Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette urimelig?


Anbefalte innlegg

Så hvor mye betaler du i mnd hjemme?

 

Siden jeg er mye ute av huset betaler jeg mye av maten jeg spiser, 500-1000kr i mnd, telefonregning og andre diverse regninger blir sikkert 600-700 kr, bensin på bilen utifra hvor mye jeg bruker den, kan bli alt fra 0-1000kr. Blir sikkert totalt en 2000-3000kr i mnd på slikt. Jeg vet det koster mer enn dette å holde en huststand, men for en 20-åring syns jeg heller ikke det er dårlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg betaler ikke noe annet enn mine egne utgifter, noe jeg syns er naturlig. De fleste av mine venner som fortsatt bor hjemme betaler dog ikke dem selv engang, så mitt inntrykk er at jeg betaler mer for å bo hjemme enn det mange av mine jevnaldrende gjør, selv om jeg ikke betaler annet enn mitt eget personlige forbruk.

 

Jeg syns ikke at en 20åring som fortsatt bor hjemme skal delta i betaling av huslån, strømutgifter osv, det tror jeg ikke dere gjorde heller. Jeg sa aldri at jeg betalte noe annet enn mine egne utgifter, noe jeg syns enhver myndig person bør gjøre. Kanskje jeg burde gjøre mer husarbeid, men ikke betale for å bo hjemme enn så lenge.

Lenke til kommentar

Nei, jeg betaler ikke noe annet enn mine egne utgifter, noe jeg syns er naturlig. De fleste av mine venner som fortsatt bor hjemme betaler dog ikke dem selv engang, så mitt inntrykk er at jeg betaler mer for å bo hjemme enn det mange av mine jevnaldrende gjør, selv om jeg ikke betaler annet enn mitt eget personlige forbruk.

 

Jeg syns ikke at en 20åring som fortsatt bor hjemme skal delta i betaling av huslån, strømutgifter osv, det tror jeg ikke dere gjorde heller. Jeg sa aldri at jeg betalte noe annet enn mine egne utgifter, noe jeg syns enhver myndig person bør gjøre. Kanskje jeg burde gjøre mer husarbeid, men ikke betale for å bo hjemme enn så lenge.

 

Det varierer sikkert fra sted til sted, men jeg har et annet inntrykk. Jeg er 19 år gammel, og i omgangskretsen min er det slik at de som ikke har flyttet ut på grunn av jobb eller studier, bidrar til husarbeidet og betaler litt for å bo hjemme. De fleste slipper ellers unna å betale for mer enn maten de spiser ute og bensinforbruk, selv om bilkostnadene i virkeligheten er betydelig høyere. Det er gjerne slik at de som har en fast inntekt betaler mer enn andre, noe som er rimelig. Min beste venn har akkurat fyllt 18 år og begynt på læretida som elektriker. Han tjener ikke mer enn 70-80 kroner i timen, men han betaler 2500 kroner i måneden for å bo og spise hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg handler det om at man iallefall skal betale en symbolsk leie på en tusenlapp eller to, samt bidra med husarbeid o.l.

 

Om det ikke betales noe som helst inn i "boet", blir det fullstendig feil.

 

Jeg flyttet ut 2 måneder etter jeg var ferdig på videregående, og har utenom en 500-lapp nå og da fra faren min klart meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...selv om jeg ikke betaler annet enn mitt eget personlige forbruk.

Du betaler ingenting altså. Her faller ikke eplen langt fra stammen gitt. Din far er egoist ved å la din mor gjøre alt i huset. Du er egoist ved å ikke betale for deg og hjelpe til.

 

Joda, jeg betalte 1500,- i mnd når jeg var 17år.(godt over 20 år siden) Selv om jeg skulle slippe, da jeg var i prøveperiode på en jobb (som jeg fortsatte i forøvrig). Hvorfor skulle jeg ikke betale for meg?. Det er slitasje, strøm osv - så de skulle vel ikke ha utgift for meg - en 'voksen' mann som tjente egne penger. Hva de ville bruke disse pengene på er vel likegyldig.

 

Du er voksen, så hvorfor skal de betale for din strøm osv når du kan bo for deg selv? - Hvorfor skal de sponse din husleie? Ja, for det er hva du må betale hvis de 'kaster' deg ut. Du bor der for at de skjemmer deg bort når du ikke betaler. Likt hva din mor gjør med din egoistiske far - han heller ser ikke at han bør hjelpe til i husarbeidet pga din mors bort-skjemming av han.

 

Han ser at du bør hjelpe til i huset - du ser at han bør hjelpe til i huset - begge løper selv fra sitt ansvar og er egoister. Ingen av dere ser hva dere selv gjør. :nei2:

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det er greit nok at begge av oss kunne gjort mer husarbeid, men jeg ser ikke grunnen til at ungdom som bor hjemme skal måtte betale for det. Mine foreldre har betalt for meg i alle år, og har råd til å gjøre det litt til. De sier selv at jeg kan og bør bo hjemme til jeg har spart opp en god egenkapital, og hvorfor skal de da snakke i mot sin egen handling med å kreve husleie av meg? De vil heller at jeg skal spare pengene, og lar meg gjøre det.

 

Mange foreldre mener kanskje ungdom som bor hjemme bør betale en fast sum, men ikke i min familie hvertfall :)

Lenke til kommentar
... men jeg ser ikke grunnen til at ungdom som bor hjemme skal måtte betale for det. Mine foreldre har betalt for meg i alle år, og har råd til å gjøre det litt til. De sier selv at jeg kan og bør bo hjemme til jeg har spart opp en god egenkapital, og hvorfor skal de da snakke i mot sin egen handling med å kreve husleie av meg? De vil heller at jeg skal spare pengene, og lar meg gjøre det.

 

Det har med å ta ansvar og ikke å snylte på andre å gjøre. Det var grunnen til at jeg betalte hjemme selv om jeg slapp.

 

Selvfølgelig blir det jo opp til dine foreldre om de vil at du skal betale eller ikke. Men poenget er vel at du mener det ikke er rett at du skal betale noe uansett. For du vil jo sannelig ikke bidra til å betale ned lån mm. Mens de skal bidra til at du ikke får så stort lån. De er voksne, du er voksen.

Lenke til kommentar
... men jeg ser ikke grunnen til at ungdom som bor hjemme skal måtte betale for det. Mine foreldre har betalt for meg i alle år, og har råd til å gjøre det litt til. De sier selv at jeg kan og bør bo hjemme til jeg har spart opp en god egenkapital, og hvorfor skal de da snakke i mot sin egen handling med å kreve husleie av meg? De vil heller at jeg skal spare pengene, og lar meg gjøre det.

 

Det har med å ta ansvar og ikke å snylte på andre å gjøre. Det var grunnen til at jeg betalte hjemme selv om jeg slapp.

 

Selvfølgelig blir det jo opp til dine foreldre om de vil at du skal betale eller ikke. Men poenget er vel at du mener det ikke er rett at du skal betale noe uansett. For du vil jo sannelig ikke bidra til å betale ned lån mm. Mens de skal bidra til at du ikke får så stort lån. De er voksne, du er voksen.

 

Ja, men den vesentlige forskjell på at de betaler lån og at jeg ikke betaler lån er at de tjener betydelig mer penger enn meg. Jeg vet ikke hvordan det var når du skulle flytte ut, men i dag er det vanskelig å etablere seg på boligmarkedet. Hvis jeg da skal bruke flere tusen kroner på å betale lån mm. på et hus jeg ikke skal bo i i fremtiden engang blir det helt feil i mine øyne. Jeg hadde min første faste jobb som 13-14åring, syns du det er rett at jeg skulle bidratt med penger til hjemmet allerede da bare fordi jeg hadde råd? Jeg trenger jo pengene mindre da enn jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Du trengte pengene like mye da - de pengene kunne rentet seg helt fram til i dag. Samme med de du setter av nå.

Hallo, lånet har de idag. Hvis du flytter ut og leier, så går din husleie til hva huseier vil også - kanskje endog til lånet hans/hennes. Det er også et hus du ikke skal bo i senere - ei heller arve.

 

Der syns du vel det er greit å betale ned andres lån .... men ikke dine foreldres (eller hva de bruker pengene på) - Dess bedre råd de har og raskere de får betalt ned lån, dess mer kan de hjelpe deg senere også. Samtidig arver du mest sannsynlig også? (så til syvene og sist går de jo til deg uansett?)

Så de som har 'slitt' for deg i alle disse årene for at du skal ha det godt syns du ikke fortjener ei ekstra krone for kanskje å betale ned lån raskere, eller unne seg noe ekstra. Mens en utleier-hai er det greit å betale til hvis du skal leie.

 

Jada, det er helt greit at du sparer selv istedet for å betale når foreldrene dine syns det er ok, men det er holdningen din til det jeg syns er litt ...

Lenke til kommentar

Angående det å betale hjemme, så er jo dette opp til en hver familie og følge opp slik de mener det er riktig. Jeg har fra jeg startet som lærling "betalt" leie, dvs at jeg sparte til meg selv og da slapp jeg husleie. Var riktignok ikke mye jeg måtte spare, men det er jammen dyrt å ha bil og slikt så jeg syns sparinga på det tidspunktet gikk ganske bra egentlig. Så flyttet jeg ut og leide en periode, mne grunnet en ulykke så ble det huset jeg leide ubeboelig så jeg har midlertidig flyttet hjem igjen, og skulle spare minimum 8000 i måneden. Fikk dog nettopp kjøpt meg eget hus så da blir det bare å overta det og starte å betale sitt eget lån. Det å hjelpe til hjemme med husarbeid er noe man burde gjøre, men jeg kan helt ærlig si at jeg var mye flinkere på det når jeg bodde for meg selv. Jeg vil jo gjerne hjelpe til så godt jeg kan hjemme men det er så fort å ikke tenke på det når man har mye annet å henge fingrene i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Ganske enig med deg. Om TS skal betale husleie eller ikke bør være opp til familien hans. Selv betalte jeg 2000 kr til min mor hver måned etter jeg fylte atten (bodde hjemme til jeg var ferdig på vgs, altså til jeg var nitten og et halvt, sånn cirka. Betalte forøvrig min egen telefon, trening og transport, men jeg fikk jo mat og strøm hjemme), rett og slett for å få det til å gå rundt etter at hun ikke lenger fikk barnebidrag.

 

Når det gjelder om dine foreldre er urimelige eller ikke, så nei, og bittelitt ja. Jeg synes ikke det er urimelig av dem å kreve at du skal hjelpe til hjemme (noe det ser ut til at du i utgangspunktet er enig i), og jeg synes ikke det er urimelig av dem å forvente at du skal begynne å "se ting", men samtidig skjønner jeg at det er lett å ikke tenke over at man kanskje kan ta med seg det tøyet opp trappa når man likevel går der. Dette er rett og slett noe du bare bør tvinge deg selv til å tenke på.

 

Samtidig tror jeg nok ikke at problemet blir like stort når du flytter ut, slik mange av svarene i denne tråden insinuerer. Når man flytter for seg selv har man ofte kun seg selv og sine ting, og da er det faktisk lettere å automatisk skjønne at det rene tøyet skulle kanskje ikke lugget akkurat her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...