Gå til innhold

Statisk IP-adresse med to routere...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp gått over til trådløs tilkobling til Internett, og bruker TO routere til dette. Den første routeren sender signalet fra hjemmesentralen (som ikke sender trådløse signal) videre til den andre routeren som fungerer som mottaker for den stasjonære PC-en min (siden jeg ikke har innebygd nettverkskort). Se oppsett nedenfor.

 

Tradlost_nettverk_1.jpg

 

 

Nå ønsker jeg å sette statisk IP-adresse til PC-en min, og har forsøkt å lese om dette på forskjellige nettsteder (bl.a. portforward.com). Men, dette med nettverk blir fort "gresk" for meg, med mange tekniske begreper. Og slik jeg har forstått det så blir det enda vanskeligere med TO routere...

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Jeg bruker fortsatt Windows XP (SP3).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det der ikke går. Det er satt en begrensning i trådløse routere, slik at ikke en skal kunne bruke dem i en 'lenke' for og få større rekkevidde.

 

Men, har du altibox så er det innebygget wlan i den. Du må bare aktivere den online. visst ikke du vil bruke denne pga den er en 54mb wlan.. da ville jeg gått for en usb wlan adapter i pc din. så er problemet løst. USB adapter er billige.

 

Du kan enkelt bruke faste ip adresser uansett system. Den enkleste måten å få faste ip adresser er faktisk å kjøre dem opp først, så bare leser du av ip adressen på hver enkelt punkt og bruker de ip adressene. Så gjør du som han over sier.. følger linken.. og legger inn verdiene. Det er enkelst å gjøre det slik, siden de forsjellinge levrandørene bruker forsjellige adresser.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig hvis de to routerne dine er satt opp riktig.

 

Hvis du ønsker å sette statisk IP så er det antagelig fordi du ønkser å åpne for portforwarding til PC din ????

 

Og for å få det til å fungere gjennom tre routere (hjemmesentralen ifra altibox er også en router) så er det ekstremt viktig hvordan de er satt opp.

 

Hvis de er satt riktig så står alle enheter, ( uansett hvilken router de evt. er kablet til ) på samme subnet ( dvs. at de tre første tallene i ip-adressen er like, f.eks 192.168.10.X ). Da er det fortsatt hjemmesentralen som deler ut ip-adresser og portforwarding trenger kun og skje der.

 

Satt opp feil så har du to (eller tre) forskjellige sub-nett i ditt system og hjemmesentralen deler ut adresse til router1, router1 styrer ip-adressen til router2 og router2 gir ip-adresse til din PC. Har du et slikt oppsett kan du nesten bare glemme portforwarding.

 

Forskjellene mellom diverse oppsett står det litt om her: http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/1019/~/comparing-bridging,-repeating,-point-to-point,-and-point-to-multipoint

Endret av Topguy
Lenke til kommentar

Hei,

 

1. Skaff deg manualer for alle 3 routerane.

 

2. Identifiser MAC-addressa (ID til router og nettverkskort) til alle routerane og PC'ane du vil koble til nettverket med fast IP-addresse.

 

2. Logg inn via nettlesar: 192.168.y.x der x og y normalt er 0 eller 1 (sjekk manual). IP-addresser som starter med 192.168 er reservert for lokalnettverk, og alle 3 første nummer 192.168.y må være like for at maskinene skal finne kvarandre.

 

3. Sett opp "Router 0"/"Hjemmesentral" som "Master" ("Gateway"/"DHCP Server enable") og "Router 1" og "Router 2" som "Slave" ("Router"/"DHCP Server disable") under "Network Setup". DHCP=Dynamic Host Configuration Protocol og holder styr på IP-addressene.

 

4. Under "DHCP Reservation" på "Router 0" kan du velge lokal IP-adresse for kvar MAC-addresse.

Typisk oppsett:

192.168.1.X der X=:

0 Router 0

1 Router 1

2 Router 2

21 PC kobla til router 2

11 PC kobla til router 1

etc.

La 100-199 (standard verdier) være ledig for tilfeldig oppkobling til trådløst nettverk.

 

5. Det er sansynlig at du må slå av og på alle PC'er og routere etter endring av IP-addresse og MAC-addresse for nytt oppsett.

 

Gratulerer: Du har no faste IP-addresser i det lokale nettverket. :w00t:

 

Oppsettet er likt uavhengig av tråd eller trådlaus og på tvers av operativsystem.

Menyer varierer mellom routere så eg går ikkje inn på menydetaljer.

 

Poenget er 1 router kontrollerer/fordeler alle IP-addresser, resten vidareformidler.

Du for-fordeler enkelte IP-addresser og lar resten være "åpne" for automatisk fordeling.

 

Sjekk også denne for tips:

 

Forlenge rekkevidden a nettverket ditt:

 

Enkel tilgang til heimenettverket via internett med Hamachi frå Logmein.com:

 

og/eller via fast internettaddresse frå no-ip.com:

http://www.youtube.com/watch?v=NIrGNDB91EM&feature=related

 

PS

Det var ingenting galt med tidligare svar, men dette oppsettet er "rett på sak". Mine uthevinger er ord du kan søke etter i elektronisk kopi av manualer for hurtig navigering til rett meny.

 

Lykke til med oppsettet.

 

Dersom fortsatt problemer:

Legg ut modell og link til alle manualer for routerane dine så vil me alle bidra til å løse problemet.

Sansynlig feilkilde: 192.168.y.x der y er ulik mellom routerane.

 

Venter spent på resultatet.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips!!

 

Ja, jeg ønsker å åpne for portforwarding til PC'en.

Jeg har jo klart å få internett-tilgang gjennom alle tre routerne hittil. Og det fungerer fortsatt, selv etter at jeg har satt statisk IP-adresse. Det som imidlertid ikke fungerer, er at nettsiden som ønsker å koble til PC-en min via en bestemt port, ikke klarer å koble seg til, enda jeg har passet på å åpne den rette porten for dette.

 

Jeg har en gammel hjemmesentral (sikkert 6-7 år gammel), og den har IKKE mulighet til å sende trådløst. Jeg mangler også manual til denne. Det samme gjelder den litt eldre Linksys-routeren jeg har koblet til PC-en. Jeg har fått denne av en kompis, og det fulgte ikke med manual. Jeg kan heller ikke logge inn på hjemmesentralen via Internett.

 

Jeg fikk imidlertid kompisen min til å sette opp systemet for meg, og han fant ut at IP-adressa til PC-en måtte ha en annen submask (var det ikke det det het da?) for at det skulle fungere. Dvs. IP-adressa måtte ha et to-tall før det siste punktumet (i stedet for et ett-tall som benyttes på de første routerne). Det vil jo si at de tre første tallene i IP-adressa ikke blir like på de tre routerne. Er det da umulig å få til portforwarding?

 

Routerne jeg benytter er følgende:

Hjemmesentral = ukjent

Router 1 = Linksys WRT160NL

Router 2 = Linksys WRT54G

Endret av heisann999
Lenke til kommentar

 

Routerne jeg benytter er følgende:

Hjemmesentral = ukjent

Router 1 = Linksys WRT160NL

Router 2 = Linksys WRT54G

 

Her er brukermanualer for hjemmesentralene til altibox:

http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger

kan du bekrefte at dette er CPL5? I så fall har du eit avslått trådløst nettverk (kap 2 i brukermanual).

 

Linksys WRT160NL:

http://homesupport.cisco.com/en-eu/support/routers/WRT160NL

 

Linksys WRT54G:

http://homesupport.cisco.com/en-eu/support/routers/WRT54G

Her trenges versjons nr (sjå link for å finne dette) for rett hardware og tilhørande brukermanual.

 

Du finner også litt om port forwarding for hjemmmesentralen her:

http://www.altibox.no/privat/kundeservice/faq/internett

under "Hvordan setter jeg opp portviderekobling (port forwarding) for min hjemmesentral?"

 

Dersom du ser på oppsettet i nettverkt ditt etter anbefalinger i brukermanualer som eg har linka til vil nettverket ha følgande oppsett i LAN:

 

192.168.10.1 Hjemmesentral (CPL5?)

192.168. 1.1 Linksys WRT160NL

192.168. 2.1 Linksys WRT54G (antar versjon 1 ref. s 10 i Usermanual)

192.168. 2.X PC

 

der X er ukjent (for meg)

 

Dette gir 3 ulike subnet (10, 1 og 2), me vil helst kun ha 1 subnet.

 

Dersom kompisen din har satt dette opp som ovanfor er det fordi alle routerane er lista som "DHCP Server" som krever eigne subnet.

 

I teorien skal du kunne sette opp port forwarding (portviderekobling) direkte på tvers av subnet, men her må andre trå til med sine erfaringer då eg ikkje har erfaring. Eg fåreslår derfor reduksjon til 1 nett, men les side 6 for Hjemmesentralen under portviderekobling dersom du vil prøve portforwarding direkte først.

Min første link i forrige innlegg viser også ein metode for 2 routere med 2 subnet (1 og 0). Samme metode kan angivelig brukast for 3 subnet. (Ref 3:48 i video).

 

For reduksjon til 1 nettverk:

 

Først finn fram papir og blyant og noter alle innstillinger før og etter endringer. Så kan me tilbakeføre til "dagens" oppsett dersom det blir midlertidige problemer underveis. :nei:

 

Linksys WRT54G:

Logg inn som beskrevet i brukermanual (side 10 for versjon 1), men me skal sette Local IP Address = 192.168.1.2 (Ref side 16) og under Network Address Server Settings DHCP Server = Disabled (Ref side 16) og press Save Settings.

Under The Setup Tab - Advanced Routing (Ref side 19), endre Operating Mode = Router og Dynamic Routing = Both og press Save Settings.

 

Linksys WRT160NL:

Logg inn som beskrevet i brukermanual (side 4), verifiser at Local IP Address = 192.168.1.1 (Ref side 4) og under DHCP Server Settings DHCP Server = Enabled (Ref side 4) og press Save Settings.

Velg DHCP Reservation (ref side 7) og legg inn alle routere og PC'er i nettverket som skal ha fast IP-addresse.

 

Hjemmesentral (Tar utgangspunkt i CPL5):

Logg inn som beskrevet i brukermanual (side 4). Dersom trådløst netverk er mulig kan du slå dette på. Under Avansert LAN (side 6): Intern IP = 192.168.1.0 Press Lagre. Under Portviderekobling legg inn porter og ip-addresse til PC.

 

Nettverket skal no ha følgande addresser:

192.168.1.0 Hjemmesentral (CPL5?)

192.168.1.1 Linksys WRT160NL

192.168.1.2 Linksys WRT54G

192.168.1.X PC

 

Dersom du får alle på samme subnet og fortsatt har problemer med port forwarding må andre overta (eg mangler erfaring).

 

Venter spent på resultatet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du prøver å hjelpe meg!

Problemet er at hjemmesentralen ikke befinner seg blant de du sendte link til. Det bildet jeg har av hjemmesentral i første posten min, er IKKE av hjemmesentralen min! (Bare et tilfeldig bilde fra nettet.)

Tidligere når jeg har vært i kontakt med de som har levert hjemmesentralen, har de sagt at den ikke er trådløs, og at jeg eventuelt måtte kjøpe ny hjemmesentral dersom jeg ønsket å ha en trådløs en. Det er altså dette som er grunnen til at jeg har koblet til den første routeren (det ble billigere enn å kjøpe ny hjemmesentral).

 

På grunn av dette, blir det antakelig vanskelig å finne noen manual til hjemmesentralen, på nettet. Bør jeg kontakte leverandøren og få noen opplysninger fra dem, for å kunne logge inn på hjemmesentralen?

Endret av heisann999
Lenke til kommentar

Problemet er at hjemmesentralen ikke befinner seg blant de du sendte link til. Det bildet jeg har av hjemmesentral i første posten min, er IKKE av hjemmesentralen min! (Bare et tilfeldig bilde fra nettet.)

Ok. Då starter me her.

 

Koble datamaskin direkte til hjemmesentralen.

skriv CMD i søkefeltet på startmenyen.

skriv inn ipconfig

Noter Default Gateway

Prøv å logge inn på hjemmesentralen via nettleser. (Default Gateway nr. i addresselinje)

Er du heldig får du modellnavnet her ved innloggingsmeny.

brukarnavn og passord er normalt:

"admin" "admin"

"admin" "" (blank)

"user" "password"

etc. i ulike varianter med store/små bokstaver

 

Alternativ metode:

Leverandør av hjemmesentral / internett leverandør er...

Kan du ved å søke på deira heimesider og finne brukar manualen? Ligger normalt under support eller download eller lignande. Sjekk med bilde opp mot den du har. Kan være fleire lignande alternativer. List opp alle relevante alternativer her på forumet dersom i tvil.

Den finnes (nesten) garantert på nettet så lenge den er nyare enn 2000-modell.

 

Merkelapp med logo/type etc. på heimesentralen? Sjekk underside/bakside mot veggen.

 

Tidligere når jeg har vært i kontakt med de som har levert hjemmesentralen, har de sagt at den ikke er trådløs, og at jeg eventuelt måtte kjøpe ny hjemmesentral dersom jeg ønsket å ha en trådløs en. Det er altså dette som er grunnen til at jeg har koblet til den første routeren (det ble billigere enn å kjøpe ny hjemmesentral).

OK. Eg antok feilaktig at bildet ditt var sammensatt med bilde av "din" hjemmesentral.

 

På grunn av dette, blir det antakelig vanskelig å finne noen manual til hjemmesentralen, på nettet. Bør jeg kontakte leverandøren og få noen opplysninger fra dem, for å kunne logge inn på hjemmesentralen?

 

Ja, dersom du ringer IT-support hjå internettleverandør kan desse lese av dette via sitt system og bør kunne gje deg model navn og nummer, link til rett manual, login prosedyre m.m. STOR hjelp.

 

 

Kan du også verifisere IP-addressene i nettverket (bytt ut alle siffer som er feil), det forenkler vidare leiting av feilkilder:

 

192.168.1.0 Hjemmesentral

192.168.1.1 Linksys WRT160NL

192.168.1.2 Linksys WRT54G

192.168.1.3 PC

 

Den viktige biten for å få dette løyst er "hjemmesentralen" sine data (og ikkje minst manualen for pålogging og oppsett).

Lenke til kommentar

Når jeg kobler en kabel direkte fra hjemmesentralen til PC-en, og kjører CMD, ser det ut som jeg bare får opplysninger om lokal tilkobling (altså PC-ens IP-adresse m.m.) Det ser slik ut:

 

-----

 

Windows IP-konfigurasjon

 

 

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

 

IP-adresse...............: 192.168.2.101

Nettverksmaske.......: 255.255.255.0

Standard gateway....: 192.168.2.1

 

-----

 

Som dere ser, er 2-tallet det som kompisen min satte opp for PC-en (siden han mente det måtte være et annet subnet.

 

Jeg får altså ikke opplysninger om hjemmesentralens adresser. Det ser ut til at jeg blir nødt til å ta kontakt med leverandøren, og det får jeg ikke gjort før på mandag. Hva slags opplysninger er det viktig at jeg får fra dem?

Lenke til kommentar

Jeg får altså ikke opplysninger om hjemmesentralens adresser. Det ser ut til at jeg blir nødt til å ta kontakt med leverandøren, og det får jeg ikke gjort før på mandag. Hva slags opplysninger er det viktig at jeg får fra dem?

 

Som eg beskreiv i tidligare tråd:

Model (navn, typenenevnelse, versjonsnr.),

Manualen, (internett link eller dersom den ikkje er tilgjengelig online få den på mail og legg ved denne tråden når du får den)

 

Me jakter 1st og fremst på login prosedyre, brukarnavn og passord. (Resten kan til nød takast via skjermdump). Me vil utføre tilsvarande oppsett som beskrevet ovanfor for dei 2 Linksys routerane.

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å skrive inn 192.168.2.1 i nettleseren, får jeg bare følgende feilmelding:

 

 

ikke_tilgjengelig.jpg

 

(Har prøvd flere ganger.)

OK.

Kan være nettlesar eller sikkerhetsinstillinger i brannmur/antivirus m.m.

1. Prøv i Internett Explorer (eller andre nettlesarar du må ha installert)

2. Slå av brannmur. HUSK at denne må slåast på igjen!!!

3. Slå av antivirus. HUSK at denne må slåast på igjen!!!

4. Prøv igjen.

 

Dette er ikkje uvanlig feil, sjekk denne linken:

http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=1863

 

og denne:

http://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-cant-load-websites-other-browsers-can for info om problemstillingen.

 

Sidan du bruker Win XP SP3 kan nettlesaren være litt "vanskelig" med enkelte nettsider (inkludert routerens).

Lenke til kommentar

Har prøvd i Internett Explorer, med brannmur og antivirus slått av. Får bare følgende feilmelding:

 

kan_ikke_vises.jpg

 

Prøvde også å kjøre en nettverksdiagnose:

 

nettverksdiagnose.jpg

 

Etterpå leste jeg loggen for denne. Der sto det:

 

HTTP: Feil 12007 under tilkobling til www.microsoft.com: The server name or address could not be resolved

 

... og flere lignende meldinger.

Lenke til kommentar

 

HTTP: Feil 12007 under tilkobling til www.microsoft.com: The server name or address could not be resolved

 

... og flere lignende meldinger.

 

OK: Feil på nettverks protokoll på PC.

 

Midt på denne sida (http://support.microsoft.com/kb/811259) er det ei fil "Microsoft Fix it 50203"

kjør denne, den skal fikse problemet.

 

Les meir om denne feilen her:

http://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie8-windows_other/error-12007-the-server-name-or-address-could-not/2cbfb8a8-8970-4aaf-843c-1c781dc8053f

 

Kjør i CMD:

Ping 192.168.2.101

 

og deretter

Ping 192.168.2.1

 

i begge tilfeller skal du få lignande svar dersom alt er OK:

 

Pinging ###.###.###.### with 32 bytes of data:

Reply from ###.###.###.###: bytes=32 time=77ms TTL=28

Reply from ###.###.###.###: bytes=32 time=80ms TTL=28

Reply from ###.###.###.###: bytes=32 time=78ms TTL=28

Reply from ###.###.###.###: bytes=32 time=79ms TTL=28

 

###.###.###.### = 192.168.2.101 og 192.168.2.1 i kvar sin test.

 

Ved feil får du:

Request time out.

Request time out.

Request time out.

Request time out.

 

Prøv å logge inn på 192.168.2.1 på nytt dersom ingen feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...