Gå til innhold

Ny Zen fra Creative


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. noken som har shizzyen?

 

Er det sånn at man slepper drivere for og slenge over musikk?

Kordan fønker det egentlig, har man ei mappe inne på harddisken som heiter "MP3" eller "Music" slik at spelern leser den mappa når den skal spele musikk.

 

Er den også uten drivere? slik som med kameraet mitt?

Slik at det berre er og tafse i kabelen og win2k/xp finner ein dugbar driver så er det berre og slenge over musikken og andre filer?

 

Noken som har den som kan teste dette?

Lenke til kommentar

Har nettopp mottatt Zen NX, og må si jeg angrer etter kun 2 dager. Greit nok at man nå får 30 gig for samme pris som den gamle typen med 20 gig.

Problemet er at de har gjort en masse designmessige tabber denne gangen.

Scrollehjulet fra gamle Zen er erstattet med en liten tapp som vippes opp og ned. Dette går ganske tregt i forhold til hjulet, og spillelister på 100-vis av sanger bruker man en evighet på å tråle gjennom. Valg gjøres ved å trykke inn denne tappen, og man må så og si bruke neglen for å få dette til. Rimelig umulig hvis den ligger i lomma.

Displayet er forandret fra en finfin blå bakgrunn, til en grønntone som minner mest om en 5 år gammel Nokia telefon. Komplett umulig å lese displayet i sollys.

 

Vekten er jo redusert noe, hvilket er bra - formfaktoren er blitt en tanke bedre, men alt i alt gir designet et noe billig preg. Dette i motsetning til den gamle, som var designet som en middels tanks.

 

Menysystemet har jeg lite sammenligningsgrunnlag på, i og med at Creative stadig forandrer firmware på den gamle - til det bedre.

 

Alt i alt - kjøp den gamle typen, dette var ingen evolusjon....

Lenke til kommentar
Hmm.. noken som har shizzyen?

 

Er det sånn at man slepper drivere for og slenge over musikk?

Kordan fønker det egentlig, har man ei mappe inne på harddisken som heiter "MP3" eller "Music" slik at spelern leser den mappa når den skal spele musikk.

 

Er den også uten drivere? slik som med kameraet mitt?

Slik at det berre er og tafse i kabelen og win2k/xp finner ein dugbar driver så er det berre og slenge over musikken og andre filer?

 

Noken som har den som kan teste dette?

 

 

Man slipper på ingen som helst måte drivere. For det første må det programvare til for å lese datafiler som er lagret. Vil da dukke opp i explorer.

Sanger må legges til med en annen type programvare, og det er ganske viktig at du har god tagging på mp3'ene. Uten det blir sangene liggende hulter til bulter, uten struktur. Ganske slitsomt å overføre 30 gig med stadige rettelser av tags, men sluttresultet blir at du lett kan søke på sjangere, album etc.

Lenke til kommentar
Yikes, da virka den noke jallah.

 

Er det slik med alle mp3 spelere eller?

Må da vel vere ein som dukker opp som ein disk i Explorer uten og måtte installere drivere vel?

 

GReit nok at det følger med program, men man burde ikkje vorte tvinga til og bruke det.

 

Jaxx HD500, som jeg har, trenger ikke noe programm for å overføre filer, den dukker opp som egen disk. Samme med MPIO HD100 :-) Er btw veldig formnøyd med Jaxx HD500 :D

Lenke til kommentar

Fikk Zen NX 30GB i dag... Funker som bare fæn, og er dritbra til prisen... Skulle egentlig kjøpe 128mb mp3 player, eksternt kabinett og hd men kjøpte zen som erstatning for alt det... billigere og fetere...

 

Men den mangler fjernkontroll og har ikke god mappefunksjononalitet (for mp3'er uten ID3 tag info). Selv foretrekker jeg mp3'er med bra ID3 tag info, for å kunne bruke alle søkefunksjonene osv.

 

Jeg kjøpte den for 2790kr btw.

Lenke til kommentar

Cossie, spørs hvordan du ser det. Jeg har en Gen2 10GB iPod, jeg bruker den til trim m.m., min far skal kjøpe den nye på 30/60 GB snart, hvorfor? Fordi han kun skal bruke den på jobb-reise, og strl. er ikke så utrolig viktig, og han bryr seg ikke så mye om skjermen, spillene og brukervennligeten.

 

Så ikke så bare bare.

Lenke til kommentar

Cossie, spørs hvordan du ser det. Jeg har en Gen2 10GB iPod, jeg bruker den til trim m.m., min far skal kjøpe den nye på 30/60 GB snart, hvorfor? Fordi han kun skal bruke den på jobb-reise, og strl. er ikke så utrolig viktig, og han bryr seg ikke så mye om skjermen, spillene og brukervennligeten.

 

Så ikke så bare bare.

Lenke til kommentar

Har hatt spilleren i en drøy uke.

Det er et eget Music Library, som bygges opp ved hjelp av ID3 tags. Egentlig ganske greit når du først blir vant til det. Interfacet er faktisk bra når man først venner seg til det. Intuitivt og greit. Man har når som helst mulighet for å trykke 'back'-knappen for å hoppe et steg tilbake.

Det som stinker er at du må installere eget program for å få overført sangene. Å bruke dette som ripper/konverterer er ikke å anbefale. Den dukker heller ikke opp som egen disk i Win. Den dukker opp som en egen enhet (uten bokstav).

I tillegg har den ganske så bra batterikapasitet. Det oppgis 14 timer, uten av jeg har sjekket dette.

Den har pent design og en bæreveske i god kvalitet. I det hele ser spilleren ganske forseggjort ut.

Alt i alt fornøyd, prisen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Det handler om hva man prioriterer.

 

Hvis man vil ha en bærbar spiller, så velger man ikke Zen NX. Den er for stor fysisk med sine 112mm x 75mm x 22mm. IPod er bare 104mm x 61mm x 16mm. Jeg har selv en iPod, men har testet broderns MP3-Jukebox som er i Zen-størrelse. De store spillerne funker dårlig å ha i lomma når man sitter på bussen. (Noen som husker de første Walkman kassettspillerne ;-))

 

Zen (og de andre billige konkurrentene) er derimot gode alternativer hvis man ønsker flyttbar lagringsplass med mulighet for musikkavspilling til en litt billigere penge.

 

For øvrig finnes iPod nå i 10GB til kr2999, 20GB til kr3790 og 40GB til kr4790.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...