Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lære seg tysk - hvilken lærebok?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å lære meg tysk for å ta utveksling i enten Tyskland eller Østerrike om to år. I den anledningen tenker jeg at det er lurt å lære seg en del tysk nå, slik at jeg slipper å jobbe rævva av meg på et fireukers intensivkurs.

 

Kan litt tysk fra før av da jeg hadde det på ungdomsskolen i to år i tillegg til at jeg har lært litt på egenhånd.

 

Kan nivå 2 (vgs-nivå) være passende for meg?

Hvilke lærebøker er bra?

Burde jeg kjøpe lærebok + arbeidsbok?

 

Takker for svar

 

Mvh

Lg-mannen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbidsbok må du absolutt ha. Du lærer ved å løse oppgaver, akkurat som du lærer logaritmeoppgaver :). Det viktigste du lærer før du kommer til Tyskland, er grammatikk og morfologi (særlig adjektivbøyning). Da har du et bra utgangspunkt, siden du raskt vil få et bra ordforråd når du kommer til Tyskland. Lærer du deg kasus, verb og adjektivbøyning skikkelig helt fra begynnelsen av, vil du bli flink!

 

Hei

 

Har tenkt å lære meg tysk for å ta utveksling i enten Tyskland eller Østerrike om to år. I den anledningen tenker jeg at det er lurt å lære seg en del tysk nå, slik at jeg slipper å jobbe rævva av meg på et fireukers intensivkurs.

 

Kan litt tysk fra før av da jeg hadde det på ungdomsskolen i to år i tillegg til at jeg har lært litt på egenhånd.

 

Kan nivå 2 (vgs-nivå) være passende for meg?

Hvilke lærebøker er bra?

Burde jeg kjøpe lærebok + arbeidsbok?

 

Takker for svar

 

Mvh

Lg-mannen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer også på arbeidsbok, gjerne en som forklarer setningsanalyse over et par sider med eksempler. Funnet noen?

 

Noen som har formening om hvor bra det er mulig å lære seg tysk på to år på egenhånd + ett år i Tyskland, hvis jeg jobber rundt 5 timer i uka?

 

Året i Tyskland gjør susen, gitt at du prater med tyskere. Funnet bøker?

Lenke til kommentar

Etter en time om dagen i to år bør du ha lært en del.

 

[http://www.amazon.de/DSH-Ticket-Vorbereitungskurs-C1-Lehrbuch-Fremdsprache/dp/3922989632/ref=cm_cr_pr_product_top/278-7483288-9790611]Her[/url] finner du en bok som brukes i DSH-kursene i Tyskland. DSH er språktesten man må bestå for å kunne studere ved et tysk universitet.

 

Tidligere besto elever som hadde hatt to år med tysk på gymnaset, denne testen (eller PNdS som den het tidligere) uten videre. Etter noen vellykkede norske skolereformer trenger de fleste et eller to semestre med språkkurs i Tyskland før de består ...

 

Noen som har formening om hvor bra det er mulig å lære seg tysk på to år på egenhånd + ett år i Tyskland, hvis jeg jobber rundt 5 timer i uka?

Lenke til kommentar

Gjelder den språktesten når man tar utvekslingsår, eller kun hvis man skal studere i landet? Snakket med en studieveileder om dette og han nevnte ingenting om dette mtp. utveklsing.

 

Lurer også på arbeidsbok, gjerne en som forklarer setningsanalyse over et par sider med eksempler. Funnet noen?

 

Vurderer kanskje å skaffe meg denne: http://ankunft2.cappelendamm.no/

eller

http://www.aschehoug...roductId=748664

(lærebok og arbeidsbok)

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...