Gå til innhold

Fotografere negativer


Anbefalte innlegg

Fant på en veldig kjap og enkel løsning for å fotografere 35 og 120mm negativer hjemme ved hjelp av DSLR og enten Capture One eller Lightroom.

 

post-7631-0-74659900-1348653770_thumb.jpg

 

Det heile består av:

1. Blits (her er det brukt elinchrom quadra, men hvilken som helst blits vil fungere)

2. Gjennomsiktig bilderamme med skruer i kantene (slikt at man kan variere trykke på filmen).

3. Kamera med 105mm macro objektiv (50mm i reverse vil også fungere).

 

Også er det bare å koblet kamera til maskin for å kjøre tethering til PC.

 

Det spennende med både Capture One og Lightroom er at man ser bilder med enn gang de kommer inn med de innstillinger som er satt på forhånd.

 

Det som er kanskje litt mindre kjent er at det er mulig å inverte bilde både i Lr4 og i Capture One.

 

I Capture One drar man kanter av heistorgrammen (Levels) til motsatte sider:

post-7631-0-72708000-1348654172_thumb.jpg

 

I Lightroom er prinsipet den samme, men den finner man under Tone Curve:

post-7631-0-48759200-1348654221_thumb.jpg

 

Og ved å invertere bilde, sette riktig hvitbalanse, kontrast osv blir scanning prosessen så mye kjappere og intuitivt. Riktig nok er det litt rart å undereksponere for å få ett lysere bilde og overeksponere for å få ett mørkt bilde :)

 

Som defuser på blitsen bruker jeg 3 hvite A4 ark som står mellom blitsen og rammen.

post-7631-0-93668500-1348654520_thumb.jpg

 

I den endelig versjon har jeg også lagt til kabelutløser for å holde hender på film:

post-7631-0-35646000-1348654674_thumb.jpg

 

Og her er resultate:

8026139735_56cb9d010e_z.jpg

Her er NEF-filen. og her kan man laste ned JPEG i 100%.

 

Pros

Lyset fra blitsen er jevnt og god

Det er lett å få film inn

Det går veldig kjapt.

Med 36.6mpx er det mer enn nok oppløsning.

 

Cons

Plastikken på framen blir lett rippet opp - her er det best å blåse av støvet enn å prøve å tørket det av.

Det er alt for lett til at kamera ender litt på skrå i forhold til film - men det er noe man lett ser i det man skal beskjære filmen.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde noe lignende for en tid tilbake, men ikke så grundig oppsett som du har brukt her. Brukte D7000 og Sigma 105mm macroen med ok resultat. Nå som jeg har D800, skulle jeg kanskje ta en ny runde. Har mange negativpermer liggende, så kanskje jeg skulle prøve noe ala ditt opplegg. Ser ut til å funke bra.

 

*edit* Det er veldig viktig at man får vinkelen 100% i forhold til fokusplanet. Hadde du en metode for det, eller bare følte du deg frem? :)

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*edit* Det er veldig viktig at man får vinkelen 100% i forhold til fokusplanet. Hadde du en metode for det, eller bare følte du deg frem? :)

 

Akkurat nå så følte jeg meg nok bare frem:) det er ikke så big deal på 120mm men på 35mm så bommer man veldig lett selv på f/11. Er nå i tanke boksen for å løse det :)

Tror det er ekstremt viktig, spesielt hvis man ønsker å printe stort. Ved resizing til web, straffes man dog ikke i like stor grad.
Lenke til kommentar

Dette så morro ut. Jeg har noen gamle negativer i minidisc format. Det er ikke store negativene. Ikke er det noe kvalitet på det heller. Men bildene har uansett sin verdi. Minidisc negativene kom på en rund plate. Med 15 bilder pr plate. Kansje jeg kan bruke min 90mm macro linse til å avfotografere de? Montere de på en roterende aksel, og snurre rundt etter hvert bilde. Har tenkt på å scanne de, men det blir ganske så knotete. Tror jeg må prøve ut dette. Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

... Tror jeg må prøve ut dette. Takk for tipset. :)

 

jøss det høres veldig kult ut! del gjerne non bilder av oppsette - det vil jeg veldig gjerne se!

 

Jeg veit ikke hvor stor/små de negativene er - men med 105mm macro og fullformat kamera så dekker 35mm så vidt sensoren (det er vel her dette med 1:1 kommer inn i bilde:) ) så det kan hende at du vil ikke klare å fylle framen med 90mm macro - men noen extension tubes vil sikkert hjelpe her

Lenke til kommentar

Ok, ja da får jeg bestille et slikt sett. Det kan være bra å ha for mye annet og. Det var bra prisforskjell på de to butikkene. Prise seg ut, er kansje ikke så lurt :)

Da må jeg få lagd en liten dreibar minidisc holder. Kansje en liten jig der allt sitter fastmontert sammen. Så er det bare å snurre rundt og knipse i vei.

Må finne på noe passende lys og. Halogen eller led?

Lenke til kommentar

Det finnes noen standardting for avfotografering av slides - hvordan fungerer disse med negativ film, tro?

Hva med "Nikon ES-1 52mm Slide Copy Adapter"? http://www.amazon.com/Nikon-ES-1-52mm-Slide-Adapter/dp/B00009R8VM

21W57SXWJSL._SL500_.jpg

 

Denne har 52mm filtergjenger, men det burde da kunne gå an å bruke en step-down ring og/eller avstandsringer for annen optikk? (Nikon har diverse løsninger der.)

Lenke til kommentar

...

Denne har 52mm filtergjenger, men det burde da kunne gå an å bruke en step-down ring og/eller avstandsringer for annen optikk? (Nikon har diverse løsninger der.)

 

Ja har vurdert denne, men den egner seg dårlig til 120mm og de har jeg flest av. Men absolutt en god løsning - krever dog også litt eldre objektiver med 52mm.

 

Jeg vil tørre å påstå at hvis man har en nogenlunde god flatbedscanner, vil den gi bedre resultater enn avfotografering. Spesielt hvis man wet-scanner.

 

Nei det vil ikke jeg. Fordell her at man jobber med råfiler og kan fremkalle negativer slik man ønsker. Prossesen med scanner er utrolig tidskrevende og kjedelig...

 

Største "kvalitets" problem her er å få negative helt parallelt til kamera sensor - det er mulig å løse ved å ta en målebånd å måle på hver side.

 

Også når det gjelder at objektiver er litt "softe" i kante (selv om jeg bruker den skarpeste blender) så kan man alltids ta 4 bilder av 4 deler av negativet og sette den samme.

 

men igjen, jeg syns at denne metoden er bare gøy :)

 

Forstår det sånn at du tar bilde i NEF-format.

Kan du forklare nærmere hvordan du få det fra negativ til positiv i NEF-format?

Hvilket program bruker du for å styrer kameraet fra pc?? Camera Control Pro 2?

Hvilken lukker tid bruker du og blender ?

 

Som sagt så bruker jeg PhaseOne Capture One (men samme prinsippet fungerer i Lightroom). Det er programmer som støtter tethered fra D800. dvs de støtter opptakk fra min kamera med direkte overføring til PC. Med andre ord så har de grunnlegende funksjonalitet til Camera Control 2 innebygd.

 

Jeg brukte ISO 100, 1/160, f/9 til f/11.

 

For å få negative til positive så drar jeg hjørner av histogrammet til motsatte sider. Her er en liten video som viser hvordan: https://www.youtube.com/watch?v=_nIfhW6fJko

 

...

Må finne på noe passende lys og. Halogen eller led?

 

Eller bruke bare vanlig blits. Fordel her er mye lys, som kan spres kraftig og muligheter til å bruke lav ISO og liten blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...