Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - September 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tørket støv av min gamle Nikon 55mm f/2.8 AI-s Micro-Nikkor for å se hvordan den tedde seg på D800. Noen av mine gamle analoger ble modeller denne gang. Fikk likevel bare testet den på f/8 på grunn av kranglete blenderlameller. Måtte ta av objektivet og vri blenderringen frem og tilbake til jeg fikk bevegelse i lamellene. Forhåndsinnstilte dem på f/8 og skrudde den på igjen. Et velkjent problem med dette glasset. Dessverre. Testresultatene gav meg bakoversveis. Dette glasset er skarpt som varm katana i smør på D800. Følte ingen behov for oppskarping.

 

Lurer på om det er verdt å få blenderlamell-problemet fikset, og hva vil det evt. koste?

 

Det kan se ut som moire i strukturene på låseringen her, men det er skjermvisningen, og ikke selve bildet.

 

7925011456_c34e177b32_z.jpg

Hasselblad 501c by Kenneth Solfjeld, on Flickr

 

 

7925533176_d7c7e27970_z.jpg

hasselblad2@100%crop by Kenneth Solfjeld, on Flickr

 

7925021914_1b58121735_z.jpg

Hasselblad 501c by Kenneth Solfjeld, on Flickr

 

7925010684_fc381c8b97_z.jpg

Minolta 7s by Kenneth Solfjeld, on Flickr

 

7925011060_0495ca2b4d_z.jpg

Kodak Junior 620 by Kenneth Solfjeld, on Flickr

 

Får teste på andre blendere etterhvert.

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Venter på Admiralbesøk!

 

I påvente av at den årlige flåten av Admiraler skal dukke opp i Høstbergknappen, må en ty til minner fra arkivet.

Høstbergknappen står i knopp og da er det bare et par-tre godværsdager som mangler før den står i blomst.

Admiralsommerfuglen pleier å like denne svært så fargesterke blomstringen, så jeg håper den ikke svikter oss i år heller....

post-251380-0-69986100-1346777606_thumb.jpg

Nikon D90 og Nikon Nikkor 105mm 2.8 D AF Micro

Brennvidde: 105 mm

Lukkertid: 1/640 s

Blender: f/6.3

ISO: 200

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Er det forresten mange her som ønsker EXIF på bilder som blir lagt ut ?

Jeg setter pris på det; det holder at det er "embedded" i filen. Jeg innbiller meg at lukkertid/blender/ISO sier ofte noe om lysforholdene, og brennvidde kan innimellom si noe om skala og/eller avstand.

 

Helt enig, har hatt mye nytte av det, samt at nybegynnere kan ha gleden av dette for og forstå hva som må til for og få det uttrykket.

 

Alle som er enig, gi tomsi et "liker/+" :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...