Gå til innhold

Statsminister bør snakke norsk på internasjonale konferanser/møter


Anbefalte innlegg

Den franske presidenten snakker fransk på internasjonale konferanser/møter, det samme gjør den italienske, spanske, russiske og alle de arabiske lederne.

 

Disse lederne viser at de er stolt av sine nasjonale språk og land.

 

Vår statsminister snakker engelsk på slike møter og ikke av det beste slaget heller. Det viser heller ikke så mye nasjonal følelse.

 

Verken Sarkozy eller den nåværende Hollande taler på engelsk.

 

Syns dere at våre ledere skal snakke norsk på internasjonale møter med en tolk som oversetter? Dette viser jo bare at våre ledere er nasjonalister.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man klarer å kommunisere med lett forståelig engelsk så er det rimelig arrogant og egoistisk å bruke tid og resurser på tolker. Er man derimot såpass dårlig at det er en stor risiko for å skape missforståelser så kan det kanskje være greit å gå kommunisere gjennom tolker når det er noe viktig og delikat som skal diskuteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig ser jeg litt ned på store statsledere og andre internasjonale representanter som ikke behersker engelsk, eller ikke engang prøver. Jeg hadde vært flau hadde jeg som nordmann først hørt alt på engelsk, og så gjentatt på norsk, i store sammenhenger, akkurat som under f.eks OL og MGP, da må alt presenteres på både engelsk og fransk, ikke noe annet enn flaut spør du meg.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

med innvandringen vi har til Norge i dag så kan ikke regjeringen være nasjonalister.

 

Men ærlig talt da, hvordan kan du dra innvandring inn i dette? Dette er da ikke kommentarfeltet til VG heller... Skal vi prøve å holde oss til saken?

 

On topic: Det handler vel ikke så mye om nasjonalisme som om engelskkunnskaper eller prinsipp. Franskmenn, spesielt eldre (inkl. statsledere), er jo notorisk dårlige i engelsk, samme med spanjoler, og russere og arabere velger kanskje å snakke sitt eget språk selv om de kan engelsk, da forholdet mellom nevnte land og USA/Storbritannia er/har vært noe turbulent. Dette er også store språk som snakkes av mange mennesker i mange land, som det er lett å skaffe tolker til. Norsk snakkes av fem millioner mennesker i ett land, det er mer ressurskrevende å skaffe en tolk til norsk enn til f.eks. fransk, spansk eller arabisk, som i tillegg til å være morsmål for hundrevis av millioner, også er offisielt språk i et titalls land over hele verden. Om Jens Stoltenberg skulle begynt å snakke på norsk i internasjonale sammenhenger, ville jeg skammet meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

med innvandringen vi har til Norge i dag så kan ikke regjeringen være nasjonalister.

 

Men ærlig talt da, hvordan kan du dra innvandring inn i dette? Dette er da ikke kommentarfeltet til VG heller... Skal vi prøve å holde oss til saken?

 

On topic: Det handler vel ikke så mye om nasjonalisme som om engelskkunnskaper eller prinsipp. Franskmenn, spesielt eldre (inkl. statsledere), er jo notorisk dårlige i engelsk, samme med spanjoler, og russere og arabere velger kanskje å snakke sitt eget språk selv om de kan engelsk, da forholdet mellom nevnte land og USA/Storbritannia er/har vært noe turbulent. Dette er også store språk som snakkes av mange mennesker i mange land, som det er lett å skaffe tolker til. Norsk snakkes av fem millioner mennesker i ett land, det er mer ressurskrevende å skaffe en tolk til norsk enn til f.eks. fransk, spansk eller arabisk, som i tillegg til å være morsmål for hundrevis av millioner, også er offisielt språk i et titalls land over hele verden. Om Jens Stoltenberg skulle begynt å snakke på norsk i internasjonale sammenhenger, ville jeg skammet meg.

 

blir du ikke flau over engelsken til jagland?

Lenke til kommentar

Den franske presidenten snakker fransk på internasjonale konferanser/møter, det samme gjør den italienske, spanske, russiske og alle de arabiske lederne.

 

Disse lederne viser at de er stolt av sine nasjonale språk og land.

 

Vår statsminister snakker engelsk på slike møter og ikke av det beste slaget heller. Det viser heller ikke så mye nasjonal følelse.

 

Verken Sarkozy eller den nåværende Hollande taler på engelsk.

 

Syns dere at våre ledere skal snakke norsk på internasjonale møter med en tolk som oversetter? Dette viser jo bare at våre ledere er nasjonalister.

 

Så du mener at de skal bruke DINE skattepenger på tolker?

 

Jeg ønsker heller at skolen skal lære elevene så godt opp i engelsk at vi slipper å bruke tolker, slik at vi kan spare millioner i året på å slippe å bruke tolker fram og tilbake.

Lenke til kommentar

blir du ikke flau over engelsken til jagland?

Nei, i grunnen ikkje. Han snakker veldig rart, men rimelig tydelig. Og ærlig talt, eg syns det er tåpelig heila ideen om å være flau eller ikke vedrørende hvilket språk dei preiker i internasjonale sammenhenger.

 

Ved situasjoner der du kan misforstås, bruk tolk. Ellers snakk det språket som er generelt felles.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Den franske presidenten snakker fransk på internasjonale konferanser/møter, det samme gjør den italienske, spanske, russiske og alle de arabiske lederne.

 

Disse lederne viser at de er stolt av sine nasjonale språk og land.

 

Vår statsminister snakker engelsk på slike møter og ikke av det beste slaget heller. Det viser heller ikke så mye nasjonal følelse.

 

Verken Sarkozy eller den nåværende Hollande taler på engelsk.

 

Syns dere at våre ledere skal snakke norsk på internasjonale møter med en tolk som oversetter? Dette viser jo bare at våre ledere er nasjonalister.

De (spesielt franskmennene), oppfattes som arrogante, og kravstore da de insisterer på tolk.

 

I Arabiske land, sammen med Russland og Frankrike er det å ha en tolk som jobber for seg et statussymbol, mens her i Norden er det å måtte ha en tolk et tegn på språklig svakhet.

 

Vår tradisjon som sjøfartsnasjon er å samles omkring det/de internasjonale handelspråk(et/ene). Norsk er og et bittelite språk sammenlignet med de fleste andre, og vi har engelsk som et uoffisielt andrespråk, så da er det ingenting galt i at våre politiske ledere snakker på Engelsk. Hadde de derimot insistert å snakke Norsk ville nådd ferre da tolk-kvaliteten ikke altid er til å stole på, eksempelvis er kinesiske tolker kjent for å "sensurere" kritikken fra andre land til et "vennligere" språk for ikke å bli skutt eller sendt til fangeleir for anti-kina-holdninger.

 

-frank

Lenke til kommentar

Den franske presidenten snakker fransk på internasjonale konferanser/møter, det samme gjør den italienske, spanske, russiske og alle de arabiske lederne.

 

Disse lederne viser at de er stolt av sine nasjonale språk og land.

 

Vår statsminister snakker engelsk på slike møter og ikke av det beste slaget heller. Det viser heller ikke så mye nasjonal følelse.

 

Verken Sarkozy eller den nåværende Hollande taler på engelsk.

 

Syns dere at våre ledere skal snakke norsk på internasjonale møter med en tolk som oversetter? Dette viser jo bare at våre ledere er nasjonalister.

 

Så du mener at de skal bruke DINE skattepenger på tolker?

 

Jeg ønsker heller at skolen skal lære elevene så godt opp i engelsk at vi slipper å bruke tolker, slik at vi kan spare millioner i året på å slippe å bruke tolker fram og tilbake.

 

De bruker jo våre skattepenger på mye annet også!

 

Men hvorfor skal ikke vi nordmenn være arrogante, når arabere, franskmenn, tyskere, britene, kinesere amerikanere, russerne etc er det? Ved å snakke norsk så viser vi også at vi er en stolt og mektig nasjon, noe som de andre får til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...