Gå til innhold

Klarer ikke forstå fysikk, men har veldig lyst! Hjelp!


snowflake1

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har valgt Fysikk 1 og må holde ut med dette i et helt år. Problemet er at jeg ikke greier å skjønne noe i det hele tatt, selv om jeg gjør alle oppgavene og alltid er tilstede å følger med i timene. Jeg ønsker å bli bedre. Jeg vil jobbe for en bra karakter, men det er veldig problematisk og frustrerende for meg å gjøre "mitt beste" uten ønskede resultater.

 

Har tenkt på at jeg kanskje ikke lærer så lett ved å gjøre masse oppgaver(noe jeg egentlig ikke liker). F.eks. så forstår jeg prinsippet bak Newtons lover, men når jeg skal regne skjønner jeg ingenting. Vurderer alternative læringsmetoder, men er usikker på om jeg burde satse på noe mindre "tradisjonelt", altså gjøre andre ting en å regne oppgaver for å forstår teorien bak bedre. Så langt har vi hatt Fart og Akselerasjon, Bevegelses likninger, Fritt fall, Newtons lover og Sammensatte systemer. Bruker boken Ergo Fysikk 1.

 

Har noen forslag til nettsteder(vet om Lokus, men er ikke så mye å hente der), eller bøker som forklarer stoffet på en mer "spiselig måte"?

 

Andre forslag til hva jeg kan gjøre mottas med stor takk :)

Endret av snowflake1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først bare poengtere, med tanke på at vi snakker om fysikk her, at det ikke heter "masse oppgaver". Masse er et ord for vekt, ikke for å forklare en stor mengde eller et høyt antall.

 

Det som er viktig er bare at du skjønner hva alt betyr i praksis. Skjønner du det, så klarer du alt hvis du jobber hardt. Ikke tenk på regneoppgavene som regneoppgaver, men prøv å se det for deg i virkeligheten. Det finnes også veldig gode videoer på YouTube (også på norsk), som jeg anbefaler å bruke. Da kan du enkelt stoppe opp og høre noe på nytt igjen om du sliter med å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har valgt Fysikk 1 og må holde ut med dette i et helt år. Problemet er at jeg ikke greier å skjønne noe i det hele tatt, selv om jeg gjør alle oppgavene og alltid er tilstede å følger med i timene. Jeg ønsker å bli bedre. Jeg vil jobbe for en bra karakter, men det er veldig problematisk og frustrerende for meg å gjøre "mitt beste" uten ønskede resultater.

 

Har tenkt på at jeg kanskje ikke lærer så lett ved å gjøre masse oppgaver(noe jeg egentlig ikke liker). F.eks. så forstår jeg prinsippet bak Newtons lover, men når jeg skal regne skjønner jeg ingenting. Vurderer alternative læringsmetoder, men er usikker på om jeg burde satse på noe mindre "tradisjonelt", altså gjøre andre ting en å regne oppgaver for å forstår teorien bak bedre. Så langt har vi hatt Fart og Akselerasjon, Bevegelses likninger, Fritt fall, Newtons lover og Sammensatte systemer. Bruker boken Ergo Fysikk 1.

 

Har noen forslag til nettsteder(vet om Lokus, men er ikke så mye å hente der), eller bøker som forklarer stoffet på en mer "spiselig måte"?

 

Andre forslag til hva jeg kan gjøre mottas med stor takk :)

Jeg elsker fysikk, spesielt siden det gjorde matte forståelig for meg, (når jeg så hvordan fysikken hadde "praktiske" eksempler på matten ble ting mer logisk for meg i matten).

 

Jeg skal prøve å henvise deg til et par ting jeg liker, og jeg har brukt tid på for å "kose" meg med fysikk:

  • Feynman Lectures on Physics - Lydopptak (ENG), Lydopptakene er gjerne tilgjengelig på nærmeste universitet/høyskole-bibliotek (alle kan låne derfra), (og skulle de være umulige å få tak i på annet vis så er et siste atlernativ ulovlig nedlasting).

  • 8.01 Physics I: Classical Mechanics - Videoforelesninger (ENG), YT spilleliste, (er introduskjonskurset i fysikk på MIT, og siden amerikansk pensum opp til høyskolenivå er så ustandardisert er dette lett forståelig for en VG1-elev. Det er endel av MITs OpenCourseWare program)

  • fysikk.no - Forum (NOR), Et fysikkforum for alle nivåer og kan tilby mye i form av hjelp og forklaringer.

  • - YT-Video (NOR), Noen fysikkoppgaveforklaringer til FYS1 laget av Jostein Trondal, (han har og andre fag og er verdt en titt eller to)

Dette bør gi deg litt pekepinner og forklaringer, jeg anntok at du kan engelsk til vg1 nivå så da burde ikke dette være vanskelige ord som dukker opp, (terminologien på fagutrykk er nesten identisk i fysikk, selv om matte er litt verre, så det kan være en idé å slå opp på engelsk wikipedia for å få en forklaring av fagutrykk; finn artikkelen på engelsk og så bytt til norsk så er det enda enklere).

 

for oppgaver så ville jeg ha sjekket ut disse:

Tror dette skulle holde en stund! og håper det hjelper deg!

 

Lykke til!

 

-frank

 

PS:

oppi høyre hjørne av denne posten så er det et diskret tall, dette gir deg direktelinken til denne posten, del den med dine medelever på fronter/it's for det er flere enn deg som kan ha mye nytte av denne informasjonen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...