Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

En kamerat var i dag innom fire-fem butikker for å kjøpe seg Lumia 640. Samtlige selgere der anbefalte ham å ikke kjøpe en Windows Phone.

Grunnene var mangelen på viktige apper (fyren er over 40 og bruker så vidt Facebook), men også det at Windows Phone ikke var egnet hvis man skulle surfe og bruke Internett mye, ettersom telefonene ble treige etter mye surfing og sånt.

I tillegg var ikke telefonen egnet hvis man hadde mye musikk.

Han endte opp med å kjøpe en Huawei til rundt 2000 kroner.

 

For meg virker det som at kundebehandlerne i de butikkene aldri har rørt en Lumia.

 

Nå har jeg ikke hatt noen Lumia i 5-, 6- eller 7-serien, men jeg kan aldri tenke meg at de blir treigere ved mye surfing, eller at de er dårlige til musikkavspilling.

 

Det er ikke rart at kunder hopper over Windows hvis selgerne holder på sånn.

Har selv 640 XL. Selv om de tydeligvis ikke har brukt telefonen selv, så er de fortsatt inne på noe. 

 

Internet explorer egner seg rett og slett bare ikke på mobil. (Ei heller desktop). Verre nettleser har jeg ikke vært borti på telefon. Den henger seg opp, registrer ikke klikk på lenker, så du må fabrilsk klikke opptill 10 ganger før den registerer klikket. Den er treg etc.. 

 

Eneste grunnen til at jeg holder ut, er at W10 og Edge kommer snart, og alt tilsier at problemene skal være fikset. 

 

Når det kommer til musikk, så er de fortsatt inne på noe, selv om de tydeligvis ikke vet hva de snakker om. Bruker man Spotify så vil appen være treg, den vil av og til avslutte brått.

 

Men jeg har selv anbefalt 640 til et par "eldre" mennesker. Ref: 40-50årene. Jeg mener at en Lumia telefon er enklere å bruke enn iOs og Android. Mye på grunn av startskjermen som jeg synes er overlegen genial kontra konkurrentene. 

 

Et annet stort pluss er qwerty tastaturet. Vil si det er bedre enn på android og ios. 

 

Jeg angrer absolutt ikke på at jeg solgte Note 3 og prøvde ut 640 XL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøpte meg en lumia 640 for et par dager siden. Er stort sett fornøyd, men jeg opplever en bug med spotify og xbox music appen som gjør at de krasjer når jeg bruker internet explorer i mobilversjon og er innom enkelte nettsider...dette forumet inkludert. Ser ut som at det funker å vise sidene i skrivebordsversjon. Men jeg skulle ønske å kunne bruke mobilversjon på mange nettsider...

xbox music appen kan startes med avspilling med en gang etter den stopper. Men spotify krever enten restart av telefonen eller at jeg først spiller av noe i xbox music appen for så å spille av spotify igjen..

noen som aner hva dette kommer av og vet hva som kan gjøres? Finner ikke svar noen steder.

 

 

Lenke til kommentar

Man er nødt til å sette seg litt inn i ting selv, og se hva som passer. Selgere er kun drillet i å selge de de har mest margin og provisjon på. 

 

Selgere eier ikke provisjon på telefoner uten abonnement, så for de fleste av oss er det ett fett hvilken telefon du kjøper. :D Jeg personlig anbefaler nok heller ikke Windows Phone til de aller fleste, og det er rett og slett fordi jeg selv syntes den er knotete å bruke. Det er ikke like lett å finne informasjon på nettet dersom man opplever problemer, operatørene har få/ingen automatiske innstillinger for internett/MMS (viktig for mange litt eldre kunder), så det er noe man må skrive inn manuelt (tilnærmet umulig for den ordinære kunden på butikker som vår). I tillegg syntes jeg at innstillingsmenyen o.l er knotete lagt opp og jeg sliter med å finne frem til ting jeg føler burde være mulig å finne i løpet av fem sekunder med leiting. Det er nok bare pga mangel på erfaring, men.. ja. Kidsa må ha snapchat, så for dem er WP helt uaktuelt. 

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Manuelle innstillinger på mms/internett?

Har hatt Lumia med sim fra Telenor, netcom og talkmore.

Har bare satt inn simkortet og vært i gang, har aldri behøvd å skrive inn noe manuelt. Hvilken operatør er dette?

Ps! Er jo en fordel å kunne noe om det en skal selge...

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

Manuelle innstillinger på mms/internett?

Har hatt Lumia med sim fra Telenor, netcom og talkmore.

Har bare satt inn simkortet og vært i gang, har aldri behøvd å skrive inn noe manuelt. Hvilken operatør er dette?

Ps! Er jo en fordel å kunne noe om det en skal selge...

 

Er umulig å kunne alt. Men jo, mobiltelefoner er jeg temmelig trygg på, selv Windows Phone, men jeg syntes fortsatt det er lite intuitivt og logisk lagt opp. Og ja, tenk, som regel fungerer det helt fint å bare smelle inn simkortet ditt, men den gangen det faktisk ikke gjør det, så er det som regel et rent helvete å fikse problemet med Windows Phone. Dette gjelder alle operatører. 

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Manuelle innstillinger på mms/internett?

Har hatt Lumia med sim fra Telenor, netcom og talkmore.

Har bare satt inn simkortet og vært i gang, har aldri behøvd å skrive inn noe manuelt. Hvilken operatør er dette?

Ps! Er jo en fordel å kunne noe om det en skal selge...

 

Er umulig å kunne alt. Men jo, mobiltelefoner er jeg temmelig trygg på, selv Windows Phone, men jeg syntes fortsatt det er lite intuitivt og logisk lagt opp. Og ja, tenk, som regel fungerer det helt fint å bare smelle inn simkortet ditt, men den gangen det faktisk ikke gjør det, så er det som regel et rent helvete å fikse problemet med Windows Phone. Dette gjelder alle operatører. 

 

 

Du trenger bare kunne tre plattformer. Kan du ikke de tre plattformene, så har du ingenting som selger å gjøre.

Flere her har påstått at man MÅ sette seg inn i det man skal selge og jeg synes du som selger bekrefter den påstanden ganske så greit.

Jeg fikk min snart 70 år gamle tante til å kjøpe en Lumia 930 i fjor sommer som sin første smartphone. Hun har ingen av de problemene du ramser opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Manuelle innstillinger på mms/internett?

Har hatt Lumia med sim fra Telenor, netcom og talkmore.

Har bare satt inn simkortet og vært i gang, har aldri behøvd å skrive inn noe manuelt. Hvilken operatør er dette?

Ps! Er jo en fordel å kunne noe om det en skal selge...

 

Er umulig å kunne alt. Men jo, mobiltelefoner er jeg temmelig trygg på, selv Windows Phone, men jeg syntes fortsatt det er lite intuitivt og logisk lagt opp. Og ja, tenk, som regel fungerer det helt fint å bare smelle inn simkortet ditt, men den gangen det faktisk ikke gjør det, så er det som regel et rent helvete å fikse problemet med Windows Phone. Dette gjelder alle operatører. 

 

 

Du trenger bare kunne tre plattformer. Kan du ikke de tre plattformene, så har du ingenting som selger å gjøre.

Flere her har påstått at man MÅ sette seg inn i det man skal selge og jeg synes du som selger bekrefter den påstanden ganske så greit.

Jeg fikk min snart 70 år gamle tante til å kjøpe en Lumia 930 i fjor sommer som sin første smartphone. Hun har ingen av de problemene du ramser opp.

 

 

Hvis du kommer i en butikk og forventer at selgeren som står der skal kunne ramse opp specs på 70-100 forskjellige telefoner utenatt, så tror jeg du blir skuffa. Har forøvrig ennå til gode å støte på et problem med Windows Phone som jeg ikke har klart å løse, men det tar som regel lenger tid, og det er ikke min feil, tro meg. Er klar over at dette høres litt pretensiøst ut, men da tenker jeg f.eks på at jeg sitter der og skal få tilsendt oppdaterte innstillinger for MMS fra operatøren til kunden. Og gjett hva, operatøren støtter ikke automatisk oppsett til Windows Phone. Okei, da er det til med det manuelle oppsettet hvor oppskriften på hjemmesiden enten er veldig generelt, dårlig eller viser bilde for bilde hvordan det skal gjøres på Android. :) :) Så da tar det gjerne litt lenger tid.

 

Si meg, tror dere vi får prøveutgaver av hver eneste telefon eller noe sånt? Eller har tid til å sitte på jobb og teste ut en telefon som om den skulle vært vår egen, mens vi er på jobb? Eller forventer dere at vi skal kjøpe telefoner av egne penger for å få testet dem ut slik vi kjenner dem inn og ut? Jeg er jævlig interessert i telefoner, jeg leser mobilnyheter sikkert jevnt over en time hver eneste dag fordi jeg syntes det er et spennende tema, men faen heller, jeg skal ikke påstå at jeg kan ALT. Å være "flytende" i et OS KREVER at du bruker det dagligdags imo. Jeg kan finne ut av det aller meste kundene mine lurer på, men på Windows Phone bruker jeg gjerne litt ekstra tid fordi jeg ikke bruker OSet selv og vet ikke hvor jeg finner hver eneste valgmulighet eller innstilling. 

 

Vi som sitter inne på sånne forumer som dette er selvfølgelig over snittet interessert i mobiltelefoner. Du hadde nok ikke kommet til meg og spurt meg om hjelp i utgangspunktet, fordi du er interessert nok til å ha lest deg opp på alt dette på forhånd og har tatt valget lenge før du kommer inn i butikken. Jeg betjener i aller største grad folk som ikke skjønner bæret av telefoner eller som overhodet ikke bryr seg om telefoner, og dem kan jeg hjelpe i blinde. Kunne garantert hjulpet din 70 år gamle tante også, men jeg ville nok heller anbefalt henne en annen telefon enn en Lumia jeg også, om jeg skal være ærlig. 

 

Sier forøvrig ikke at problemene jeg nevner er den gjenganger på Windows Phone. De er i stor grad ikke gjengangere på noen type telefoner, men de gangene jeg faktisk får inn folk med WP og som sliter med MMS, så er det som regel vrient å få det til å fungere. 

 

Edit: La meg bare presisere at jeg ser at formuleringen min rundt problemer med MMS var helt ræva i det første innlegget. Som nevnt så er det i 99/100 tilfeller ikke noe problem. Jeg mener ikke å påstå at det er noe jeg ser hver dag, tvert imot, jeg har vel kanskje totalt sett hjulpet en seks-syv mennesker i løpet av mine fire år som telefonselger med dette problemet. 

Endret av Klatt3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faller ikke argumentet ditt litt bort når du sier det er så fryktelig mange modeller å sette seg inn i, men er da stengt talt kun 3 systemer.. ios, android og wp? Det forventer jeg at alle mobilselgere skal kunne. Men er vel en grunn til at Komplett blant annet vokser og vokser...

Endret av aBallz
Lenke til kommentar

Faller ikke argumentet ditt litt bort når du sier det er så fryktelig mange modeller å sette seg inn i, men er da stengt talt kun 3 systemer.. ios, android og wp? Det forventer jeg at alle mobilselgere skal kunne. Men er vel en grunn til at Komplett blant annet vokser og vokser...

 

Spørs jo som sagt nøyaktig HVA du forventer at jeg skal kunne om OSet. Jeg kan det aller meste om det, men jeg bruker det ikke selv og finner ikke like fort frem i WP som jeg gjør på Android (som jeg bruker) og iOS (som 90% av alle kundene bruker). På Komplett får du i alle fall ingen hjelp om Windows Phone  :p Skjønner ikke helt hvordan dere tolker "sliter med å finne frem" og "bruker lenger tid" til å bli "har ikke peiling på OSet i det hele tatt". Dere får det til å høres ut som om jeg aldri har tatt i en telefon med Windows. 

 

Dette er forøvrig litt interessant. Hadde satt pris på om folk (eller noen av dere tre jeg har svart på nå) kunne kommet med konkrete eksempler på hva dere ville ha forventet jeg skulle ha kunne dersom dere kom inn og spurte meg om en Windows Phone? Hva i all verden er det dere vil vite? 

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar

Innstillinger på Windows phone er kaotisk, men å påstå at Android er enklere/bedre virker merkelig. Kan man det på Windows phone så kan man det på hele plattformen, android har jo en haug med forskjellige varianter og versjoner og skall som de forskjellige produsentene lager for å flytte rundt på ting. Etter å ha brukt forskjellige android telefoner (og custom roms) i mange år byttet jeg til Windows phone i vinter. Det jeg sitter igjen med så langt er at Windows har sine begrensninger i forhold til android, men "ut av boksen" erfaring er at Windows phone er mye bedre. Enkelte folk kjøper smart telefon men installerer aldri en app, de burde kjøpe Windows phone imo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Faller ikke argumentet ditt litt bort når du sier det er så fryktelig mange modeller å sette seg inn i, men er da stengt talt kun 3 systemer.. ios, android og wp? Det forventer jeg at alle mobilselgere skal kunne. Men er vel en grunn til at Komplett blant annet vokser og vokser...

 

Er jo egentlig bare to systemer å sette seg inn i, da IOS ikke har blitt forandret så fryktelig mye siden det kom i 2007, men vil man ikke lære, så vil man ikke.

 

Å trekke ned skjermen for å finne innstillingene til telefonen, gjøre både på Android og WP. Begge er ganske så rotete deretter, men man finner det man vil til slutt.

Appen "Lumia hjelp + tips" bør ikke undervurderes, om man er helt knot...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Innstillinger på Windows phone er kaotisk, men å påstå at Android er enklere/bedre virker merkelig. Kan man det på Windows phone så kan man det på hele plattformen, android har jo en haug med forskjellige varianter og versjoner og skall som de forskjellige produsentene lager for å flytte rundt på ting. Etter å ha brukt forskjellige android telefoner (og custom roms) i mange år byttet jeg til Windows phone i vinter. Det jeg sitter igjen med så langt er at Windows har sine begrensninger i forhold til android, men "ut av boksen" erfaring er at Windows phone er mye bedre. Enkelte folk kjøper smart telefon men installerer aldri en app, de burde kjøpe Windows phone imo.

 

Ja jeg er en av de. Eneste appene jeg har installert er Spotify og NRK tv. Tviler på det blir mange andre, vet ikke hva det skulle være.

Så etter en rimelig mobil med brukbart camera/video, og da falt det ned på den 640 til under kr1500. Billigere mobil med såpass camera får du neppe.

 

Eneste litt negative sålangt, at det er ganske sensitivt inne på logg og meldinger og sånt. Må passe deg sånn for å ikke komme borti noe som sender/ringer, men blir vel vant med det. Feks mobilsvar ringer jo opp med en gang du er borti noenting.

Og så virker ikke batteriet så imponerende. Tapper seg ganske fort syns jeg.

 

Lenke til kommentar

Eneste litt negative sålangt, at det er ganske sensitivt inne på logg og meldinger og sånt. Må passe deg sånn for å ikke komme borti noe som sender/ringer, men blir vel vant med det. Feks mobilsvar ringer jo opp med en gang du er borti noenting.

Og så virker ikke batteriet så imponerende. Tapper seg ganske fort syns jeg.

 

 

Det finnes trolig instilling for hvor følsom skjermen skal være, når jeg resatte min 930 nå så satt den seg på høy, noe som vel skal virke selv med hansker på. Usikker på 640 og om den har instilling for slikt.

Lenke til kommentar

 

 

Innstillinger på Windows phone er kaotisk, men å påstå at Android er enklere/bedre virker merkelig. Kan man det på Windows phone så kan man det på hele plattformen, android har jo en haug med forskjellige varianter og versjoner og skall som de forskjellige produsentene lager for å flytte rundt på ting. Etter å ha brukt forskjellige android telefoner (og custom roms) i mange år byttet jeg til Windows phone i vinter. Det jeg sitter igjen med så langt er at Windows har sine begrensninger i forhold til android, men "ut av boksen" erfaring er at Windows phone er mye bedre. Enkelte folk kjøper smart telefon men installerer aldri en app, de burde kjøpe Windows phone imo.

Ja jeg er en av de. Eneste appene jeg har installert er Spotify og NRK tv. Tviler på det blir mange andre, vet ikke hva det skulle være.

Så etter en rimelig mobil med brukbart camera/video, og da falt det ned på den 640 til under kr1500. Billigere mobil med såpass camera får du neppe.

 

Eneste litt negative sålangt, at det er ganske sensitivt inne på logg og meldinger og sånt. Må passe deg sånn for å ikke komme borti noe som sender/ringer, men blir vel vant med det. Feks mobilsvar ringer jo opp med en gang du er borti noenting.

Og så virker ikke batteriet så imponerende. Tapper seg ganske fort syns jeg.

Ang. batteri, finn appen Batterisparing og se hva som kan kjøre i bakgrunnen. Noen apper bruker mye, du kan slå av nalgrunnskjøring på de fleste og spare mye. Min 640 har som regel 20-50% igjen på kvelden med mye bruk.

Lenke til kommentar

 

Justere berøringsfølsomhet fant jeg ikke. Litt rart, for jeg hadde notert noe om det tidligere så jeg, men ikke taleom å finne ut noe.

Settings->Touch (på engelsk)

Du kan sette Touch sensitivity til Normal eller High

 

 

 

Hm. Sikker på det er på 640? Skiftet til engelsk og det er samme der som under berøring på norsk. Ser ingen valg for sensitivtet.

Ser sånn ut:

post-12139-0-33719900-1432576191_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...