Gå til innhold

Mann fikk bot da kona lastet ned Rihanna-sanger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I (store deler av) europa gjelder vel akkurat det samme prinsippet i veitrafikken;

Det er eier av bilen som blir bøtelagt uansett hvem som faktisk kjører den.

 

I Norge er det foreløpig ikke slik så vidt jeg vet, men Politiet jobber for å oppnå dette. Da slipper de jo å ta bilde av sjåfør ved fotobokser o.l.

 

Nei, det er slik med parkeringsbøter(offentlig) at eieren av bilen er ansvarlig. Fartsovertredelser og kontroller går på personen som kjører bilen. Skulle tatt seg ut om jeg lånte bilen til noen og den personen ble tatt av en fotoboks i 200 km/t. Og at jeg da måtte ha tatt straffen og mista lappen. Slik er det ikke i Norge, og ikke resten av europa heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, det er slik med parkeringsbøter(offentlig) at eieren av bilen er ansvarlig. Fartsovertredelser og kontroller går på personen som kjører bilen.

Jeg er rimelig sikker på at det man i Norge kaller "forenklede forelegg" blir, i land som Nederland, Tyskland, England og Frankrike, uten videre tilsendt bilens eier. Denne regnes som ansvarlig og må evt. bevise at bilen ble kjørt av andre (f.eks melde den stjålet).

I Norge er det derimot politiet som må finne den ansvarlige (fører), bileier kan nekte å vedta forelegget uten å oppgi hvem som er synder.

 

Er dette feil beklager jeg.

Lenke til kommentar

Nei, det er slik med parkeringsbøter(offentlig) at eieren av bilen er ansvarlig. Fartsovertredelser og kontroller går på personen som kjører bilen.

Jeg er rimelig sikker på at det man i Norge kaller "forenklede forelegg" blir, i land som Nederland, Tyskland, England og Frankrike, uten videre tilsendt bilens eier. Denne regnes som ansvarlig og må evt. bevise at bilen ble kjørt av andre (f.eks melde den stjålet).

I Norge er det derimot politiet som må finne den ansvarlige (fører), bileier kan nekte å vedta forelegget uten å oppgi hvem som er synder.

 

Er dette feil beklager jeg.

 

Vel, jeg ble tatt av en kamera i Norge når jeg kjørte min mors bil. Regninga dukka opp i posten til min mor på hennes navn. Og det sto at om det var noen andre som hadde kjørt bilen så måtte det meldes inn. Som vi selvfølgelig gjorde slik at boten kom på mitt navn. Så at et forenklet forelegg kommer på bilens eier er greit nok. Men det skal ikke være et problem og overføre den til den skyldige.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, jeg ble tatt av en kamera i Norge når jeg kjørte min mors bil. Regninga dukka opp i posten til min mor på hennes navn. Og det sto at om det var noen andre som hadde kjørt bilen så måtte det meldes inn. Som vi selvfølgelig gjorde slik at boten kom på mitt navn.

Dere kunne bare svart "vet ikke hvem som kjørte". Din mor har heller ingen plikt til å oppgi deg (familie).

 

Forskjellen er at i mange andre land må din mor betale boten, mens i Norge er ikke bilens eier ansvarlig på samme måte. Her må politiet (ikke bileier) bevisføre hvem som kjørte, det vil si at fotoboks bildet må vise din mor om hun skal være pliktig å betale.

(med forbehold om at dette ikke er endret siden sist jeg sjekket).

Lenke til kommentar

Fantastisk lov. Kanskje den franske staten skal ta på seg erstatningsoppgjøret når tyver og kjeltringer bruker veinettet i Frankrike?

 

Godt poeng, men loven er loven - så det er riktig hvis loven sier at Frankrike er ansvarlig for de som farer på veiene. Fordi loven er loven. Dette er akkurat som at når sjefen din ber deg gjøre noe, så må du. Forskjellen med sjefen og loven, er at politiet kommer og tar deg. Sjefen din er kanskje en slapping og lar det skure og gå.

 

Loven er Loven, ikke glem det.

Lenke til kommentar

Hvis jeg stjeler en bil kjører over et par personer og kjører inn i en butikk så er eier av bilen ansvarlig.

Vel, det er heldigvis gradering av lovbruddene som kan bli bøtelagt (forenklet forelegg). Dreper du noen med en bil blir neppe eieren fengslet uten videre, selv ikke i frankrike.

 

Det som er litt artig er at det ikke gis bot som straff for tyveri (det må gå gjennom en rettsvesenet). Siden nedlasting derimot kan bøtelegges på denne måten sier franskmennene implisitt at dette ikke er å regne som tyveri.

 

Hehe, innlegget mitt var på ingen måter ment bokstavelig, kun ment for å illustrere brist i logikken bak loven. Hvis det du sier er korrekt må frankrike være på topp når det gjelder inkonsekvent lovgivning.

Lenke til kommentar

I (store deler av) europa gjelder vel akkurat det samme prinsippet i veitrafikken;

Det er eier av bilen som blir bøtelagt uansett hvem som faktisk kjører den.

 

I Norge er det foreløpig ikke slik så vidt jeg vet, men Politiet jobber for å oppnå dette. Da slipper de jo å ta bilde av sjåfør ved fotobokser o.l.

 

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Det er fører av bilen som blir bøtelagt i Norge i de fleste tilfeller. Det går heller ikke an å sammenligne bilkjøring med bruk av internett. Det finnes, f.eks, ingen aldersgrense for bruk av internett, og det er vanskelig å fremdrive fysiske beviser for hvem som står bak bruken.

 

Hvor har du det forresten fra at politiet jobber med å oppnå at det er eier som blir bøtelagt? Hva skjer i et tilfelle der noen kjører så fort at de mister lappen? Skal da eier miste lappen? Og hva skjer i tilfeller med par der kun den ene parten står som eier? Hva skjer når eier sitter ved siden av fører og fører nekter å høre på eier?

 

Hva er store deler av europa? Min samboer er fra Tyskland og hun kan bekrefte at det er fører av bilen som blir bøtelagt der også. Så lenge alle forsikringspapirer på fører og bil er i orden så er det fører som mottar bøter i England. Da er vi oppe i underkant av 140 mill av innbyggerne i vest-europa.

Lenke til kommentar

Jeg blir rett å slett forbanna når jeg hører om slikt.

 

De som skal styre å stelle har virkelig forbanna lite vett oppi topplokket, når de ikke setter en stopper for at uskyldige kan bli straffet for hva andre har gjort.

 

Å det blir hvis det overhodet er mulig, ENDA mere uforståelig når den som har skyld i tillegg har inrømmet hva som har blitt gjort.

 

Dette er ille, rett å slett svært ille!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hehe, innlegget mitt var på ingen måter ment bokstavelig, kun ment for å illustrere brist i logikken bak loven. Hvis det du sier er korrekt må frankrike være på topp når det gjelder inkonsekvent lovgivning.

Jeg skjønte vel egentlig at innlegget ditt satte ting på spissen. Det er relativt mange "ulogiske" lover rundt omkring (og ikke bare i Frankrike).

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet.

Jeg tror ikke det (les forøvrig resten av tråden). Det er forskjell i regelverket når fører er ukjent (f.eks. fotoboks). I Norge må politiet finne rett fører, mens i mange andre land blir dette derimot bileiers ansvar.

 

Dette blir å sammenligne med ulovlig nedlasting, ansvaret for å finne den skyldige plasseres på eier av nettverket. Praktisk for myndighetene, men ikke alltid like rettferdig tydeligvis.

Nå vet jeg ikke om slike saker blir ført på rullebladet til "den skyldige", men om så er tilfelle vil det virkelig være en brutal lov. Frankrike har (?) jo disse "tre overtramp = ikke tilgang på internett" reglene, noe som teoretisk kan føre til et facebook fattig liv for en del.

Lenke til kommentar

Så lenge det er voksne personer med lov å bruke nettet, så bør de selvfølgelig betale selv.

Er det barn i fam som har gjort det, så bør eier stå ansvarlig

Er det noen som bruker nettet uten lov, så bør ikke eier stå til ansvar

Forutsatt at nett er sikret og at noen har aktivt brutt seg inn på nettet.

 

Ellers blir det jo noe alle - jeg eier(registrert på meg) vår bil, dama bruker den også. Hun bryter fartsgrensa og i fylla - blir tatt, så må jeg i fengsel og får bot ... sier seg selv at det blir høl i hue.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Vil si at loven er jo ganske kurant og ihvertfall vis vi ser i forholdt til hvordan tidligere musikk nedlastere har blitt straffet. Det at loven ble hevet på en litt urettferdig måte er jo ganske uheldig. Synes selv at det fortsatt er den som har lastet ned som faktisk skal betale men da er vi tilbake på det med IP = ID.

Lenke til kommentar

Det er vel på høy tid at vi får satt en stopper for denne galskapen på ett eller annet vis. Hvordan er jeg litt usikker på, men slik galskap som dette må det da være mulig å få bukt med? Menneskerettighetsdomstolen er kanskje veien å gå?

Neppe.

Hvilke av dine grunnleggende menneskerettigheter mener du det er som brytes her da?...for du mener vel ikke at gratis underholdning er en menneskerett.?

 

Lenke til kommentar

Hehe, innlegget mitt var på ingen måter ment bokstavelig, kun ment for å illustrere brist i logikken bak loven. Hvis det du sier er korrekt må frankrike være på topp når det gjelder inkonsekvent lovgivning.

Jeg skjønte vel egentlig at innlegget ditt satte ting på spissen. Det er relativt mange "ulogiske" lover rundt omkring (og ikke bare i Frankrike).

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet.

Jeg tror ikke det (les forøvrig resten av tråden). Det er forskjell i regelverket når fører er ukjent (f.eks. fotoboks). I Norge må politiet finne rett fører, mens i mange andre land blir dette derimot bileiers ansvar.

 

Dette blir å sammenligne med ulovlig nedlasting, ansvaret for å finne den skyldige plasseres på eier av nettverket. Praktisk for myndighetene, men ikke alltid like rettferdig tydeligvis.

Nå vet jeg ikke om slike saker blir ført på rullebladet til "den skyldige", men om så er tilfelle vil det virkelig være en brutal lov. Frankrike har (?) jo disse "tre overtramp = ikke tilgang på internett" reglene, noe som teoretisk kan føre til et facebook fattig liv for en del.

 

Dersom du skal svare så kan du svare på hele kommentaren min og ikke bare første setningen. Det er flere her inne som har kommentert påstanden om førers ansvar. Min påstand er at eierskap av en fysisk gjenstand ikke kan sammenlignes med det å leie en nettlinje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...