Gå til innhold

Rollespill på PC vs PS3 - grafikk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter rollespill til PC som matcher PS3-RPGene i grafisk detaljnivå.

 

Eksempel: Star Ocean - The Last Hope. Nærbilder av gruppemedlemmene dine viser fantastisk designede klær hvor lær faktisk ser ut som lær og ikke plastikk, strikketøy ser ut som strikketøy, silke som silke osv. Og ikke en kantete linje eller dårlig oppløst texture i mils omkrets. Detaljene i klær/utstyr overgår noe jeg har sett i et PC-RPG når det kommer til følelsen av at det du ser er ekte. Og Mana Yetiene i Star Ocean ser reelt ullete og fluffy ut, slik at du føler du nesten kan stikke hånda inn i skjermen og kjenne en sau. Elsker også den dynamiske lyssettingen i spillet, hvor til og med skyer avgir skygge, slik at lyset i verdenen fremstår som veldig realistisk. Greit, persongalleriet i spillet ser mer eller mindre ut som porselensdukker, men i det minste ekte porselensdukker :)

 

Jeg har generelt en følelse av at PC-RPGer er "billigere" i utseende. Tenker vestlige utgivere mer på profitt ("hvorfor gjøre det lille ekstra") mens japanerne er mer nøye? Eller er det ikke så enkelt? Jeg savner ihvertfall at noen gjør for PC-RPG-verdenen det som Square Enix gjør for PS3 med flaggskip-utgivelsene sine. PC er tross alt den største plattformen så hvorfor har vi ikke de grafisk mest ekstravagante RPG-utgivelsene også? Tar jeg feil, finnes de? Det nærmeste jeg kommer er The Last Remnant, men det føles litt "forrige generasjon" sammenlignet med det nyeste fra SE. Noen andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen ligger vel mer i at japanske rollespill har en særegen uttrykksform, og at de sjelden kommer ut til PC, enn at de nødvendigvis er så mye mer forseggjorte enn vestlige produksjoner. Grunnen til at Skyrim ikke ser like karnevalsk ut er at Bethesda har gått for den kjølige looken, ikke at de er late og gjerrige. The Witcher 2 er da vel så imponerende grafisk som noe japansk rollespill jeg har prøvd, og det er laget i Polen.

 

Det koker nok heller mer ned til personlig smak, hva som er årsaken til at man finner det ene så mye flottere enn det andre. Selv elsker jeg JRPGS fra SNES til og med PS1-æraen, men synes det jeg har vært borti av senere forsøk har vært vel pålesset og glætt.

Lenke til kommentar

Både Skyrim og The Witcher 2 på PC ser mye bedre ut enn alt av RPG jeg har prøvd til konsoll, så jeg skjønner ikke helt hva du mener TS

 

Helt i begynnelsen av Skyrim, etter at du har kommet ut av grotta, er det en leir med banditter. Drep dem og se på teltet. Teltet er liksom lagd av skinnfeller. Men ser det slik ut? Ser du fra siden ser du at det bare er ett plan. Som om noen har tatt en teltduk og malt pels på, i skikkelig dårlig oppløsning. Dette er det jeg mener med "billig". Bethesda har ikke tatt seg bryet med å få pelsteltet til å se ut som om det faktisk er lagd av pels. Og rustningen til krigeren min tåler heller ikke nærmere inspeksjon: lavoppløst og blurry selv på Ultra innstilling.

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Både Skyrim og The Witcher 2 på PC ser mye bedre ut enn alt av RPG jeg har prøvd til konsoll, så jeg skjønner ikke helt hva du mener TS

 

Helt i begynnelsen av Skyrim, etter at du har kommet ut av grotta, er det en leir med banditter. Drep dem og se på teltet. Teltet er liksom lagd av skinnfeller. Men ser det slik ut? Ser du fra siden ser du at det bare er ett plan. Som om noen har tatt en teltduk og malt pels på, i skikkelig dårlig oppløsning. Dette er det jeg mener med "billig". Bethesda har ikke tatt seg bryet med å få pelsteltet til å se ut som om det faktisk er lagd av pels. Og rustningen til krigeren min tåler heller ikke nærmere inspeksjon: lavoppløst og blurry selv på Ultra innstilling.

Nå har dette kanskje noe å gjøre med at Skyrim stort sett bare er stort for å være stort, og egentlig ikke gjør noe annet bra. Det å få et så stort spill til å henge sammen er strengt tatt en prestasjon i seg selv.

 

Dessuten er JRPGs oftest veldig begrensede i hvilken måte man kan påvirke omgivelsene, draw-distance, og størrelsen på omgivelsene, dette gjør at man kan ta flere snarveier når man rendrer som betyr mer minne til andre detaljer.

 

Tok en kjapp titt på skjermbilder fra Star Ocean, var ikke særlig imponert:

  1. Teksturene var ikke lavoppløste, men de hadde ikke mange detaljer.
  2. Antialiasing er tydeligvis oppskrytt.
  3. Det var ikke mye som skjedde på hvert bilde.

Lenke til kommentar

Så har du sett feil bilder i feil oppløsning til feil plattform for alt jeg vet. Men skjermbilder sier ikke så mye uansett, siden det blandt annet er de forskjellige materialenes samspill med lyset som gjør at det føles ekte, noe som ikke vises så godt i et statisk bilde. Jeg savner likefullt RPG-spill til PC som er like vakre i detaljene som i de brede penselstrøkene (Skyrim er vakkert når man ser seg rundt, men stygt på detaljnivå). Det går an på PC, hvorfor er det ingen som gjør det? Flotte CGIer og ekstravagant detaljnivå virker å være konsollenes domene, men det burde ikke være slik. Det er muligens den gamle idéen om at PC-brukere stort sett er pirater som er årsaken til at vi ikke får de flotteste produksjonene.

Lenke til kommentar

Det er jo det vi sier, Skyrim må nødvendigvis være "stygt" på detaljnivå på grunn av måten spillet er bygget opp. Det er en åpen verden, alt må kunne lastes inn etter behov og øyeblikkelig, man kan bevege seg overalt og mange gjenstander kan påvirkes (i tillegg til at spillet gjerne husker hvor de ligger). JRPG-er deler opp verdenen mellom flerfoldige lasteskjermer, har et forhåndsbestemt og begrenset antall gjenstander og måter man kan påvirke dem, og kan derfor ta seg råd til mye mer krimskrams per instans før det blir en utfordring for motoren, fordi svært lite trenger å være tilgjengelig på en gang. Med andre ord, Skyrim er like flott/optimalt som et hvilket som helst japansk rollespill, men på en annen måte.

 

Grunnen til at det ikke er så mange slike spill på PC er vel heller det at JRPG-sjangeren startet på konsoll og trives på konsoll. Final Fantasy 7 og 8 kom jo til PC, men solgte ikke bra nok. Det forstår jeg egentlig godt, dette er jo en spilltype som passer best i sofaen. Pirat-friheten er nok også en faktor, om ikke så stor.

 

Hvis du vil ha et rollespill til PC som er penere enn Skyrim, kan du jo prøve nevnte Witcher 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...