Gå til innhold

Fotball-VM 2014 - Generell diskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

For at man skal kunne utvikle seg så må man vite hva som er blitt gjort feil før.

 

ikke nødvendigvis. For hvis man bare fokuserer på å ta ut de beste og å spille en fotball basert på ferdighetene og på en måte som gjør det lettere å åpne forsvar. man trenger ikke å fokusere på fortiden for å skaffe gode resultater.

 

Du nevner et G16 lag var nære sluttspill, hva med de nesten 30 andre sluttspillene man ikke har kommet til? G16 er som regel også det landslaget der vi er best i forhold til andre pga spillerne er som regel større og sterkere enn de andre lagene på den tiden. Hadde en kompis som har vært på alle aldersbestemte landslag helt til nå. (92-modell). Han var ganske stor, og likevel en av de minste i årgangen sin. Henriksen, Landu Landu, Gabrielsen var alle fysiske monstre allerede da.

 

nå var det dette sluttspillet jeg snakket om og det virker veldig bra det de gjorde i den kvalliken. siden du skriver det du skriver, vet du hvorfor vi ikke kvalifiserte oss? virker ikke slik ut fra hva du skriver.

 

 

Og, man ligger ikke veldig bra ann til en kvalikk etter 2 kamper. Man har fått en bra start, noe også a-landslaget gjorde. No offense, men man er naiv og kunnskapsløs hvis man tror u-21 gutta er veldig gode. Jack Wilshere, Christan Eriksen, Thiago, Mata, Botia, De Gea er veldig gode, spillere som helt til i sommer holdt u-21 alder, mange gjør det fortsatt.

 

Jeg er da ingen av delene bare fordi vi har forskjellige meninger. gi deg. Ok, man har fått en bra start :roll: . Jævlig pirking...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere spillere på U21 som egentlig det burde stille spørsmålstegn ved at ikke er i A-lagstroppen.

Blant annet, Henriksen, Svensson, Rogne, Pedersen, Singh og Hedenstad. De er fortsatt unge, men de har en fremtid og skal være de guttene som skal gi Norge et EM. Det eneste problemet er at vi har ingen trener som tør å satse på de, vi skal alltid kjøre rutinert og heller drite oss ut på det. Før heller siden må det norske landslaget byttes ut, og hvis de guttene der ikke er klare så kan vi gi faen i alt som heter VM, EM og landslaget.

 

Min mening, sats ungt, heller tap kamper på det enn å drite oss ut på rutinert. Ihvertfall så får vi et meget bra landslag om noen år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye spiller egentlig Rogne i Celtic (er vel der han er?)? Ellers er jeg usikker til Henriksen. Han har ikke hatt samme nivå i år, selv om det har kommet seg etter han kom oppover i banen igjen da vi fikk Issah inn. King er vel ikke moden nok til noen A-landslag enda. Som sagt vil jeg gjerne se hvordan Hovland løser en eventuell A-landskamp. Gjerne Svensson også neste år, om han fortsetter spillet sitt fra i år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror dessverre at vi aldri kommer til å se et skifte, når det gjelder hverken generasjon eller spillestil, under Drillo. Han holder fast på prinsippene sine, og nekter å tilpasse seg dagens fotball. Det kan selvsagt sies at jeg neppe hadde skrevet dette innlegget, hvis Norge hadde kvalifisert seg til EM. Resultatene har dog ikke holdt til det, og derfor kan Drillo-kritikerne, undertegnede inkludert, komme til ordet igjen.

 

Landslaget har dessverre ikke vært godt nok, og mye skyldes at man ikke har utviklet seg nok. Vi har generelt skapt altfor få sjanser framover på banen. Jeg støtter meg til teorien din om at Drillo allerede hadde planlagt å gå over til 4-5-1, Teipball. Vi begynte kampen med bare én kantspiller, og når det gikk dårlig, så kom formasjonsbyttet umiddelbart. Jeg skulle gjerne sett Braaten på høyrekant, der han ukentlig figurerer for Toulouse. Moa er dessuten avhengig av at de rundt han spiller han i beina, og gir han muligheter foran mål. Det er bare å se litt av Hannover i Bundesliga/EL for å skjønne at Moa ikke kan skape muligheter ut av ingenting helt på egenhånd. Jeg ønsker ikke gå inn i en spillestilsdebatt her, for Drillo-tilhengernes dom ser alltid ut til å være den samme. "Ja, vi så jo hvor bra det gikk under Hareide", som om det skulle være umulig for Norge å spille en annen type fotball enn den vi gjør i dag. Det nekter jeg å tro.

 

Jeg tror at vi har spillermaterialet til å spille en annen type fotball. En fotball som er ballbesittende, nei, ikke Spania-fotball, men en type fotball der vi ikke er redde for å holde på ballen. Vi har gode spillere på både U21-landslaget og U23-landslaget. Mos, Berget og Elyounussi kunne alle vært aktuelle partnere til Moa i en 4-4-2, og kanskje spesielt de to sistnevnte. Singh, Henriksen og Eikrem kunne også vært aktuelle for en plass på midtbanen. Singh og Henriksen har begge vært strålende på U21-landslaget i det siste, og ville kanskje vokst ved muligheten. De har også ferdigheter som landslaget sårt trenger. Eikrem er muligens den beste norske playmakeren i TL, men han har sine svakheter bakover. Hvis vi dog spiller i en 4-5-1, så ser jeg ingen grunn til at vi med å ha tre toveis-spillere sentralt. Hvis Tettey - Grindheim spiller bak, burde det være muligheter for å benytte oss av pasningsfoten til Eikrem. de Lanlay, Fellah og Berisha kunne vært mulige jokere. Jeg sier på ingen måte at vi skal kaste ut halve troppen, men det burde være plass til et par av disse spillerne. Et par "unorske" spillere med defensive kvaliteter som ikke matcher kvalitetene forover. Jeg ser ingen grunn til at f.eks. Simen Brenne, som neppe kan ta et steg til i spillet sitt, skal blokke veien for like gode, og mer talentfulle spillere. Spillere som i tillegg er vesentlig yngre.

 

Tror jeg på dette under Drillo? Nei. Det må en ny trener til, Kjetil Rekdal, er i mine øyne en god kandidat blant de norske. De samme spillerne som skal spille VM i 2014, bør spille i kvaliken. Per dags dato ser landslaget vårt ut slik:

 

Jarstein (27)

 

Høgli (27) - Wæhler (35) - Hangeland (30) - Riise (31)

 

Huseklepp (27) - Tettey (25) - Grindheim (28) - Yttergård Jensen (23) - Gamst Pedersen (30)

 

Abdellaoue (26)

 

På benken sitter både Brenne (30), Carew (32) og Braaten (29). Det må yngre spillere inn, før eller siden. Jeg stemmer for før, for dette laget har ikke voldsomt mye å gå på. Demidov burde allerede vært fast nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Thats the truth, the whole truth and nothing but the truth.

 

Vi var nok litt for kjappe med å gi Drillo ny kontrakt. Rekdal hadde vært perfekt, siden han har akkurat det som skal til. Knallhard jobbing, no nonsense på og utenfor banen og "coaching i verdensklasse" når det gjelder å få fram det beste i spillerne sine når det gjelder. Det er ikke tilfeldig at han har vunnet alle cupfinalene han har vært med på som trener.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Agreed i alt Jærgen. Sett bortsett fra at jeg hadde kritisert Drillo selv om vi kom til EM, sånn kjedelig drittfotball får meg ikke engasjert uansett seire. Vihadde oppført oss likt i EM selv når vi hadde ingen ting å tape.

 

Lars Tjernås som jeg vanlig synes har mye godt å komme med, overrasket meg litt med hva han kom med i dag.

 

"Bruk av unge spillere på landslaget handler ikke om deres utvikling , men om lagets. A-landslaget er en resultatarena."

 

og så svarte han en som spurte: "Vil man ikke kunne se bedre resultat på sikt ved å gi yngre spillere sjansen og kanskje redusere resultatene på kort sikt?"

 

med:

"Men et A landslags bidrag til spillerutvikling er å gå til sluttspill, for å gi resten av fotball-Norge bøttevis med impulser."

 

Impulser vil jo bli gitt til yngre spillere enn de som vi(folket) ønsker skal spille. Demidov, Berisha, Singh, De Lanley osv vil ikke få et løft av at Norge kommer til et sluttspill. De vil få et løft av å spille på et høyt(høyere) nivå.

 

Sier ikke at alle skal spille, men 5-10 mann burde komme inn i troppen. Ikke at det kommer til å skje.

 

En ting er jo at vi må teste ut spillere og formasjoner i vennskapskamper, men det virker som at Drillo & co heller ønsker å sette et lag i vennskapskamper. Og da desverre med de gamle spillerne.

 

Mitt forslag til de 11 fra start, og innslag på benken.

 

Jarstein

Høgli - Demidov - Hangeland - Riise

Tettey - Nordtveit - Gamst

Braaten - Moa - Huseklepp

 

- Ny keeper som er ung (greit å komme inn i gruppa med engang, så slipper vi det mediatullet den gangen han må spille)

- Singh

- Eggen Hedenstad

- de Lanlay

- Yttergård Jenssen

- Marcus Pedersen

- Hauger

- Eikrem

- Mos

- Parr (aldri synes han har vært noe spess, men vi har ikke veldig mye annet)

 

Skal ærlig inrømme at jeg ikke har sett verken Nordtveit eller Tettey noe særlig. Men når de spiller så mye som de gjør i store ligaer så har de en vis kvalitet.

 

Ut av troppen er dermed:

- Simen Brenne

- Carew (han holder maks 1 sesong til på et nivå som er bra nok for å være med, likegreit å gi plassen nå til noen nye)

- Ruud

- Sørum (helt ærlig, hva er vitsen med å la folk komme inn på landslaget når de er 28 år?)

- Wæhler

- BH Riise (makan til makkverk skal du lete lenge etter)

 

Mye ungt her blant de som jeg synes er aktuelle, og det er nok for mye. Men ser man på start11ern, så er det veldig likt som før, men en fornying er det. Tror det er måten som vil funke best, stammen i landslaget blir, men "rælet" som vi har på benken kaster vi bort. Så lar vi de få prøve seg fra start i vennskapskamper, 1-2 om gangen så får vi testet de på nivået.

 

Ikke at det kommer til å skje men...

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror dessverre at vi aldri kommer til å se et skifte, når det gjelder hverken generasjon eller spillestil, under Drillo. Han holder fast på prinsippene sine, og nekter å tilpasse seg dagens fotball. Det kan selvsagt sies at jeg neppe hadde skrevet dette innlegget, hvis Norge hadde kvalifisert seg til EM. Resultatene har dog ikke holdt til det, og derfor kan Drillo-kritikerne, undertegnede inkludert, komme til ordet igjen.

Når det gjelder generasjonsskifte, så er ikke det Drillo sin feil. Vi har kun et fåtall unge spillere som er gode nok til å ta plassen til våre etablerte spillere. Landslaget er ikke en arena for talentutvikling.

 

Landslaget har dessverre ikke vært godt nok, og mye skyldes at man ikke har utviklet seg nok. Vi har generelt skapt altfor få sjanser framover på banen.

Vi fikk en tøff gruppe og endte med like mange poeng som Portugal og Danmark. Jeg er forsåvidt enig i at utviklingen ikke har vært god nok, men det er utviklingen av spillermaterialet, ikke spillestilen som har stoppet oss. Vi har ingen Christian Eriksen i Norge, ingen i nærheten heller. Hvor mange norske spillere hadde fått plass på det danske landslaget? Kanskje to til tre.

 

Jeg ønsker ikke gå inn i en spillestilsdebatt her, for Drillo-tilhengernes dom ser alltid ut til å være den samme. "Ja, vi så jo hvor bra det gikk under Hareide", som om det skulle være umulig for Norge å spille en annen type fotball enn den vi gjør i dag. Det nekter jeg å tro.

Jeg er en Drillo-tilhenger, men jeg er ikke fanatisk. Det finnes mange veier til Rom, og selvsagt kan vi spille på en annen måte. Men at det nødvendigvis ville blitt bedre resultater ut av det er en annen sak. Alt avhenger av hvilken trener som skulle erstattet han.

 

Jeg tror at vi har spillermaterialet til å spille en annen type fotball. En fotball som er ballbesittende, nei, ikke Spania-fotball, men en type fotball der vi ikke er redde for å holde på ballen. Vi har gode spillere på både U21-landslaget og U23-landslaget. Mos, Berget og Elyounussi kunne alle vært aktuelle partnere til Moa i en 4-4-2, og kanskje spesielt de to sistnevnte. Singh, Henriksen og Eikrem kunne også vært aktuelle for en plass på midtbanen. Singh og Henriksen har begge vært strålende på U21-landslaget i det siste, og ville kanskje vokst ved muligheten. De har også ferdigheter som landslaget sårt trenger. Eikrem er muligens den beste norske playmakeren i TL, men han har sine svakheter bakover.

Jeg tror også vi kan spille en annen type fotball. Men spillermaterialet er Norges store svakhet. Elyounussi, og Marcus Pedersen kunne vært interessante partnere til Moa, men jeg tror 451 blir veien å gå fremover. Ikke bare i Norge, men også mer generelt. Hvilke suksessrike landslag bruker 442 nå om dagen? Svært få, og trenden er lik når det gjelder klubblag. Manchester United er et av svært få unntak som har hatt suksess med den formasjonen i senere år. Selv de har brukt 451 i mange av de store kampene.

 

Når det gjelder midtbanen er jeg enig. Jeg kunne gjerne sett at Eikrem fikk sjansen sentralt. Han er ikke den komplette pakken som Erik Mykland var, men han er god på det offensive, og vi trenger en playmaker. Foran to mer defensive midtbanespillere i 451 kunne det kanskje fungert bra. Det hadde heller ikke gjort meg noe å få sett mer til Henriksen. Singh er jeg mer skeptisk til. Han har ikke fast plass på Vålerenga en gang. At han kan bli god nok i fremtiden er en annen sak.

 

Hvis vi dog spiller i en 4-5-1, så ser jeg ingen grunn til at vi med å ha tre toveis-spillere sentralt. Hvis Tettey - Grindheim spiller bak, burde det være muligheter for å benytte oss av pasningsfoten til Eikrem. de Lanlay, Fellah og Berisha kunne vært mulige jokere. Jeg sier på ingen måte at vi skal kaste ut halve troppen, men det burde være plass til et par av disse spillerne. Et par "unorske" spillere med defensive kvaliteter som ikke matcher kvalitetene forover. Jeg ser ingen grunn til at f.eks. Simen Brenne, som neppe kan ta et steg til i spillet sitt, skal blokke veien for like gode, og mer talentfulle spillere. Spillere som i tillegg er vesentlig yngre.

Her er jeg enig. Når nivået er såpass likt er det greit å satse på ungdommen.

 

Tror jeg på dette under Drillo? Nei. Det må en ny trener til, Kjetil Rekdal, er i mine øyne en god kandidat blant de norske.

Dette får tiden vise. Ingen vits i å ta sorgene på forskudd. Mye av grunnen til at vi har en svært reell sjanse til å kvalifisere oss er pga. Drillo. Vi tok noen kraftige byks på FIFA-rankingen og slapp de vanskeligste konkurrentene.

 

Er forøvrig enig i at Kjetil Rekdal er en god trenerkandidat i fremtiden. Men jeg ser ikke poenget med å ta debatten om at han bør inn før 2014. Drillo har fått forlenget kontrakten, det er en done deal. Etter 2014 tar jeg gjerne Rekdal som ny trener.

 

På benken sitter både Brenne (30), Carew (32) og Braaten (29). Det må yngre spillere inn, før eller siden. Jeg stemmer for før, for dette laget har ikke voldsomt mye å gå på. Demidov burde allerede vært fast nå.

Enig angående Demidov. Hvis Wæhler i det hele tatt er bedre må det være marginalt. Da kan man like gjerne satse ungt.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Forsåvidt veldig enig med deg Teipball. Men at man er for gammel til å debutere når man er 28 er jeg ikke enig i. Om man er 35 når man debuterer så er ikke det for gammel heller. Er man god nok, så er alderen ikke så veldig relevant.

 

Ja, er du god nok er du gammel nok er jeg egentlig enig i. Men jeg tenker at Sørum ikke kommer til å utvikle seg videre har jeg liten tro på. Det at han da er litt bedre pdd enn f.eks Pedersen synes jeg ikke skal være til hans fordel. Da bør Pedersen prioteres siden han har muligheten til å løfte Norge mer enn hva Sørum kan.

 

Om Sørum hadde vært vår eneste spiss og skulle starte, så kan jeg godta at han skal foran Pedersen i køen. Siden han da ville vært vår beste mann. Men at en spiller som har få år igjen på toppen skal ta opp en plass for en yngre spiller med større potensiale liker jeg ikke.

 

Jeg mener at Markus Henriksen skulle vært med der Teipball.

Ja jeg er RBK supporter. Men han er på nivå med noen av de du nevner...

 

Selvsagt noen som jeg ikke nevnte som bør være med i en utforderliste. Personlig synes jeg Henriksen er oppskrytt. God fysikk gjorde/gjør det mulig for han å spille på et høyere(les.tøffere nivå fysisk sett) tidligere enn spillere som Gulbrandsen(han har jeg veldig sansen for) og de Lanley(også sansen for). I tillegg har han et skuddbein som gjør at han får mer oppmerksomhet enn andre spillere.

 

Men merker jo at veldig mange er uenige med meg, så skal bli spennende å se hvor langt han nå

 

Forøvrig et godt innlegg av Geir M, selv om jeg er uenig i flere ting. Men det er bare naturlig.

 

Har sagt min mening om det meste før, så er ikke vits å ta det opp igjen, da det bare blir gjentagelser. Men kan bare nevne kort om kort om det at landslaget ikke er en arena for talentutvikling.

 

Hvis det er sånn at vi bare skal gi sjanen til de unge spillerne vi VET er gode nok, så kan vi like greit avskrive alle spillere født i 1990 eller før nå. De vil ikke bli bedre med mindre de får sjanser til å vise seg fram.

 

Er selvsagt ikke sånn at disse spillerne magisk blir bedre bare de får spille 2-3 kamper på a-landslaget, men noen kan få en boost. I alle fall hvis de blir over tid. Tror det er få som forlanger at hele laget skal bli byttet ut, men at flere ungutter bør spille mener jeg abselutt. Selv om de ikke holder nivået helt nå. Disse ungutta blir ikke a.lagsspillere hvis de bare blir matcha mot spillere på samme nivå.

 

Det er som du sier ikke Drillo som skal ha skylda for at dagens unge spillere ikke er bedre. (ca 1988-1992) Men han har en holding til talentutvikling som jeg ikke liker. Ikke mye pasningsspill og basistrening, og hvis trenere i ungdomslagene støtter det, så lover det ikke godt.

 

Verre er det med Semb som ikke ser dette, og ikke har satt igang noe talentarbeid lengre ned i årsklassene. Starter vi en satsning på 8åringer i dag. så får vi bære frukte om 10 år, det ser ikke Semb.

 

Men for å utnytte dagens generasjon så bør vi bruke de selv ferdighetene ikke er som vi ønsker. Så får vi heller bli litt tøffere når vi (forhåpenligvis) får opp bedre spillere med årene.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Helt enig i det. Viaplay er noe skikkelig ubrukelig greier.

 

Blei 1-0 til Russland.

De fikk ett litt heldig mål etter 5 min, og la seg fullstending defansive etter det.

Portugal hadde ikke dommeren med seg idag, så de mista endel frispark pga det, som kunne vært avgjørende. De styrte stort sett kampen, og hadde mange sjangser. Russland hadde vel ett par kontringer som kom til avslutning, men ikke stort mye mere som skjedde foran 16-meteren til Portugal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...