Gå til innhold

Piratjeger-virus låser alle filene på maskinen din


Anbefalte innlegg

Det er ikke videre godt skrevet, nei. For det første ville ikke politiet ramset opp mange tilfeldige strafferammer og bedt om 1000 kroner.

 

For det andre, politiet har rettlesere. Det ser ut til å ha blitt skrevet av en 14 år gammel jente.

Tror ikke det er alt som stemmer der en gang. Men de har vel bare oversatt det til det aktuelle språket. Det er nok flere som hadde fått litt hjertebank av denne meldingen. :p Men forhåpentligvis de fleste hadde skjønt at det er tull. Det er vel også ulovlig fra politiets side å gjøre noe sånt. De hadde vel ikke kunne brukt det som bevis mot deg ihvertfall.

 

Kanskje det er en av plateselskapene som har leid inn noen crackere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VirtualBox:

At Windows-maskiner oftest rammes av virus osv. er pga. markedsandelen. OS X og Linux er på ingen måte imune mot virus, men det skrives mindre virus til dem fordi mindre folk bruker dem, og de oppnår dermed mindre.

 

La oss si at du skriver ditt eget operativsystem og legger det ut på en nettside. Veldig få ville brukt det, men det ville nok også ikke eksistert virus til dette OS-et. Ville du dermed si at ditt operativsystem hadde hatt bedre sikkerhet enn Windows? ;)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men hva med "brute force"? Det hadde vel klart å knekke krypteringen (ved å koble den interne harddisken til en annen maskin?). Hvordan kunne man identifisere krypteringen og hvilket program som kan låse opp filene med rett passord?

Med helt standard krypteringsalgoritmer er det praktisk umulig å brute force filenes originale innhold.

Lenke til kommentar

Hjalp en kompis med dette viruset for et par dager siden. Var litt vrient å få det bort, men når man først fant ut av det var det lett.

Han har flere brukerkontoer på pcen, og var kunn hans som var infisert. Brukte man konas eller gjeste kontoen, så var ikke pcen sperret. Kjørte da malwarebytes på kontoen til kona, som fant viruset. Restarta pcen og fikk da åpna hans konto igjen, så blei det en ny rens hvor det dukka opp litt mere rask også.

 

Han kjører microsoft security essential,som er oppdatert og tydeligvis så klarte ikke det programmet å stoppe dette viruset. Noe jeg syns er rart, da dette ikke er noe nytt virus.

 

Hjalp heller ikke å starte windows i safe mode heller, noe som pleier å funke. Så har man bare en brukerkonto aktivert, så kan det bli litt værre.

Lenke til kommentar

VirtualBox:

At Windows-maskiner oftest rammes av virus osv. er pga. markedsandelen. OS X og Linux er på ingen måte imune mot virus, men det skrives mindre virus til dem fordi mindre folk bruker dem, og de oppnår dermed mindre.

 

La oss si at du skriver ditt eget operativsystem og legger det ut på en nettside. Veldig få ville brukt det, men det ville nok også ikke eksistert virus til dette OS-et. Ville du dermed si at ditt operativsystem hadde hatt bedre sikkerhet enn Windows? ;)

Du skal få et poeng fra en som forstår det likt, men DET FRITAR IKKE Microsoft for å skrive "sloppy code". Endret av G
Lenke til kommentar

Hardware skriver:

Den beste løsningen er faktisk å formatere hele maskinen, og legge inn en ny installasjon av operativsystemet.

 

Dere anbefaler brukere å skrote sine data? Skandaløst.

 

Iallefall når det finnes løsninger som miniXP (som Antonsenlarsen nevner), eller ubuntu fra minnepinne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

"you have to catch them all" moren min og virus -_-

kom hjem fra heldags prøve og moren min hadde den yay :§

fjernet den med system gjenoppretting fra admin konto kun moren min sin bruker var berørt

før den åpner seg vises den seg som skype... noe i prosesser (pc-en er treig under pålogging så fikk åpnet oppgavebehandler) når jeg avslutte det en av gangene så kom den ikke opp

 

admin systemgjenoppretting og alt virker nå og filene (frem til for 5 dager siden som var når jeg gjenopprettet systemet til er der) brukte kun system restore som er på pc-en fra før av (windows vista btw)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...