Gå til innhold

Panasonic 100-300mm - Levert til JP for feil


Anbefalte innlegg

Årh, merker jeg er passe frustrert nå.

 

For 37 dager siden leverte jeg inn mitt nesten splitter nye Panasonic 100-300mm objektiv, fordi det er feil på fokusmekanismen.

 

Problemet er at jeg på 300mm ikke kan fokusere uendelig. Ting som er langt unna får jeg ikke i fokus, heller ikke ved manuell fokus helt over på telesiden. Går jeg ned til feks 250mm får jeg akkurat ting langt unna i fokus.

 

Syntes det hadde tatt veldig lang tid å få det fikset, så jeg ringte dem nå nettopp og det lå klart til henting. Vet ikke hvor lengde det har ligget der, men tipper en stund, og de har ikke kontaktet meg på noen måte, noe jeg ble lovet.

 

For sikkerhetsskyld spør jeg om de fant feilen, da det har skjedd før at jeg må sende inn ting to ganger. Og nei, de hadde selvfølgelig ikke funnet feilen.

 

Så da må jeg kjefte litt, be dem sende inn på nytt og ikke sende det tilbake uten å kontakte meg. Og det kunne jeg ikke gjøre før i morgen.

 

Dette er så jævlig irriterende da jeg ikke får tatt bilder av ting langt unna, slik som rådyr, fugler etc, og det har jeg VELDIG LYST TIL nå som det er høst.

 

Derfor lurer jeg litt på hvilke alternativer jeg har. Kan jeg kreve å heve kjøpet? Sender de det inn på nytt så tar det minimum 3 uker ekstra men vil sikkert legge seg på 4-5 uker. Og min tålmodighet er på vei bort.

 

Jeg kan ikke skjønne hvordan en slik feil er så vanskelig å oppdage?

Det er bare å ta med kameraet ut, klikke lukkerknappen halvveis med kameraet siktet mot noe langt unna før det blir en rød firkant på displayet og en pipelyd som sier nei. Eller smekke over på manuell fokus og dreie helt til teleenden for så å se at ting fortsatt ikke er i fokus.

 

Jeg beskrev denne feilen så godt jeg maktet både til butikken og via mail til kundeservice i nettbutikken.

 

Hva kan jeg gjøre? Var inne på tanken om å kjøpe nytt 100-300mm som jeg kan ha i mellomtiden mens jeg går til brukerklagenemda, men det er penger jeg egentlig ikke kan ut med nå.

 

I tillegg er objektivet nesten helt nytt. Har brukt det 5-6 ganger eller noe, og trygt oppbevart det i hyllene mine for fotoutstyr, innkapslet i objektivpose.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er det akseptert at en selger skal ha tre forsøk på og reparere en vare, kan de ikke reparere varen så skal du ha en tilsvarende vare eller pengene tilbake.

 

Det er egentlig ingen fastsatt lov angående antall ganger et verksted har mulighet til å reparere en vare, men det er flere presedenser som tilsier at tre forsøk er nok.

Lenke til kommentar

Ok, takk for raske svar.

 

Jeg tok nettopp turen innom JP i Kristiansand, for å hente objektivet så jeg kunne lage en video som demonstrerer problemet.

 

Men da fikk jeg beskjed om å betale 469,- for å få det ut. Selv om det var en garantisak og jeg bestrider konklusjonen som verkstedet tok. Jeg sa også at jeg kommer innom igjen med det i morgen med en video på CD som viser problemet. Men jeg slapp ikke unna og kunne ikke ta med objektivet.

 

I tillegg klarte mannen på verkstedet som kontrollerte mitt objektiv å prestere at det sannsynligvis var kameraet sin feil. Det skjønte jeg lite av. For når jeg på mine 3 andre objektiver kan tippe fokusen langt forbi teleenden og dette er det eneste objektivet som ikke funker, og at det kun ikke fungerer på over 280mm kan jeg ikke tro det er kameraet. Det var slik med opprinnelig firmware både på hus og objektiv, men også etter jeg oppdaterte til siste firmware på objektiv og hus.

 

Jeg nektet å betale og gikk ut uten objektivet, for slik kundeservice finner jeg meg ikke i. Selvfølgelig var jeg hyggelig og vennlig med han i butikken hele tiden da det selvsagt ikke er hans feil. Og han forstod meg godt og ringte rundt for å få tak i noen personer som kunne hjelpe med dette. Så kudos til han, men det er verkstedet og retningslinjene til JP som tuller det til her.

 

Jeg har sendt epost til JP nettbutikken da de alltid har vært fantastiske på service, og virker veldig kompetente. Håper på bedre behandling der. Mtp på at alt utstyr jeg har kommer fra Japan Photo og at jeg sikkert har betalt en halv månedslønn i rene profitter til dem kunne dem vel hvertfall sett mellom fingrene på de 469 kronene. Arh, jeg blir helt oppgitt her.

 

Jeg må ha det objektivet snarest! Jeg får ikke deltatt på noen sportsarrangementer og andre begivenheter som krever teleobjektiv som fotograf og dette plager meg veldig. I tillegg skal jeg fotografere på Oslo Motor Show 26-28 oktober, og da MÅ jeg ha objektivet!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har selvsagt bare hørt din side av saken, men det høres unektelig ut som en ganske klar sak. Hvis de skylder på huset ditt så kan de kanskje demonstrere at det fokuserer til uendelig med et annet hus? Hvis de kan det må de jo fikse huset ditt i steden for en GH2 kan umulig være mer enn to år gammel og kontrastbasert fokus som Panasonic bruker er ikke noe fysisk som kan bli ødelagt hvis ikke senseren har gått, men det hadde du vel lagt merke til....

 

Forøvrig er sjefen på Japan Photo bruker på forumet som JPstoney, han trår til innimellom og rydder opp når butikkmedarbeideren ikke klarer/ikke har myndighet til det på egenhånd. Med litt flaks kan det hende at han føler for å fikse problemet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det var det samme jeg tenkte. Kontrastbasert fokus kan vel ikke være feil.

 

Det funker jo ikke på manuell fokus heller, å komme til uendelig.

 

Ja, får håpe JPstoney kommer over tråden min da, for dette var veldig kjipt.

 

 

EDIT: Kjøpsdatoer:

 

Ordrenummer:64189Ordredato:Tirsdag 28 Juni, 2011Ordrestatus:Ordre Sendt

1 stk. Panasonic Lumix DMC-GH2 m/14-42mm Sort

 

Ordrenummer:85542Ordredato:Fredag 30 Mars, 2012Ordrestatus:Ordre Sendt

1 stk. Panasonic Lumix G 100-300mm f/4-5.6

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ok, takk for raske svar.

 

Jeg tok nettopp turen innom JP i Kristiansand, for å hente objektivet så jeg kunne lage en video som demonstrerer problemet.

 

Men da fikk jeg beskjed om å betale 469,- for å få det ut. Selv om det var en garantisak og jeg bestrider konklusjonen som verkstedet tok. Jeg sa også at jeg kommer innom igjen med det i morgen med en video på CD som viser problemet. Men jeg slapp ikke unna og kunne ikke ta med objektivet.

 

I tillegg klarte mannen på verkstedet som kontrollerte mitt objektiv å prestere at det sannsynligvis var kameraet sin feil. Det skjønte jeg lite av. For når jeg på mine 3 andre objektiver kan tippe fokusen langt forbi teleenden og dette er det eneste objektivet som ikke funker, og at det kun ikke fungerer på over 280mm kan jeg ikke tro det er kameraet. Det var slik med opprinnelig firmware både på hus og objektiv, men også etter jeg oppdaterte til siste firmware på objektiv og hus.

 

Jeg nektet å betale og gikk ut uten objektivet, for slik kundeservice finner jeg meg ikke i. Selvfølgelig var jeg hyggelig og vennlig med han i butikken hele tiden da det selvsagt ikke er hans feil. Og han forstod meg godt og ringte rundt for å få tak i noen personer som kunne hjelpe med dette. Så kudos til han, men det er verkstedet og retningslinjene til JP som tuller det til her.

 

Jeg har sendt epost til JP nettbutikken da de alltid har vært fantastiske på service, og virker veldig kompetente. Håper på bedre behandling der. Mtp på at alt utstyr jeg har kommer fra Japan Photo og at jeg sikkert har betalt en halv månedslønn i rene profitter til dem kunne dem vel hvertfall sett mellom fingrene på de 469 kronene. Arh, jeg blir helt oppgitt her.

 

Jeg må ha det objektivet snarest! Jeg får ikke deltatt på noen sportsarrangementer og andre begivenheter som krever teleobjektiv som fotograf og dette plager meg veldig. I tillegg skal jeg fotografere på Oslo Motor Show 26-28 oktober, og da MÅ jeg ha objektivet!

Hei, det var ikke hyggelig lesning, nei....har tatt kontakt med butikken, vi rydder opp med en gang og selvfølgelig finner vi en løsning.

 

Beklager opplevelsen og håper du blir fornøyd til slutt!

 

Stephan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk Stephan :)

 

Det var mange vekter lettet fra skuldrene.

Jeg er generelt en tålmodig fyr og når alt går i orden til slutt, så er det ingenting som er bedre enn det.

 

Vi kan godt ta dette videre på PM hvis du ønsker. Bare å kontakte meg der så får du navn og telefonnummer, men det har du kanskje allerede hvis du fant ordren i systemet :)

 

Dette varmet, igjen tusen takk for et så servicemindet svar :)

Lenke til kommentar

Hvis ett objektiv ligger inne i en slik lang tid og feilen ikke er blitt reparert så har vel IceBlitz krav på omlevering eller på å få pengene tilbake for uansett hvor kort tid eventuelt neste reperasjon vil ta så har man ikke fått avhjelp innen rimelig tid.

 

Da er vel det neste beviset at det fremdeles er feil på objektivet.

Lenke til kommentar

Status update:

 

Var innom JP i Kristiansand i dag igjen.

 

Da tok jeg med meg mitt GH2 og gikk ut sammen med daglig leder for å prøve å fremkalle problemet.

Jeg fikk tatt bilde av noe landskap litt langt borte, og når jeg fokuserte og så forsøke manuell var den heeeelt på uendelig. Ergo, hadde motivet vært lengre vekk hadde jeg ikke fått det i fokus, slik problemet har vært hele tiden.

 

Vi prøvde samme objektiv på et Panasonic GX1 (om jeg husker rett), og det var det helt likt. Fokuserte og måtte heeeelt på uendelig for å få det i fokus. Litt lengre borte hadde jeg ikke klarte å komme "uendelig" nok til å få ting i fokus. Men ved å gå ned til 280mm i brennvidde får jeg uendelig akkurat.

 

Fikk med meg hjem objektivet og et nytt GX1 slik at jeg kan lage video av når problemet faktisk er der. At jeg kan ta bilde av noe som er langt nok vekk til at jeg ikke får ting i fokus, noe som kommer til å bli ganske lett.

 

Jeg er veldig fornøyd med løsningen. Mulig det er vanskelig for verkstedet å finne problemet når man ikke går ut av kontoret og til rett plass med motiver langt unna for å teste fokus, men da får jeg vel ordnet det nå håper jeg siden jeg nå kan legge ved video at fokus feiler på 2 forskjellige kameraer :)

 

Tusen takk til Stephan og JP for å ha vært så behjelpelige etter episoden i går. Fantastisk butikkjede :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Vi prøvde samme objektiv på et Panasonic GX1 (om jeg husker rett), og det var det helt likt. Fokuserte og måtte heeeelt på uendelig for å få det i fokus. Litt lengre borte hadde jeg ikke klarte å komme "uendelig" nok til å få ting i fokus. Men ved å gå ned til 280mm i brennvidde får jeg uendelig akkurat.

 

 

Hvis jeg forstår deg rett så får du objekter relativt langt borte i fokus, men når objektene er veldig langt borte blir bildene uskarpe ?

 

Kan det være atmosfæriske forstyrrelser ?

Lenke til kommentar

Nei nei, nå har jeg jo forklart mange ganger at det ikke klarer å gå over på uendelig.

 

Si at jeg fokuserer på noe på 500 meter, da kommer det AAAAAAKURRAT i fokus. Selv med manuell fokus må jeg heeelt over på maks uendelig for å akkurat for ting fra 500m avstand i fokus.

 

Skal jeg ta bilde av landskap 1000 meter vekk tryner autofokusen og velger jeg manuell fokus går ting fra helt uskarpt til skarpere og skarpere jo mer jeg kommer over til uendelig, men når jeg har nådd uendelig er det fortsatt ikke i fokus. Jeg skulle få vridd litt mer over på uendelig siden for å få ting i fokus. Det er det som er feilen. Hele fokusplanet er for nært. AKKURAT SOM OM jeg har satt på en makroadapter. Da vil ikke ting langt borte komme helt i fokus fordi den stopper på maks uendelig før den kommer i fokus.

 

Testet for øvrig nå nettopp, med begge kameraene mot sykehuset fra Kjøita her på Lund i Kristiansand, vil tippe 700 meter avstand i luft. Fikk ikke fokus med hverken GH2 eller GX1 i auto eller manuell.

 

Skal teste en gang til i morgen med tripods for å dokumentere at feilen er der i alle situasjoner sålenge motivet er for langt borte. Feks får jeg hvertfall ikke månen eller stjernene i fokus, mens på de andre objektivene kan jeg dreie mot uendelig til jeg får de i fokus og langt over dette også, altså mer enn uendelig. Det kan jeg ikke på 100-300mm, er akkurat som om det er et makroadapter (extension tube) mellom hus og objektiv.

Lenke til kommentar

Snedig feil. Godt at du fikk fortgang i saken.

 

Jeg tror problemet ligger i dagens måte å hådntere feil (det gjelder like mye JP/andre butikker, verksted og Panasonic/andre merker). Utstyret er blitt mye mer avansert enn tidligere (gamle objektier var rent mekaniske, dagens har en eller fler CPU-er!), servicerapportene registereres elektronisk, og har gjerne en styrt dialog (type ubrukelig) og mangler mulighet for å komme med gode beskrivelser rundt feilen. Det hjelper tydeligvis ikke å oppgi telefonnr heller; har enda til gode å få telefon fra en tekniker angående feil på kamera/objektiv jeg har levert inn til service.Selv når feilene har vært såpass sære at det hadde vært naturlig å ta en prat ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...