Gå til innhold

Test: AMD A10-5800K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nettopp. Det er jo et segment disse sikter seg inn på. Kult å teste for spill og andre applikasjoner, men ha i minnet at dette ikke er å sammenlikne med kjempedyre Intelprosessorer med dedikerte skjermkort. Her snakker vi system til 2ooo for HK og prosessor og TDP på 100Watt for alt. Da kan en ikke dra fram et GTX650 som bare det bruker mer. Fint om en holder seg til topic : AMD KNUSER Intel !

 

Lenke til kommentar

Lurer nesten på om intel vil komme med et:

 

ENX-US15WP-4.jpg

Nano ITX hovedkort med en prosessor som kan måle seg mot i3 2100 og et nvidia GTX 650 skjermkort da begynner det å skje saker om AMD vil neppe klare å konkurere mot dette amd vil vertfall slite. Men vi snakker kanskje om 1-2 år i så fall.

 

haha. Hva er det du snakker om? om 2 år? Da kommer de med noe som kan måle seg opp i mot i3 2100, som allerede er slått av a10? På dette området så er amd mere overlegen intel en hva intel er amd på andre områder, det er innlysende. La oss håpe for forbrukernes del at intell hoster opp noe bra i nærmeste fremtid slik at vi får konkuranse på dette området også!

 

Tenke før man snakker er en fin ting. opp i mot i3 2100 med gtx 650, virkelig imponerendes,haha

 

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-trinity-apu,3241-8.html

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Skuffa over cpu delen. Nærmest ingen forbedring overhode, kun litt høyere frekvens. GPU delen derimot, er jo veldig interessant for budsjett pc'er når de er så billige.

 

Ut i fra hva jeg kan se så er den vel dårligere en lano sett per Hz, men er vel pga gpu delen er såpass forbedrett kansje? Noen som har peil?

Lenke til kommentar

Dette ser lovende ut! Tror det blir kjøp her, sammen med 8GB 1866Mhz minne for en meget billig WoW-rigg.

 

Fant forøvrig en Mists of Pandaria-test av denne APU`en, leverer mer enn nok ytelse for min del; AMD A10-5800K APU Preview

 

 

Noen som vet sånn ca når denne, samt FM2-hovedkort kan ventes på Komplett?

 

EDIT; fant det nå, står forventet på lager idag!

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Dette ser lovende ut! Tror det blir kjøp her, sammen med 8GB 1866Mhz minne for en meget billig WoW-rigg.

 

Fant forøvrig en Mists of Pandaria-test av denne APU`en, leverer mer enn nok ytelse for min del; AMD A10-5800K APU Preview

 

 

Noen som vet sånn ca når denne, samt FM2-hovedkort kan ventes på Komplett?

 

EDIT; fant det nå, står forventet på lager idag!

 

Ja, det blir en meget grei wow rigg. For de som kaster vekk tiden på slikt! ;-) Og ikke minst alle spill som er utgitt opp til 2011 så å si, og en hel del som blir utgitt! Baldurs gate enhanced edition er snart ute :w00t: Mulighet for å sette i billig skjermkort som crossfires med den integrerte gpuen. Husk å ta stor nok strømforsyning med tanke på et ekstra skjermkort, kan være lurt. De aktuelle korta er ikke dyre heller:-)

 

Men kan du finne et oppsett som gjør at du får klokket rammen til 2400 så tjener du mange fps, skalerer utrolig bra, så kan lønne seg å ikke kjøpe det første og beste man finner!

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Mulighet for å sette i billig skjermkort som crossfires med den integrerte gpuen. Husk å ta stor nok strømforsyning med tanke på et ekstra skjermkort, kan være lurt. De aktuelle korta er ikke dyre heller:-)

 

Men kan du finne et oppsett som gjør at du får klokket rammen til 2400 så tjener du mange fps, skalerer utrolig bra, så kan lønne seg å ikke kjøpe det første og beste man finner!

Ja sjekket crossfiremuligheter og ser en kan sette den opp med feks Sapphire Radeon HD 6670 2GB GDDR3 for endel bedre ytelse. Blir fortsatt meget billig!

 

Skjermkortet i linken der trenger kun 400W PSU, og har lest tester av APU`en der de skriver at det holder med 200W PSU for den alene uten dedikert skjermkort så 430W PSUen fra Corsair bør duge mer enn bra, også ved tanke på senere oppgradering til Crossfire.

 

Kan kanskje være greit å velge ett hovedkort med A85X chipset for å kunne kjøre opp ramhastigheten litt, men kommer fortsatt på under 4000kr for komplett system på komplett.no:

 

AMD A-Series A10-5800K

MSI FM2-A85XA-G65, Socket-FM2

Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB KIT 8GB kit(4GBx2),1866Mhz, 1.5V, CL9-9-9-27

Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm

Corsair CX V2 430W PSU

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

 

Totalt:

3.872,00

 

 

Genialt!

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Komplett har nettopp fått inn en ny serie gode brikker jeg tenker meg kan passe meget bra for dem som er på utkikk etter å sette sammen étt rimelig FM2 system.

 

449,- for 8GB dual channel 2400MHz / CL11

 

http://www.komplett....09&mfr=KINGSTON

 

 

Nå begynner vi å snakke ja! Noen som vet om den vil kjøre bra sammen med a10? Og med hvilket hovedkort? Jeg leste nemmelig at de hadde litt problemer med å få den til å kjøre på høyere en 1866Mhz, men forskjellene fra 1866 til 2400Mhz er såpass høy ( gpu ytelsen,"drastisk" økning i fps) at man burde ta seg bryet til å gjøre litt reaserch så man får et oppsett som passer.

 

Jeg leter etter billigste løsning, a10 uten mulighet til å sette inn eksternt skjermkort så hovedkortet trenger ikke all verdens, men det må greie ramhastigheten, også må kabinettet ha innebygd psu( det blir vel billigst) også ssd. Burde vel kunne få bygd dette til under 3000 eller rett over?

Lenke til kommentar

trudde bios hadde mye å si. om man ikke er villig til å fikle med fsb selvfølgelig.

FSB har ikke vært i bruk på nye prosessorer siden Core 2-dagene.

Tror man kan justere baseclock på disse chipsetene, men mener å huske ting fort ble ustabilt.

A10-5800k er en opplåst APU, jeg er ikke sikker på hvor høy max memory multiplier er, men den er betydelig høyere enn 1866MHz

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...