Gå til innhold

Frp vinner skolevalgene,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frp er dritt parti ta en titt på hva de vil kutte...! :grumpy:

Og hva er det de vil kutte, som vil føre til en vesentlig ulempe for deg?

 

Alle partiene kommer med gode valgløfter, så sant man er enige i den politikken de fører. Selvfølgelig finnes det ikke et "perfekt" parti, så man må velge det man står nærmest. Men jeg tror nok ikke at SV hadde klart å holde valgløftene sine bedre enn f.eks FrP...

 

Btw. så viste en test på Nrk sitt nettsted at FrP er "mitt" parti... Jeg begynte å bli litt redd for at det skulle bli noe annet etter hvert som jeg svarte på spørsmålene ;-)

Lenke til kommentar
Frp er dritt parti ta en titt på hva de vil kutte...!
Er det ikke litt tøft at et parti tør å si at ja vi skal kutte! Er ikke ofte du hører det nå til dags. De andre partiene skal ha mer til alt, og alt skal bli bedre. Det de ikke sier at at du, jeg og alle andre må betale for moroa, enten med skatter eller avgifter. Personlig synes jeg velferdsstaten har blitt for stor når folk mener det er kommunens oppgave å kjøre ungdom hjem fra fest. Mitt tips er: La folk få disponere de pengene de har tjent selv, folk trener ikke en "storebror" stat til å passe på seg.
Lenke til kommentar

I 2001/2002 gikk jeg på Meldal VGS, en såkallt yrkesskole 7 mil langt bort fra Trondheim, aka bondelandet/"bonlainnet" for de som misliker bønder(Jeg for min del liker bønder, det er de som skaffer meg mat, slik at jeg kan ta kontorjobber:-P).

 

På Meldal VGS like før skolevalget hadde vi en debatt på skolen, hvor det kom div. politikere fra Sør-Trøndelag fra de fleste større partiene. Der lovet FrP å legalisere hjemmebrentapparat. Og tenk deg hvor godt det slo an på Meldal VGS, karsk er fast helgeinnhold og tradisjon på stedet. Jeg skjønnte jo selvsagt at dette kom aldri til å skje, denne politikeren var bare en liten fis i FrP og snakket med sine egne ord, ikke for partiet. Men visstnok skjønnte ikke alle dette, og snipp snapp snute vann FrP skolevalget, og SV fikk faktisk 0 stemmer.

 

(Jeg stemte Høyre, og angrer meg fortsatt :oops: )

Lenke til kommentar
Det er nok penger her i landet til å løse de oppgavene som kommunene skal løse.
Hvem har skaffet de pengene? Jo, det er helt og fullt det private næringsliv, med hjelp fra nordsjøen. Hvem har sagt at kommunen skal løse alle de nevnte oppgavene? Synes du det prinsipielt er kommunens oppgave å kjøre hjem full ungdom? Synes du det er kommunens oppgave å kjøpe narkotika til narkomane parallet med behandling (gradvis endtrapping)? Synes du det er kommunens oppgave å oppdra barn, og ikke foreldrene?
Lenke til kommentar
Det er nok penger her i landet til å løse de oppgavene som kommunene skal løse.
Hvem har skaffet de pengene? Jo, det er helt og fullt det private næringsliv, med hjelp fra nordsjøen. Hvem har sagt at kommunen skal løse alle de nevnte oppgavene? Synes du det prinsipielt er kommunens oppgave å kjøre hjem full ungdom? Synes du det er kommunens oppgave å kjøpe narkotika til narkomane parallet med behandling (gradvis endtrapping)? Synes du det er kommunens oppgave å oppdra barn, og ikke foreldrene?

 

Ja, helt og fullt det private næringsliv, de som ikke er næringsdrivende bidrar ikke til samfunnet, hvordan kunne vi glemme det? Hvis foreldrene er fattige må de jobbe, da er barnhage eneste reelle alternativ, noen foreldre vil ha barnehage (mange barn ha godt av det), selv om de har tid til å passe på de hjemme. Det er slik jeg ser det samfunnets oppgave å sørge for at man har de samme mulighetene selv om foreldrene dine ikke er rike.

 

Synes du kanksje det er bedre at narkomane fortsetter med sitt misbruk, og koster samfunnet mye mer penger vha fengselstraffer, og kriminalitet? Det er jo latterlig naivt å tro at forbyggende arbeid bare er en kostnad. Jeg sier ikke at norge er perfekt, men det er vel neppe vår mangel på sosiale ordninger som gjør at vi er kåret til det landet med best levekår i mange år på rad.

 

Problemet er at høyre-siden tror at alt folk gjør motiveres av penger, "hmm la oss gjøre litt av stipended til lån om de ikke utfører studiet på normert tid, så koster det dem penger", det er så idiotisk, det koster deg sikkert minst 500k i tapte arbeidsinntekter og økt lån å bruke ett ekstra år, hvem ****** bryr seg om 15k til? Og hvem er det som tar studielånm for å snylte? det er skarve 30k i året, resten er jo lån.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For det første er frp er parti som går etter vinden, og sier det folk vil høre. De fremste annsiktene i partiet prater veldig enkelt å forståelig for alle, mens div andre partier som kanskje ap og sp har en tildels knotede og vanskelige formuleringener. Dette gjør nok utslaget på at bygg mester bob som skifter truse en gang i uka stemmer frp.

 

For min savner jeg det politiske parti. Det er sett på som et spark til politikken å ikke bruke sin stemmerett, men nor det politiske parti var med, så var det faktisk et ballespark å stemme på de.

 

Ungdom skal være på den sosialistike siden, det er der vi har hørt hjemme i all tid.

 

Unz, dette er jo et komunevalg, hvorfor kommer da partiets største fjes i vinden? Dette slaget tilhører politikerne i komunen unz.

 

 

Jupp.. Hagen er som Göring, sier det folket (Hitler) vil høre, men har ikke en eneste sjanse å gjennomføre løftet sitt.

Lenke til kommentar
Jupp.. Hagen er som Göring, sier det folket (Hitler) vil høre, men har ikke en eneste sjanse å gjennomføre løftet sitt.

Hvilket løfte? Kan begrunne din påstand om at han ikke kan gjennomføre noen løfter. Når ble det umulig å reformere byråkratiet å si opp 200000-300000 papirflyttere? HVorfor skal det ikke gå ann å ha lavere realskatt i Norge enn 80 % når Tyskland har 40%? Hvorfor må spriten koste 400 kr literen når den kan koste 60 kr literen i Tyskland?
Lenke til kommentar
Jupp.. Hagen er som Göring, sier det folket (Hitler) vil høre, men har ikke en eneste sjanse å gjennomføre løftet sitt.

Hvilket løfte? Kan begrunne din påstand om at han ikke kan gjennomføre noen løfter. Når ble det umulig å reformere byråkratiet å si opp 200000-300000 papirflyttere? HVorfor skal det ikke gå ann å ha lavere realskatt i Norge enn 80 % når Tyskland har 40%? Hvorfor må spriten koste 400 kr literen når den kan koste 60 kr literen i Tyskland?

 

 

Fordi vi nordmenn liker å leve i en velferdsstat? Nå vet ikke jeg helt hvordan det er med trygd, arbeidsledighet og forholdene ellers i Tyskland, men jeg tviler på at den er like god som den er i Norge. Om du er så trangsynt at du heller vil ha vodka til 60kr enn sykepenger når du bli syk så kan du jo like godt flytte til Tyskland og ha det så bra.

Lenke til kommentar
Fordi vi nordmenn liker å leve i en velferdsstat? Nå vet ikke jeg helt hvordan det er med trygd, arbeidsledighet og forholdene ellers i Tyskland, men jeg tviler på at den er like god som den er i Norge. Om du er så trangsynt at du heller vil ha vodka til 60kr enn sykepenger når du bli syk så kan du jo like godt flytte til Tyskland og ha det så bra.
Tyskland har et velferdssystem som på mange områder er bedre enn i Norge. Du er kanskje ikke klar over at mange som i Norge må stå i 2 år i sykehjemskø drar til Tyskland og blir opperert på dagen? Det står ikke mellom vodka og sykepenger. Tyskland har begge deler, og det er ingen grunn til at ikke Norge både kan ha sykepenger og billig vodka. Det er ingen løsning å flykte fra "problemene". Bedre å prøve å endre systemet her hjemme ved å bruke sin makt som velger og samfunnsdebatant.
Lenke til kommentar

Hva med arbeidsledigheten? 10% i gamle Vest-Tyskland og 15-20% i gamle Øst-Tyskland? Tyskerne skal ha i både pose og sekk. Dvs. reduserte skatter, men samtidig en god velferd. Og det går i grunn ikke.

 

Man må også tenke på at de ikke har en slik gullgruve som vi har (oljen), og når man i tillegg skal brødfø 80mill (med sosiale goder) så er det i grunn dømt til å gå rett ned.

Lenke til kommentar
Hva med arbeidsledigheten? 10% i gamle Vest-Tyskland og 15-20% i gamle Øst-Tyskland? Tyskerne skal ha i både pose og sekk. Dvs. reduserte skatter, men samtidig en god velferd. Og det går i grunn ikke.

Du synes kanskje at man heller burde betale folk for å "jobbe", dvs. sitte å tvinne tommeltotter og lage byråkrati? Det er ingen motsetning mellom velferd og lave skatter. Det har fungert helt konge i 60 år, så du kan vel ikke si at det ikke fonker. Før sammenslåingen hadde faktisk Vest-Tyskland mye lavere skatt, og det funka som bare f'n det og.
Man må også tenke på at de ikke har en slik gullgruve som vi har (oljen), og når man i tillegg skal brødfø 80mill (med sosiale goder) så er det i grunn dømt til å gå rett ned.
Hvem har sagt at staten skal brødfø 80 millioner? Folk flest klarer seg helt fint uten at staten blander seg inn. Staten skal ta seg av de få som faller utenfor og ikke klarer seg selv. Norge kan takket være gullgruven vår ha en kunstig lav arbeidsløshet, og kjøpe oss fra fra mange problemer som kriminalietet osv. Som sagt har Tysklands skattesystem funker bra i 60 år og bestått the test of time.
Lenke til kommentar
HVorfor skal det ikke gå ann å ha lavere realskatt i Norge enn 80 % når Tyskland har 40%? Hvorfor må spriten koste 400 kr literen når den kan koste 60 kr literen i Tyskland?

 

Skal gjerne se noen tall på at tyskland har halvparten så stor realskatt som norge. Nå har ikke jeg ståpeiling, men det høres ikke særlig sannsynlig ut. Spriten i norge koster mer fordi politikerene (les: folket), vil det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med arbeidsledigheten? 10% i gamle Vest-Tyskland og 15-20% i gamle Øst-Tyskland? Tyskerne skal ha i både pose og sekk. Dvs. reduserte skatter, men samtidig en god velferd. Og det går i grunn ikke.

Du synes kanskje at man heller burde betale folk for å "jobbe", dvs. sitte å tvinne tommeltotter og lage byråkrati? Det er ingen motsetning mellom velferd og lave skatter. Det har fungert helt konge i 60 år, så du kan vel ikke si at det ikke fonker. Før sammenslåingen hadde faktisk Vest-Tyskland mye lavere skatt, og det funka som bare f'n det og.
Man må også tenke på at de ikke har en slik gullgruve som vi har (oljen), og når man i tillegg skal brødfø 80mill (med sosiale goder) så er det i grunn dømt til å gå rett ned.
Hvem har sagt at staten skal brødfø 80 millioner? Folk flest klarer seg helt fint uten at staten blander seg inn. Staten skal ta seg av de få som faller utenfor og ikke klarer seg selv. Norge kan takket være gullgruven vår ha en kunstig lav arbeidsløshet, og kjøpe oss fra fra mange problemer som kriminalietet osv. Som sagt har Tysklands skattesystem funker bra i 60 år og bestått the test of time.

 

Ja det har funket bra for de som har mye penger i lomma. Kohl lanserte blant annet enn sparepakke der de skulle kutte 100mrd i sosialbudsjettet. Stor arbeidsledighet var grunnen. Hvem måtte betale? Stort sett de fleste untatt de rike.

 

Kan være med på at Tyskland (les: Vest) hadde en stabil økonomi etter krigen, men på midten av 70-tallet så gikk Tyskland med store underskudd og på 80-tallet så var det stor arbeidsledighet. Det har i grunn ikke blitt mye bedre nå. Som nevnt, tyskerne har for store forhåpninger. De har ønsker å ha en god velferd (noe de har klart til en viss grad), men problemet ligger at de har større utgifter enn inntekter, og må derfor kutte på budsjettene og sosialbudsjettet er stort sett det som blir hardest rammet. Så for Tyskland, så gjelder det faktisk å prioritere... skatte-/avgiftslette eller økt velferd. Vi i Norge er såpass heldige at vi har muligheten til å gjøre begge deler til en viss grad.

Lenke til kommentar
Ja det har funket bra for de som har mye penger i lomma. Kohl lanserte blant annet enn sparepakke der de skulle kutte 100mrd i sosialbudsjettet. Stor arbeidsledighet var grunnen. Hvem måtte betale? Stort sett de fleste untatt de rike.

100 mrd er et minimalt kutt i et så stort land som Tyskland. Når økonomien i Tyskland går dårlig er det en selvfølge at alle må stramme inn livremma, også de uten jobb.
Kan være med på at Tyskland (les: Vest) hadde en stabil økonomi etter krigen, men på midten av 70-tallet så gikk Tyskland med store underskudd og på 80-tallet så var det stor arbeidsledighet. Det har i grunn ikke blitt mye bedre nå. Som nevnt, tyskerne har for store forhåpninger. De har ønsker å ha en god velferd (noe de har klart til en viss grad), men problemet ligger at de har større utgifter enn inntekter, og må derfor kutte på budsjettene og sosialbudsjettet er stort sett det som blir hardest rammet. Så for Tyskland, så gjelder det faktisk å prioritere... skatte-/avgiftslette eller økt velferd. Vi i Norge er såpass heldige at vi har muligheten til å gjøre begge deler til en viss grad.
Tyskland ble rammet av oljekrisen i '73 og '74 på lik linje med vesten, men underskuddet på budsjettet ble sikert dekket inn i gode år. Du kan forøvrig lese mer på http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...ok/geos/gm.html

De siste 15 årene har Tysk økonomi slitt endel, først og fremst fordi Vest-Tyskland overtok verdens største konkursbo, Øst-Tyskland. 50 år med kommunisme hadde ødelagt Øst-Tyskland enromt, og det kostet effatelig mye å integrere dette u-landet i Tyskland og bringe de to folkene sammen igjen. Noe av grunnen til at Tyskland har såpass høy arbeidsledighet er at så å si hele næringslivet i Øst-tyskland var konkurs i 1990. Vest-Tyskland ble løpt ned av billig arbeidskraft, og utgiftene til gjenoppbygning av Øst-Tyskland kan man tenke seg.

Lenke til kommentar
Ja det har funket bra for de som har mye penger i lomma. Kohl lanserte blant annet enn sparepakke der de skulle kutte 100mrd i sosialbudsjettet. Stor arbeidsledighet var grunnen. Hvem måtte betale? Stort sett de fleste untatt de rike.

100 mrd er et minimalt kutt i et så stort land som Tyskland. Når økonomien i Tyskland går dårlig er det en selvfølge at alle må stramme inn livremma, også de uten jobb.
Kan være med på at Tyskland (les: Vest) hadde en stabil økonomi etter krigen, men på midten av 70-tallet så gikk Tyskland med store underskudd og på 80-tallet så var det stor arbeidsledighet. Det har i grunn ikke blitt mye bedre nå. Som nevnt, tyskerne har for store forhåpninger. De har ønsker å ha en god velferd (noe de har klart til en viss grad), men problemet ligger at de har større utgifter enn inntekter, og må derfor kutte på budsjettene og sosialbudsjettet er stort sett det som blir hardest rammet. Så for Tyskland, så gjelder det faktisk å prioritere... skatte-/avgiftslette eller økt velferd. Vi i Norge er såpass heldige at vi har muligheten til å gjøre begge deler til en viss grad.
Tyskland ble rammet av oljekrisen i '73 og '74 på lik linje med vesten, men underskuddet på budsjettet ble sikert dekket inn i gode år. Du kan forøvrig lese mer på http://www.cia.gov/cia/publications/factbo...ok/geos/gm.html

De siste 15 årene har Tysk økonomi slitt endel, først og fremst fordi Vest-Tyskland overtok verdens største konkursbo, Øst-Tyskland. 50 år med kommunisme hadde ødelagt Øst-Tyskland enromt, og det kostet effatelig mye å integrere dette u-landet i Tyskland og bringe de to folkene sammen igjen. Noe av grunnen til at Tyskland har såpass høy arbeidsledighet er at så å si hele næringslivet i Øst-tyskland var konkurs i 1990. Vest-Tyskland ble løpt ned av billig arbeidskraft, og utgiftene til gjenoppbygning av Øst-Tyskland kan man tenke seg.

 

 

Vil nå ikke akkurat kalle det et minimalt kutt, når det kun omfatter sosial-sektoren.. menmen.

Lenke til kommentar
Vil nå ikke akkurat kalle det et minimalt kutt, når det kun omfatter sosial-sektoren.. menmen.

Vel minimalt er kanskje ikke ordet, men det er ikke så mye osmdet høres ut. Tysklands totale utgifter i 2001 var 825 mrd $ = 6200 mrd kroner. Nå går ikke jeg med Tysklands statsbusjett i hodet, men jeg regenr med at sosialbudsjettet er omkring 25 % (wild guess) = 1550 mrd. kroner. Så et kutt på 100 mrd. vil da være 6-7 %. Dette er et stort kutt, men ingen "rasering av velferdsstaten". Regner med at kuttet skulle foregå over flere år også...
Lenke til kommentar

Har bare skumlest gjennom her, sikkert noen som har kommet meg i forkjøpet med denna greia, men uanset...:

 

Jeg går på ungdomsskolen, og der har vi skolevalg bare sånn for moroskyld. Jeg sitter i elevrådet, og var med på å telle opp stemmer. Frp vant med utrolige 40%, mens SV fikk no'n-og-tjue. For min skoles, og en god slump andre skolevalgs del, så tror jeg at det å stemme på Frp er en slags trendsak. Seriøst, hvis alle som stemte Frp på min skole, hadde visst hva Frp egentlig står for, så ville Frp hatt godt under 20%, det tviler jeg ikke på.

 

For *de voksnes* del, så er det jo ikke det å stemme på Frp, noe man roper høyt ut. Det er jo litt sånn gjemme-under-teppet-ting. Men på skolen der jeg går, så var det *kult* å stemme Frp...

 

Jeg, for min del, tviler på at jeg noen gang kommer til å stemme Frp. En kan ikke bygge et samfunn på billig bensin og sprit...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...