Gå til innhold

Har nattfotografering blitt mindre kornete på seks år?


Anbefalte innlegg

Hvis trådstarter er en erfaren fotograf , så kommer unikumet på forumet her å gir han råd som om han skulle være en nybegynner.

 

Tja, er det ikke egentlig her skoen trykker... ;)

 

Hvis trådstarter hadde vært en erfaren fotograf skulle man tro at han hadde hatt nok peiling til å vite om kameraer har blitt bedre på høy ISO de siste 6 årene, og ikke minst hvordan man må eksponere for å få bilder med lite støy i vanskelige forhold.

 

Siden dette ikke har vært tilfellet har nok folk kommet med velmenende råd utifra det erfaringsnivået man tolker trådstarter å ha. Noe som er svært normalt, og ikke minst nødvendig i de fleste tilfeller for å få til en klar og effektiv kommunikasjon.

 

Å deretter svare frekt og komme med mora-di-kommentarer fordi folk ønsker å hjelpe, må det ventes at folk reagerer. Og du, hvis du har 25 års erfarings som fotograf og ikke en autoknipser og er såpass dyktig som du selv insinuerer at du er, så syntes jeg faktisk det er merkelig at du ikke bryr deg om eller kan noe særlig om det tekniske "svadaet" rundt kameraer.

 

For mitt eget vedkommende kunne jeg hvertfall aldri klart å ta gode bilder uten å vite minst alt jeg vet om sensorteknologi og annen "svada" i dag. Hvordan skal jeg vite om mitt kamera kommer til å miste detaljer eller hvordan filene oppfører seg i etterbehandlingen om jeg ikke har noen viten om den dynamiske rekkevidden? Hvordan skal jeg vite om jeg kommer til å få fargestøy på et motiv som har en sterk rødfarge på et gitt ISO nivå om jeg ikke aner noe om hvordan sensoren blir lest ut og hvilke følger forskjellig sensorteknologi har for forskjellige typer støy? Og så videre, og så videre...

 

Nei, kunnskap er faktisk nødvendig om du mener det eller ikke. Det kunne nok til og med blitt målt at mennesker med ekstremt mye kunnskap innen kamerateknikk kunne fått til høyere bildekvalitet enn de som ikke kan så mye ;)

Jeg venter i spenning , en mann med ditt kunnskapsnivå innen foto kommer til å bli verdensberømmt iløpet av kunn kort tid . Husk bare på når du har fått kjenndisstatus å sende en liten hilsen til oss uvitende , legg gjerne ved ett kort der det står oppskriften på din suksess :).

 

 

Nå dummet du deg loddrett ut. Verdensberømt? Oppskrift på suksess?

 

Skammelig... Les mitt innlegg på nytt du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fulgt med i denne tråden siden start og jeg synes vi skal sette en stopper for denne nå. Begynner å bli mere som en "angreps tråd" enn en tråd.

Enig - er vel på tide å lukke og slukke, som man sier i Danmark.

 

 

Har selv noen ting jeg gjerne skulle ha undersøkt og diskutert angående eksponering mot høyre - har kikket litt mer på det, og det er ikke så enkelt som enkelte artikler skal ha det til - har gjort et par tester, og det er ikke nødvendigvis alltid så åpenbar forbedring som man skulle tro etter å ha lest enkelte artikler. Spennende - jeg digger både å få ny informasjon og å ta feil - så kan jeg nemlig lære mer! :)

Det later faktisk til å være forskjeller fra sensor til sensor, og på sensor fra ISO til ISO.

Mulig utfall det hadde vært gøy å undersøke: En del å tjene på på Canon-hus på å gå opp i ISO og eksponere til høyre, og mindre å tjene på nyere Nikon-hus med den nye sensoren.

 

Ser umiddelbart ut til at den største forbedringen er hvis man allerede skyter på kameraets laveste kalibrerte ISO - da er det masse å tjene på å skyte til høyre. Men - tror alt dette er et tema bedre diskutert i en egen tråd. :)

 

Men at riktig eksponering på riktig ISO er viktig - det er det ingen tvil om. Eksponerer man for lyst brenner det ut, og eksponerer man for mørkt forsvinner detaljene i støysuppe. :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig - er vel på tide å lukke og slukke, som man sier i Danmark.

 

Dog jeg kan presisere at det har kommet en god del tekniske detaljer som jeg synes har vært meget intressant og flott å få med seg som man ikke hadde så mye peiling på fra før sånn 100%. Sikkert ikke bare for meg, men for andre også.

Lenke til kommentar
Men at riktig eksponering på riktig ISO er viktig - det er det ingen tvil om. Eksponerer man for lyst brenner det ut, og eksponerer man for mørkt forsvinner detaljene i støysuppe. :)

Ettersom jeg husker så hadde Geir Brekke hadde ett stykke om det samme emnet på foto dotten. Veldig interesant lesning.

 

Igjennom hele denne tråden så opptrer du sakelig og hevder noe som etter min mening er ganske elementært hvis man ønsker ett best mulig sluttresultat. Ganske ufattelig at TS og en bruker til kan føle seg fornærmet over dine innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...