Gå til innhold

gaming pc ca. 15k med skjerm.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har kommet fram til dette oppsettet. Hva synes dere? Rom for forbedringer?

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Lian Li 850W Silent Force strømforsyning

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Intel Core i5 3570K Quad Prosessor

Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz LP

Kingston HyperX 120GB SSD 2,5"

Seagate Barracuda® Green 1TB, 3,5"

Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

Samsung SH-B123L/BSBP Blu-Ray spiller

SteelSeries 7G Norsk

Microsoft Windows 7 Home Prem. 64 bit N

Dell 24" LED Ultrasharp U2412M Sort

 

Har også tenkt på en Noctura NH-D14 for å få et lavere lydnivå, ønsker generellt et lavt lydnivå.

 

Ips skjermen valgte jeg fordi jeg også vil drive med litt bildedredigering, og har ikke behov for 3d.

Med tanke på etterslep, vil jeg trolig ikke plages av dette. Skjermen jeg bruker nå er en ca. 9 år gammel 19" lcd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser da ikke så galt ut dette, er bare noe småpirk som må til, så blir det nok ganske så perfekt.

 

Strømforsyningen du har valgt er det første jeg vil gå inn på. Den er jo ikke den verste, men den er langt fra best i klassen. Produsenten er Sirtec, de lager også gamle OCZ modeller som er helt greie. PSUen har vært på markedet i over 4 år nå, og teknologien går fort frem i markedet i dag, og det lages mye til samme pris som kan anses som langt, langt bedre, til omtrent samme pris. Skal du ha noe som er bedre kan du enkelt gå for en Corsair AX 750, som bare har 6W mindre output på +12V linja, men er langt høyere kvalitet.

 

Andre ting er lagring, og det omfavner både SSD og HDD. Tar jeg SSDen først kan jeg også si at den er langt fra noe dårlig SSD, det er bare det at det finnes bedre alternativer. Samsung 830 128GB er en SSD som har en bedre kontroller pga. den ikke har de samme svakhetene som den Kingston bruker har. Den største svakheten er at den sliter langt mer med filer som ikke kan komprimeres enn Samsung sin. En annen viktig ting er at Samsung sin koster langt mindre enn Kingston sin, som er et stort bonus når du bare vinner på det uansett :p

 

Med HDDen er det ikke så mye annet å si at de får HDDer som ikke er "green". Green disker bruker egentlig ikke så mye mindre strøm enn vanlige disker, men de er langt tregere. Det er da bare dumt å kjøpe en green disk når de koster det samme som vanlige HDDer som Seagate Barracuda 1TB/2TB

 

Til siste kommer operativsystemet, det er bare dumt å kjøpe Windows 7 når Windows 8 er rett rundt hjørne. Windows 8 i full versjon vil koste deg under 400, kanskje du til og med får Windows 8 Pro til den prisen. I tillegg ligger det en Gratis prøveversjon på 90 dager på MSDN. I prøveversjonen får du bruke Windows 8 Enterprise for fullt i 90 dager, og etter det må du installere en ekte versjon (prøveversjon kan ikke oppgraderes til full versjon, det må installeres på nytt!). Skulle du være en av de som ikke liker Windows 8 finnes det også programmer som hjelper deg å føle deg mer hjemme. Et av disse programmene heter Start8 og er laget av Stardock. Programmet gjør at du får tilbake startmenyen med fler funksjoner enn før, og den ser omtrent helt lik ut som i Windows 7 som standard. Nye ting du får med den inkluderer at du får en mye enklere måte å bytte ikon for startknappen og at du kan bruke Modern UI i en mini versjon som startmeny.

 

Her finner du Windows 8 Enterprise prøveversjon:

http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx

Merk at du må ha en Microsoft konto for å laste det ned.

 

Her kan Start8 lastes ned:

http://www.stardock.com/products/start8/

Det krever at du oppgir mail adresse og mottar en link via mail for å laste ned.

 

Her kan du finne noen fine ting fra Myhken som er en veileder har på forumet, han har satt opp for eksempel en måte å endre språk på i Windows 8 ettersom det kommer med Engelsk som standard i prøveversjon ;)http://samfunn.myhken.com/hvordan-bytte-sprak-i-windows-8

 

Håper jeg har kunnet hjelpe deg noe ;)

- Ole

Lenke til kommentar

Takk for svar:)

 

Strømforsyningen du nevner er bare 200kr dyrere, men en del bedre ser det ut som, så går nok for den.

Spesiellt bra at den har et lavt støynivå på bare 16dBA.

 

Videre ser jeg du mener samsung 830 er bedre enn mitt alternativ. Det kan godt være, men hw.no anbefaler kingston sin framfor denne. I tillegg har jeg planer om å få netshop til å sette sammen pc'en, de har ikke samsung 830 som et alternativ på deres oppsett.

Er det allikevel så stor forskjell at jeg bør gå for samsung sin?

 

Er ikke intressert i windows 8, vil tro windows 7 er mer stabilt og utprøvd.

Ble f.eks så skremt av vista da det kom ut, at jeg gikk over til ubuntu.

Dette er selfølgelig ikke mulig nå da jeg skal spille.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt forskjellige versjoner av Windows 8 i ett år nå, og jeg merker ingenting som gjør det mindre stabilt enn Windows 7. For alt jeg har merket er det mer stabilt enn Windows 7. Kan ikke skjønne hvor det kommer fra at Windows 8 er mindre stabilt...

 

Nei nei, du trenger da ikke kjøpe Samsung sin hvis det ikke er noe mulighet for å velge den. Og jeg kan trykt si at HW.no sier mye rart, men jeg regner ikke med at de har tatt med at Samsung 830 koster 300kr mindre og at kontrolleren i Samsung sin Samsung kontroller er langt mer stabil enn Kingston sin SF-2281 kontroller. Det er mye software inne i bildet her, og SF-2281 har vært et mareritt for mange mennesker på softwaresiden. Den har helt klart blitt forbedret på software, men den er ikke på langt nær så stabil som Samsung sin kontroller, Marvell kontrolleren som er i Crucial M4 eller Intel sin egen software til SF-2281 (Intel har klart det ved å bruke custom software istedet for Sandforce sitt software).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...