Gå til innhold

Beste RAW editor?


Anbefalte innlegg

For det første, hva som er best kommer jo ann på mange ting, men det jeg lurer på er hvilken RAW editor som har flest funksjoner og de beste egenskapene når det kommer til sellektive justeringer etc.

 

Jeg bruker i dag Lightroom 4 og er forøvrig strålende fornøyd med det, men ønsker jo og holde dørene åpne for evt. nye utfordringer, da jeg selv mener jeg mestrer Lightroom bra nok til å forstå gangen i evt. nye og lignende programmer.

 

Så det jeg i utgangspunktet er nyskjerrig på er om det finnes mer avanserte RAW editorer enn Lightroom 4?

 

Jeg er da altså IKKE ute etter hva DU/DERE synes er best, men litt mer fakta når det gjelder hvilke programmer i den sjangeren som har flest funksjoner og justeringsmuligheter.

 

Dette forutsetter så klart at den som svarer her faktisk har prøvd og eller har erfaringer med programmer som nevnes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder avansert muligheter (f.eks. adjustments brush-es osv), så er det nok LR som har kommet lengst. Holder ikke det, så tror jeg nok du må belage deg på å gjøre grunnarbeidet i LR (eller ACR direkte) og fortsette i Photoshop.

 

Corel Aftershot Pro (tidligere Bibble) kunne være en kandidat. Den har lag (layers) istedet for adjustment brushes, slik at alt som er mulig i programmet, også plugins, kan brukes i hvert lag. Plugin arkiteturen til ASP er også mye bedre enn det som LR og PS bruker da plugin-ene blir som en del av programmet. Det største ankepunktet til ASP er at programmet er ikke helt ferdig enda, og fremtiden til programmet er usikkert. Jeg liker dette programmet mye bedre enn LR.

 

ACDsee Pro har kommet i en ny versjon (v6) og kan sammenlignes med LR rent funksjonsmessig på redigerings-siden (har noen få mangler - bl.a. lens correction og plugins). Men har en klart smidigere og kraftigere katalog funksjon.

 

CaptureOne er ganske kraftig og avansert i pro utgaven; men om den kan noe som LR ikke kan, er jeg usikker på. Men jeg har fått inntrykk av at mange som holder på med portrett foretrekker CaptureOne da den håndterer hudtoner bedre ( det er ihvertfall det som blir sagt).

 

DXO sitt program vet jeg lite om.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takker for den Tomsi :)

 

Kan virke på meg som om Capture One er den mest avanserte ut fra det jeg ser du skriver, men oppfatter også at Lightroom 4 muligens er den mest avanserte og at de andre programmene har ingenting eller svært lite funksjonalitet utover det Lightroom 4 har.

 

Skal ta en titt på Capture One og se hva jeg synes.

 

DXO har jeg så vidt testet litt for noen uker siden og etter min oppfatning ser jeg DXO som et suplement til andre convertere/editorer da jeg følte DXO mer var laget for å rette "feil" automatisk ut fra hvilket kamera/objektiv man bruker.

 

Men jeg har ikke testet DXO mer enn en times tid for noen uker siden, så det kan være jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Ikke sikker, men mener hvilken RAWeditor som er best kommer ann på hvilket kamerahus du har. Mener enkelte Leica og Nikon brukere har sverget til CaptureOne fremfor ACR. Og endel Canon eiere ( spesielt før ) mente DPP var bedre enn ACR. Men softwaren utvikler seg jo hele tiden. Selv bruker jeg nå kun LR 3.6 som vel har ACR i bunn.. Før syntes jeg DPP var bedre enn ACR / Photoshop.

Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig (som nevnt lenger opp) meget fornøyd med Lightroom 4, men man holder jo dørene åpne for evt. bedre alternativer hele tiden :)

 

men så langt så ser det ut til at Lightroom troner øverst når det gjelder muligheter. Hvilken av disse som er lettest å jobbe med kommer jo ann på hva man er vant til, så det blir en annen diskusjon :)

 

DXO Optics er noe jeg kanskje kunen tenkt meg å kjøpt som et suplement til Lightroom, men prisen på rundt 2.500,- er stiv synes jeg. men jeg synes DXO ga flotte resultater når jeg testet det for en stund siden.

Lenke til kommentar

Noen som vet om LR 3.6 bruker samme RAW konverter som LR 4.x ? Lurer på om det er verdt å oppgradere til LR 4.x Er sålangt veldig fornøyd med Lightroom 3.6. Men om LR 4, DXO eller Capture One gir bedre kvalitet er det jo alltids veldig intr å oppgradere / kjøpe nytt. Har 5D II og GF3 selv.

 

Edit :Ble litt OT og burde laget egen tråd. men får ikke fjernet innlegget :)

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det er forskjell på raw konverteren i 3.x og 4.x.

4.x har en "process 2012".

Etter å ha brukt LR 3 endel foretrekker jeg justeringsmulighetene i LR 4, da tenker jeg på basic tab'en. F.eks er "fill light" justering byttet med "shadows" justering som gir bedre resultat etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Lastet ned gratis prøveversjon av CaptureOne og DxO for en stund tilbake.

 

Den største fordelen med CaptureOne er at effekten av hver justering tar effekt umiddelbart (i alle fall sammenlignet med LR på min maskin).

 

I DxO skal alt i utgangspunktet justeres automatisk, så er det opp til bruker å eventuellt overstyre dette. Den største fordelen med DxO jeg noterte meg var selve geometrikorreksjonen av hvert enkelt objektiv.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Vil nevne at Canon DPP har kommet med en oppdatering

som gjør programmet mye mer komplett enn det var.

 

Fordeler jeg ser, er mulighet for å raskt jobbe med filer slik de er lagt opp i mapper på pcen. Man kan jobbe med RAW/JPEG side om side eller hver for seg, og se RAW- filene med kameraets JPEG- innstillinger.

 

Edit: Er klar over at dette er skivebom på det du spør om, men jeg synes det er greit å nevne i denne sammenhengen.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Noen som vet om LR 3.6 bruker samme RAW konverter som LR 4.x ? Lurer på om det er verdt å oppgradere til LR 4.x Er sålangt veldig fornøyd med Lightroom 3.6. Men om LR 4, DXO eller Capture One gir bedre kvalitet er det jo alltids veldig intr å oppgradere / kjøpe nytt. Har 5D II og GF3 selv.

 

Edit :Ble litt OT og burde laget egen tråd. men får ikke fjernet innlegget :)

Kort fortalt - oppgrader. 4.x er en overraskende stor forbedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første, hva som er best kommer jo ann på mange ting, men det jeg lurer på er hvilken RAW editor som har flest funksjoner og de beste egenskapene når det kommer til sellektive justeringer etc.

Da blir det bestilt en oppgradering lisens til LR 4.x for min del. CaptureOne trial skal også prøves ut bare fordi jeg alltid er nyskjerrig på alt som KAN gi 2% forbedring av bildene.

Hvis det er utvalget av justerings parameter for RAW prosessering som er kriteriet, så er gratis programmet RawTherapee en klar vinner.

Verdt å prøve for de som ønsker å fordype seg i RAW prosessene.

Virkelig et program for RAW prosess nerder.

 

http://rawtherapee.com/downloads

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Forutsetter nesten at TS bruker Windows?? Gjør han ikke det, kan jo Aperture til Apple være verdt en runde med utprøvning! :-) Et godt program med mange avanserte funksjoner.. ;-)

Lenke til kommentar

Hvis det er utvalget av justerings parameter for RAW prosessering som er kriteriet, så er gratis programmet RawTherapee en klar vinner.

Verdt å prøve for de som ønsker å fordype seg i RAW prosessene.

Virkelig et program for RAW prosess nerder.

 

http://rawtherapee.com/downloads

Mye å skru på - det stemmer. Men om sluttresultatet blir bedre enn med LR/CaptureOne? Neppe. Prøvde siste versjon av programmet for å se hva det klarte å få ut av noen D600 RAW filer. Veldig mange ting å skru på, som sagt; og det virke som om mange kontroller som gjør nesten det samme - klarte f.eks. ikke å få noe mer beredre ut av highlight recovery enn ViewNX. Mens LR 4.2 ordnet biffen uten problemer.

 

Highlight Recovery er forøvrig en av de tingene som mange RAW konvertere sliter med, synes jeg. De beste programmen jeg har brukt foreløpig er LR 4.x og ASP 1.0.1 ACDsee Pro 6 er også brukbar der.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

For Mac-brukere er det verdt å se på Raw Photo Processor (RPP). Denne er skikkelig old school, og er overhodet ikke en workflow-solution. Men resultatene er ofte svært gode, og kan være verdt det for enkeltbilder. Appellerer vel først og fremst til fotogeeks som er villige til å bruke en del tid på hvert bilde.

 

http://www.raw-photo-processor.com/RPP/Overview.html

 

Det kan også være greit å understreke at "best" kommer an på hvordan man definerer det. Programmer som Lightroom er ikke bare en RAW-converter som vurderes på bakgrunn av sluttresultat; UI, brukervennlighet, hastighet, organiserignsmuligheter, integrering med andre programmer, plugin-mulighet, eksportmuligheter, tethering osv er alle faktorer som kommer med i analysen. Jeg bruker Lightroom 4 (primært), selv om jeg ser at konvertering i RPP kan gi bedre resultater, og selv om Aperture har enkelte fordeler hva gjelder organisering.

Lenke til kommentar

Jeg er da altså IKKE ute etter hva DU/DERE synes er best, men litt mer fakta når det gjelder hvilke programmer i den sjangeren som har flest funksjoner og justeringsmuligheter.

 

Dette forutsetter så klart at den som svarer her faktisk har prøvd og eller har erfaringer med programmer som nevnes :)

 

Ettersom det eneste du er interessert i er antall funksjoner er svaret enkelt: ARC og PhotoShop.

 

Rart egentlig. Jeg vil har færrest mulig funksjoner og best mulig bildekvalitet.

Endret av LeapFrog
Lenke til kommentar

Skal man ha best mulig bildekvalitet etter en viss mengde etterbehandling så kommer man lenger med fler funksjoner og finere innstillinger.

 

Jeg er ikke akkurat typen som vil klikke på en knapp som heter "Gjør bildet mitt skarpere" og vips, så er det ferdig. Enkelt er dte nok, men resultatet blir nok bedre hvis man finjusterer litt selv.

 

Selektive muligheter er feks. gull verdt og mange har dette, men så langt jeg har forstått er Lightroom en av de beste på dette?

 

Så veldig rart er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...