Gå til innhold

Fotografere negativer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Nikon D3200 og den støtter ikke tethering til PC.

Bare til mobiltelefon:

"Nikon WU-1A er en trådløs sender som lar deg overføre dine bilder helt trådløst, direkte fra ditt kamera til en mobiltelefon eller nettbrett."

 

Har sjekket med Camera Control Pro 2,Capture One, NKRemote og Lightroom. De støtter ikke tethering til Nikon D3200, det kommer senere kanskje.

 

Leste en artikkel om at man kan lage egen fargeprofil i kameraet, en NCP-fil.

http://forums.dprevi...70&changemode=1

 

Er det noen her som har erfaringer med å lage en NCP-fil som endre negativ til positiv (svart-hvitt og farge) ?

 

Oppdatering:

Det viser seg at Nikon D3200 sin "picture controls" ikke støtter å lagre eller legge inn nye NCP-fier :hm: .

Endret av fotf323
Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke Vuescan (http://www.hamrick.com) til arbeidet med å behandle negativ til positiv bilder. Vuescan tar NEF-negativ til positiv i Tiff-fil.

 

Men det blir uansett litt mer arbeid samme hva man gjør, scanning eller ta bilde.

Bildebehandlingen må taes manuelt, der en har tvilen om skjermen er riktig kalibret.

 

Digitalisere av bilder tar tid :hm:

Endret av fotf323
Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke Vuescan (http://www.hamrick.com) til arbeidet med å behandle negativ til positiv bilder. Vuescan tar NEF-negativ til positiv i Tiff-fil.

 

Men det blir uansett litt mer arbeid samme hva man gjør, scanning eller ta bilde.

Bildebehandlingen må taes manuelt, der en har tvilen om skjermen er riktig kalibret.

 

Digitalisere av bilder tar tid :hm:

 

Det er vel strengt tatt unødvendig med å bruke Vuescan. Du kan forsatt ta bilder av negativer i kamera også importere råfiler til Lightroom eller Capture One. Lr er også betydelig mer allsidig program enn Vuescan - jeg vil også påstå at råkonverter i Lr og Capture One er hakke bedre enn den i Vuescan (uten at jeg har noe bevis for det).

 

Heile poenget med denne løsningen er at man kan raskt fotografere negativer i høy oppløsning og raskt (titals på enn gang) konvertere negativer til positiver. Det er enten gjennom pressets eller gjennom å kopiere innstillinger fra ett bilde til mange i Lr eller C1.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i Capture One 6.

Ser at under "effekter" så støttes svart/hvit film med veldig godt resultat.

 

Når jeg prøver med farge negativ blir det bilde Turkis/blå.

Har noen av dere prøvet med farge negativ og vet du hvordan man får vekk det turkis/blå "sløret" ?

Endret av fotf323
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Nå har jeg fått tak i Capture One 6.

Ser at under "effekter" så støttes svart/hvit film med veldig godt resultat.

 

Når jeg prøver med farge negativ blir det bilde Turkis/blå.

Har noen av dere prøvet med farge negativ og vet du hvordan man får vekk det turkis/blå "sløret" ?

 

Jeg tror du kan få det bort ved å sette hvitbalansen fra noe sortpunkt i filmen. Ellers så har Capture One ganske utvidet mulighet for korrigering av farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...