Gå til innhold

Ny trådløs ruter


Steffenv

Anbefalte innlegg

Heisann, har seg slik at den gamle linksys wrt54gl routeren kveldan idag.. Så nå kjører jeg internettet gjennom lyse sitt modem, og det suger..

Har dere tips til bra trådløse rutere fra rundt 500-1000 kr? Hvor mye bør man bruke for å få en bra ruter?

Det er jo selvsagt viktig at det ikke skal være mye tap i nettverkshastigheten, og den trådløse rekkevidden må jo være bra!

 

Kjekt med en ruter som har bra firmware.. Som gjør at du f.eks. kan stjele/reservere hastighet til deg selv når du gamer osv.. og andre diverse funksjoner. Skal port forwarde litt osv..

 

Jo mer funksjoner - jo bedre, som f.e.k.s usb-tilgang med minnepenn/harddisk elns.. Men som sagt er det viktigste at hastigheten skal være nærmest like bra, og rekkevidden må jo være grei..

 

Usikker på nettverkshastigheten vår.. Men det er lyse fibernett, og på speedtest.net får jeg 27.29mbps DL og 31.20mbps UP hvis dette er til noen hjelp..

 

Forresten, så leier vi ut til to hybler/leiligheter som også får tilgang på nettverket.. Så derfor er det jo en fordel at ruteren beholder mesteparten av hastigheten..

Takk på forhånd! :)

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en gammel d-link 635 før.. Når jeg satt ved siden av den fikk jeg 30 av totalt 70 Mbps og ca 8 av 10 Mbps opp.

 

Trodde dette var helt normalt, helt til jeg skaffet meg en Netgear n600 3800, den gir 70 av 70 ned og 10 av 10 opp. Setter jeg med ute i hagen eller på terrassen får jeg ca. 69 Mbps/9.9 Mbps.

 

Den har både 5g og 2g, den har usb inngang som du kan lage en liten cloud du kan koble til fra hele verden på og mange andre kule funksjoner.

 

Du kan også legge inn custom firmware på denne. Du har sikkert hørt om DD-WRT.

 

Det beste av alt? Den er på tilbud: http://www.komplett....aspx?sku=635722

 

 

 

LØP Å KJØP!

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Jeg hadde en gammel d-link 635 før.. Når jeg satt ved siden av den fikk jeg 30 av totalt 70 Mbps og ca 8 av 10 Mbps opp.

Trodde dette var helt normalt, helt til jeg skaffet meg en Netgear n600 3800, den gir 70 av 70 ned og 10 av 10 opp. Setter jeg med ute i hagen eller på terrassen får jeg ca. 69 Mbps/9.9 Mbps.

Den har både 5g og 2g, den har usb inngang som du kan lage en liten cloud du kan koble til fra hele verden på og mange andre kule funksjoner.

Du kan også legge inn custom firmware på denne. Du har sikkert hørt om DD-WRT.

Det beste av alt? Den er på tilbud: http://www.komplett....aspx?sku=635722

LØP Å KJØP!

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746258

 

meget god. og sykt billig her. stabil og tårer tungt bruk. jeg hadde en dedigert tråd og da kjøpte jeg denne men til en mye høyere pris.

Begge disse så jo veldig interessante ut! Vet ikke helt hvilken jeg skal gå for da..

Netgear sin virket jo bra pga. man kan installere 3rd party firmware..

Men som sagt usikker.. Har dere noe å si om hvilken som er "best" eller eventuelt tips til andre rutere i denne prisklassen?

Og ser mange klager på usb-kopieringen til netgear.. Når bruker du dette? Er det når du skal kopiere filer fra pcen over nettet til harddisken? Eller fra harddisk til pc? Er det veeeeldig tregt?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Og ser mange klager på usb-kopieringen til netgear.. Når bruker du dette? Er det når du skal kopiere filer fra pcen over nettet til harddisken? Eller fra harddisk til pc? Er det veeeeldig tregt?

 

Har ikke testet helt enda, kan sikkert teste litt, men du står vel ikke å stirrer på overføringen heller. Du gjør gjerne noe annet, f.eks er på diskusjon.no, lager mat eller browser nettet. You get my point.

 

Tester nå.. Den ligger på 13 MB/s, er ikke det nesten full hastighet på en minnepen?( har en minnepen koblet til ruteren, og laster ned til PCen min via kabel ).

 

Om du sitter på kable burde det gå kjapt, kan sikkert teste på trådløs mot macbooken min og men..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Og ser mange klager på usb-kopieringen til netgear.. Når bruker du dette? Er det når du skal kopiere filer fra pcen over nettet til harddisken? Eller fra harddisk til pc? Er det veeeeldig tregt?

 

Har ikke testet helt enda, kan sikkert teste litt, men du står vel ikke å stirrer på overføringen heller. Du gjør gjerne noe annet, f.eks er på diskusjon.no, lager mat eller browser nettet. You get my point.

 

Tester nå.. Den ligger på 13 MB/s, er ikke det nesten full hastighet på en minnepen ( har en minnepen koblet til ruteren, og laster ned til PCen min via kabel ).

 

Om du sitter på kable burde det gå kjapt, kan sikkert teste på trådløs mot macbooken min og men..

Ok, takker for svar :)

 

Ser mange klager på at hastigheten hopper opp og ned hele tiden? Altså veldig ustabil. Har du lagt merke til dette?

Lenke til kommentar

Netgear har en prisklasse 2 hakk over Asusen.. Legg merke til den normlae prisen.

 

 

Begge routerne er gode.

 

Edit: Les reviews på komplett..

 

Netgear: http://www.komplett....=635722#reviews

 

Asus: http://www.komplett....=746258#reviews

 

Veldig bra tilbud på begge nå.. ( Eller den andre er på MPX )

 

Det finnes flere butikker enn Komplett. http://prisguide.tek.no/produkt/asus-rt-n56u-146160

Lenke til kommentar

Hva ble det til?

 

Du er vel fortsatt usikker...?

Fortsatt ikke helt sikker, nei.

Men hvis jeg ikke kommer over noe annet bra i denne prisklassen så bestiller jeg nok netgear ruteren :)

 

EDIT: Da var den bestilt..

 

Du vil sikkert bli fornøyd, lever den tilbake om du ikke er det :)

 

Edit: Netgear Genie er genialt!

Endret av SLi
Lenke til kommentar

De påstår på ulike elektronikkbutikker at Jensen er pålitelig og god. D-link er, som tidligere nevnt, ofte ikke fullt så god.

 

Foreslår egentlig at du også kan ta deg en tur i et par forretninger (f.eks Lefdal og Expert), og spørre hva de vil anbefale :)

Tror faktisk de ikke vil svare det samme som oss på forumet her. Selgerne på Elkjøp/Lefdal har ikke særlig mer peiling enn mannen i gata og er mest opptatt av hvilke produkter de har god avanse på.

 

Brukerne her er mest opptatt av stabillitet og hastighet, uten hensyn til butikkenes lønnsomhetskalkyler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror faktisk de ikke vil svare det samme som oss på forumet her. Selgerne på Elkjøp/Lefdal har ikke særlig mer peiling enn mannen i gata og er mest opptatt av hvilke produkter de har god avanse på.

 

Brukerne her er mest opptatt av stabillitet og hastighet, uten hensyn til butikkenes lønnsomhetskalkyler...

Det er jeg enig i :)

Jeg foreslo at TS kunne spørre elektrobutikker også, ikke istedenfor. Han kunne jo slumpe til å møte en person som har god peiling, og da får han enda flere synspunkter på saken. Det ser jeg ikke på som noe negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den netgear routeren sitt trådløse signal var veldig ustabilt.. Plutselig blir man bare koblet ut, som jeg fryktet.. Andre også som klager på dette. I tillegg så var faktisk ikke rekkevidden så stor heller, sliter med å få internett i 3 etasje, router står i 1.etasje. Klarte dette fint med den gamle linksys routeren...

 

Jeg bruker selv ethernet kabel, men vil jo ha et stabilt nett når jeg er på den bærbare, og eventuelt streamer..

 

 

Hvis jeg får sendt denne inn igjen til komplett, hvilke routere kan jeg vurdere da? Asus N56,65,66U?

 

Er N66 verdt de ekstra kronene? Er det vits? Eventuelt tips til andre holdbare routere..? Som har grei trådløs rekkevidde, og utnytter hastighetene greit.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...