Gå til innhold

Spørsmål om nye regler for tung MC


Liberum

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/bil...?artid=10069183

 

Hei!

 

Ser nå at de fra januar innfører en ny førerkortklasse for mellomtung motorsykkel og at aldersgrensen for å ta lappen på tung motorsykkel heves fra 21 til 24 år. Det jeg lurer på da er om reglene for at man må være 24 år for å ta lappen på tung sykkel gjelder meg da jeg tok mellomtung lappen i år? Skulle jo i følge de gamle reglene få tung sykkel lappen automatisk 2 år etter jeg tok mellomtung/når jeg fyller 21.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fremdeles ta lappen på tung motorsykkel dersom du har hatt mellom tung i to år.

 

"Uten først å ta førerkort for mellomtung MC, er alderskravet 24 år for kjøre opp i den tyngste klassen."

 

Det betyr at dersom man tar mellomtung som 18 åring, så kan man ta tung som 20 åring. Man må ta et obligatorisk syv timers kurs for å oppgradere til førerrett i klasse A.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg tolker det som står her: http://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-fra-2013/id-310 at loven ikke har tilbakevirkende kraft.

 

Når jeg hadde oppkjøring før noen uker siden på mellomtung MC, sa damen på biltilsynet at jeg kunne føre tung MC når jeg har blitt 21 år, da lovverket ikke har tilbakevirkende kraft. Da de som fullførte opplæringen og oppkjøring før januar 2013 tilhører det gamle lovverket.

Lenke til kommentar

Hvordan kan en lov, som ikke er tredd i kraft, være det? Artikkelen sier at man man får A2 i førerkortet hvis man er under 24 og kjører opp i år.. Dette kan da ikke være korrekt?

 

For de som er i gang med å ta lappen for tung motorsykkel (Klasse A) nå, gjelder disse reglene:

De kan fortsette opplæringen og ta lappen for mellomtung eller tung motorsykkel avhengig av alder. Den som har gjennomført opplæring for tung motorsykkel, men ennå ikke er fylt 24 år, kan ta førerkort for mellomtung motorsykkel (A2).

 

Jeg ville antatt at man frem til 19. januar, kan ta motorsykkellappen som vanlig, og følge det gamle systemet, hvor man får kjøre ubegrenset etter 2 år, eller når man fyller 21.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...