål at jeg ikke gidder å svare på det engang..

 

Mye mulig.

Men hvordan er du sikker på at han ikke er godt etablert, og at du er mer etablert?

 

Om kriker er hellig er en personlig sak.

Selvsagt kan de være gamle, verdifulle og en kulturarv (stavkirker osv). Men ser ikke at helligdom er en grunn i seg selv.

For meg er de ikke mer hellig enn rådhus, moskeer eller supermarked.

Men kanskje ikke for kristen-taggere.

 

Hvorfor er skoler i "kodeksen"? De er ofte gamle og slitt. Så de er vell den beste plassen å tagge, om man skal nå ut med et budskap til målgruppen.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

er selv ateist så sier ikke det på grunlag av religion, men man burde ha såpass mye respekt for andres religion at man ikke tagger på kirker. det skjønner vel du også håper jeg. skoler har vel bare blitt sånn egentlig. vet ikke hvorfor, men noen ting må man bare godta uten spørsmål;)

man trenger ikke å være astrofysiker for å skjønne at han fyren der bare er en irriterende fjott uten kunnskap om noe som helst og ikke en "etablert graffiti artist". ;)

Lenke til kommentar

åhhfyfaen.. JA jeg vet at det er sånn, fordi jeg kjenner mange "etablerte graffiti artister" og er mye mer into graffitimiljøet enn deg, så ikke kom her og lek smart ;)

 

hvorfor kirker er hellige? det er så idiotisk spørsmål at jeg ikke gidder å svare på det engang..

 

Leker ikke smart. Jeg bare sier at det finnes folk som virkelig er dyktige påsom ikke nedverdiger seg selv ved å tagge stygge signaturer på tilfeldige vegger.

Ja. Du er sikkert mer inn i det miljøet enn meg og bla bla bla. Men last gjerne opp et bilde av noen av dine verk, hvis du er såpass inni det.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er selv ateist så sier ikke det på grunlag av religion, men man burde ha såpass mye respekt for andres religion at man ikke tagger på kirker.

... eller tegner karikaturer av Muhammed?

 

skoler har vel bare blitt sånn egentlig. vet ikke hvorfor, men noen ting må man bare godta uten spørsmål;)

Skoler har blitt sånn fordi de håpefulle kunstnere får så mye bråk da. Ikke bare av skolen, men av medelevene som blir lei av bråket og som utmerket godt vet hvem taggerne er. Ikke like gøy å være gatekunstner når du ikke får være anonym.

 

Det betyr ikke at man ikke tagger andres skoler:

 

SFO-ungene på Frydenlund reagerte spontant da de i går oppdaget at vinduer og inngangen til skolen var tilgriset av tagging.

 

Splitter ny skole tagget ned

 

To menn tagget på en skole

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...