Gå til innhold

Plastforurensning


Anbefalte innlegg

Har akkurat sett ferdig denne dokumentaren på youtube-kanalen vice og følte som naturelskeren jeg er behovet for å utrykke min bekymring om akkurat dette problemet.

 

Det kjennes ut som om jeg har deltatt i menneskehetens begravelse, for dette problemet kan kun avle sykdom og elendighet om det ikke blir stoppet.. finnes det egentlig noen vilje til å gjøre det?

 

http://www.youtube.com/watch?v=D41rO7mL6zM&list=UUn8zNIfYAQNdrFRrr8oibKw&index=0&feature=plcp

 

Vice sails to the North Pacific Gyre, collecting point for all of the ocean's flotsam and home of the Great Pacific Garbage Patch: a mythical, Texas-sized island made entirely of our trash.

**

Come aboard as we take a cruise to the Northern Gyre in the Pacific Ocean, a spot where currents spin and cycle, churning up tons of plastic into a giant pool of chemical soup, flecked with bits and whole chunks of refuse that cannot biodegrade.

 

 

Under kan du se mageinnholdet til en havskillpadde som til slutt bukket under.

 

plastic-pollution-turtle.jpg

 

http://coastalcare.o...urtles-stomach/

 

Kan subsidiering av organisk emballasje for mat være en vei å gå? Kan vi tvinge storfinansen til å være mere miljøvennlig?

Endret av Magical Mystery Tour Guide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan subsidiering av organisk emballasje for mat være en vei å gå? Kan vi tvinge storfinansen til å være mere miljøvennlig?

 

Det kommer an på om man er villig til å kvele markedet for å få organisk emballasje.

 

Jeg mener personlig at å tvinge markedet til å gå for dyrere emballasje (som igjen betyr dyrere produkter) er helt bak mål, siden det bare er snakk om at skilpadder ikke skal spise det.

 

Har ikke sett videoen, men jeg har en drøy påstand om at den kanskje kan være lagd av en interessegruppe for organisk emballasje.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Nei. Organisk emballasje er utelukkende mitt eget forslag og det er ikke kun snakk om skillpadder, men også fisk og fuglearter som ser i næringskoder når de ser på objekter. Bildet er ikke relatert til dokumentaren. Rødt f.eks kan for dem bety reke eller annet og i dokumentaren så får man se av prøver som blir tatt av vannet at det fakisk er overraskende lite røde plastbiter der ute.

Lenke til kommentar

Leste en undersøkelse for noen år siden foretatt av det tyske miljøverndepartementet som konkluderte med at plastposer er MINDRE miljøskadelig enn feks. papirposer.

 

Den største grunnen til dette, er transporten, da papirposer både er tyngre og tar større plass.

En annen grunn var at produksjonen av papirposer forurenser mer enn plastposer.

De kom også fram til at plastposene som brukes i dag er laget av en type plast som nedbrytes langt raskere enn plastposene for bare noen få 10-år siden. Så en omlegging fra plast til papir vil ikke ha noen særlig gevinst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så på en episode "harde fakta" i går, der ble det slått fast at du kan resirkulere plast i 100 år og dersom du tar deg 1 tur til tenerife er vinningen av 100 års plastsortering gått opp i spinningen.

 

Mulig det. Det som er viktigere er det at vi kanskje ikke har lyst til at det skal flyte plast overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil vel ikke flyte plast overalt selv om den brennes, istedenfor å sortere den, og transportere den til Tyskland? Miljøeffekten er beviselig svært liten, samtidig som det brukes masse ressurser. Typisk symbolpolitikk.

 

Anlegg lokalt hadde gjort ting lettere. Uansett om bidraget er lite, vil man på en global skala se en forskjell. Samme med små ting som utfasing av glødepærer. Det gir en forsvinnende liten effekt hvis du går ned på personsnivå, men kommer du opp på nasjons og globalt nivå, vil slike tiltak utgjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg så på en episode "harde fakta" i går, der ble det slått fast at du kan resirkulere plast i 100 år og dersom du tar deg 1 tur til tenerife er vinningen av 100 års plastsortering gått opp i spinningen.

 

Mulig det. Det som er viktigere er det at vi kanskje ikke har lyst til at det skal flyte plast overalt.

 

Som jeg nevnte overfor, er plasten som brukes i dagens plastposer en type som nedbrytes LANGT raskere enn den som ble brukt tidligere. Plasten man ser flytende rundt er altså som regel enten eldre plastposer, eller et helt annet plastprodukt. Å forby plastposer (sånn som enkelte land allerede har gjort) er dermed ikke så bra for miljøet som enkelte påstår. Særlig når man ser på produksjonen og transporten av "miljøposer" laget av papir.

Lenke til kommentar

Det vil vel ikke flyte plast overalt selv om den brennes, istedenfor å sortere den, og transportere den til Tyskland? Miljøeffekten er beviselig svært liten, samtidig som det brukes masse ressurser. Typisk symbolpolitikk.

 

Anlegg lokalt hadde gjort ting lettere. Uansett om bidraget er lite, vil man på en global skala se en forskjell. Samme med små ting som utfasing av glødepærer. Det gir en forsvinnende liten effekt hvis du går ned på personsnivå, men kommer du opp på nasjons og globalt nivå, vil slike tiltak utgjøre en forskjell.

 

Det er naturligvis regnet på en nasjonal effekt også, og selv her er effekten så minimal at den ikke kan forsvare pengene som blir brukt. Jeg skulle bare ønske at politikere baserte seg mer på vitenskapelig fakta istedenfor denne symbolpolitikken som på overflaten virker veldig fornuftig.

Lenke til kommentar

Så et program for noen år siden der de trålet i stillehavet med veldig finmasket nett.

Det de fikk opp var en plastsuppe uten like.

Plasten blir ført med havstrømmene fra Amerika og Asia og havnet inn i strømmene som sirkler rundt Hawaii.

Strendene på Hawaii var og er vel fulle i plastpartikler.

 

Så er det bedre å dumpe plasten i naturen enn å samle den inn???

Lenke til kommentar

Nei, selvsagt ikke.

Plast som ikke brytes ned bør selvsagt kastes på mest hensiktsmessig måte, om det er gjennvinning eller ikke, er jeg ikke kvalifisert til å avgjøre.

 

Men ofte når plasttemaet er oppe, så er det plastposen som er den store synderen. Mange populister sier da at man må forby plastposer og bruke papirposer i stedet. Det er, som jeg har nevnt tidligere, IKKE den mest miljøvennlige løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...