Gå til innhold

Guide: Slik plukker du riktig bærbar PC


Anbefalte innlegg

Dette med byggekvalitet er også noe som ofte ukritisk henges på dyrere utstyr. Hvilken byggekvalitet snakker vi om her? Innmaten er av samme ulla, så med mindre det dyrere alternativet er laget for røffere behandling enn den billigere er det et argument som bør tas med en meget stor klype salt.

Innmaten er ikke nødvendigvis av samme ulla om du sammenligner billigere modeller med dyrere proffmodeller. Det er høyere overall kvalitet på hardwaren, spesielt viktige ting slik som diskhastighet, nettverkskort, kjøling m.mer.

 

Produsentene er de samme, og om en snakker om PC vs Mac, så er jo nettopp poenget at Mac er dyrere enn PC dersom ytelsen er den samme. Og er ytelsen den samme, så er nok den indre byggekvaliteten det også, da det er de samme produsentene som lager delene (skjermkort for eksempel er enten AMD eller nvidia, prosessor Intel eller AMD).

 

 

Og er ytelsen den samme, så er nok den indre byggekvaliteten det også, da det er de samme produsentene som lager delene (skjermkort for eksempel er enten AMD eller nvidia, prosessor Intel eller AMD).

 

Dette er jo bare vrøvl. Selv om maskinvaren og produsenten av maskinvaren er 100% identisk så kan byggekvaliteten være av to forskjellige verdener. Du kan ta billige Acer maskiner til 3000-3500kr som ofte har identisk maskinvare med Asus maskiner til 4500-5000kr og til tross for mer eller mindre identiske spesifikasjoner på papiret så har Asus altså rent statistisk under halvparten så mange service og reparasjonshenvendelser sammenlignet med Acer.

 

En bærbardatamaskin består av langt mer enn bare noen tall på et papir, ting som design av kjølesystemet, hvor gode kjøleelementer, ja til og med typen og mengden kjølepasta kan ha direkte innvirkning på hvordan en bærbarmaskin vil fungere i praksis og hvordan den vil fungere over flere år frem i tid. Videre så har du ting som folk ser ut til å fullstendig ignorere disse dager som kvalitetskontroll, og selv om prosessormodell, skjermkortmodell og til og med brikkesettet på hovedkortet er likt så kan det fremdeles være store produksjonsforskjeller eller påstår du at et MSI hovedkort til 800kr og et Asus hovedkort til 1800kr er identiske bare fordi de kjører samme brikkesett? Du har jo kjøling inne i bilde her også og elektronikk på et ømfintlig nivå som skal tåle mye røff behandling.

 

Videre så har du den maskinvaren som aldri nevnes i detalj som nettverkskort, webkamera, touchpad, høyttalere, tastatur (hvor mange billige bærbare har ikke håpløse tastatur med enormt mye fleks bak tastene?) og generelt hvor godt og solid bygget selve kabinettet til maskinen fungerer. Hva med skjermpanelet og oppløsningen?

 

Det gir fint lite mening for en produsent å lage et produkt som i tillegg til å være billig, også skaffer en haug reparasjonskostnader til selskapet. At billigere maskiner blir behandlet røffere enn dyre er elementær psykologi, tipper disse Acermaskinene holder omtrent like lenge som ASUS sine om de blir tatt godt vare på. Kan dog hive meg på at kjøleløsningen kan kreve mer vedlikehold på billige maskiner. Vedlikehold er noe annet enn reparasjoner, rett nok.

 

Er det grafikkort av typen X, modell Y som står i, så er det det. Null forskjell. Det er ikke slik at nvidia eller andre sorterer ut brikker etter hvilke som har mest sjanse til å gå i stykker, og sender de dårligste eksemplarene til Acer, og de beste til ASUS.

 

Hvis du finner tilsvarende forskjeller på laptophovedkort som du gjør på desktophovedkort, så vis meg det gjerne. Det du betaler for er et større antall features mer enn ren byggekvalitet - hvertfall om du holder deg unna det aller, aller billigste. Kondensatorkvaliteten er for eksempel generelt høy i disse dager. På dyrere desktop-hovedkort har du gjerne bedre strømstyring, men dette høres irrelevant ut for laptoper da disse sjeldent er lagt for å overklokkes i nevneverdig grad - og hvertfall ikke overvolting. Du trenger ikke ørten faser på noe som trekker 30w eller noe sånt.

 

Nettverkskort, webkamera, høyttalere, skjerm er alle relatert til spesifikasjonene, så de kan holdes utenfor. Kabinettkvaliteten kan jeg vanskelig se for meg er så forskjellig, Acermaskiner faller vel ikke sammen bare man ser stygt på de? Tastatur og touchpad er sikkert noe det kan være en forskjell på, så du får poeng der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd flere dårlige laptop-kabinetter.

En elev-maskin fra HP Compaq har byttet strømforsyning to ganger, skjerm én gang, batteriet er stein dødt, og den lukter varm plastikk under belastning. Dessuten er en av USB-portene ødelagt (ikke fysisk ødelagt, den virker bare ikke).

Den har blitt pent behandlet, for han som eier den er forsiktig med tingene sine.

 

Maskinene mine fra Acer har vært noe bedre.

De har vært laget av ganske myk plast, sånn at den gav fra seg knakelyder hvis jeg løftet den opp. Og de fikk veldig lett riper. Batteriet i den ene laptopen døde nesten fullstendig etter kort tid, og den ble også veldig varm. Den andre oppførte seg bedre.

De gummiknottene på undersiden datt av de første ukene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

knopflerbruce: Problemet er at du ikke forstår hva slags reklamasjonerlover det er rundt i verden, og hvor lett det er for at folk ikke står på sine rettigheter. Lavkvaliteten er en ren direkte kalkulert risiko.

F.eks i Europa er garantien på 2 år generelt. Så da lager man maskiner som holdre i litt mer enn 2 år, og bang man må ikke betale reparasjonskostnader. I USA varierer det fra stat til stat.

Den andre saken er at det er en vis sjanse for at forbrukerne ikke bruker gjendstanden nok til at skadene kommer til å manifestere på bare knappe 2 års tid, samt at noen av dem vet ikke sine rettigheter.

Så vis majorieten som kjøper noe kjøper noe de ikke vil slite ut på 2 år etter kvaliteten, så er det bare reparasjonskostnader på minoriteten.

 

Videre ser jeg ikke om du prater om stasjonære eller bærbare. Og la oss heller ikke glemme at de fleste bærbare er ikke designet så du kan gjøre annen vedlikehold enn trykkluft og rengjøring av overflate.

Lenke til kommentar

Det skrytes så mye av magnetisk strøm kontakt

det jeg har hør var at Apple endret lit på den kontakten slik at funksjonen ikke ble bra.Man dro Laptopen rett i gulvet

 

her lurer jeg på hvor kontakt sikker koblingen egentlig er

 

 

Bruker man en minijack plugg så vil den også bli dradd ut hvis ikke vinkelen er for bratt

 

Et spørmål som aldri kommer opp i denne sammenhengen er :

trenger man bærbar eller holder det med stasjonær

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

knopflerbruce: Problemet er at du ikke forstår hva slags reklamasjonerlover det er rundt i verden, og hvor lett det er for at folk ikke står på sine rettigheter. Lavkvaliteten er en ren direkte kalkulert risiko.

F.eks i Europa er garantien på 2 år generelt. Så da lager man maskiner som holdre i litt mer enn 2 år, og bang man må ikke betale reparasjonskostnader. I USA varierer det fra stat til stat.

Den andre saken er at det er en vis sjanse for at forbrukerne ikke bruker gjendstanden nok til at skadene kommer til å manifestere på bare knappe 2 års tid, samt at noen av dem vet ikke sine rettigheter.

Så vis majorieten som kjøper noe kjøper noe de ikke vil slite ut på 2 år etter kvaliteten, så er det bare reparasjonskostnader på minoriteten.

 

Videre ser jeg ikke om du prater om stasjonære eller bærbare. Og la oss heller ikke glemme at de fleste bærbare er ikke designet så du kan gjøre annen vedlikehold enn trykkluft og rengjøring av overflate.

 

2 år er kanskje noe under levetid for en laptop, men om vi sier 3 år, så begynner det å bli tid for oppgradering for de som bruker den mye, og da er i størst slitasjeskaderisikogruppe.

 

Jeg sier ikke at det er slik i alle tilfeller, forøvrig :) men: en bør sjekke at det faktisk er bedre kvalitet istedet for å anta - prisen TRENGER ikke å gjenspeile at du faktisk får et bedre kabinett/bedre tastatur/bedre kjøleløsning.

 

Akkurat i denne Mac vs PC-diskusjonen er det opplest og vedtatt at du betaler endel for eplelogoen i seg selv, og at prislappen ikke trenger bety suveren byggekvalitet kontra en PC, selv om det selvsagt er avhengig av hvilken laptop du sammenligner med da det er utallige modeller der ute i alle prisklasser.

Lenke til kommentar
opplest og vedtatt at du betaler endel for eplelogoen i seg selv

 

Det er ikke bare logoen som koster ekstra.

Hvis maskinen kommer fra Apple, har den også mange nyttige detaljer som en Acer eller DELL ikke har.

 

En Mac er ikke bare en DELL-maskin med finere logo.

 

Mitt forrige innlegg nevner noen av de tingene som eplemaskinen har, og som kan være verdt de ekstra pengene.

Min personlige erfaring er også at OSX er et bedre operativsystem, og det får du kun til Mac.

Jeg er glad for å slippe Windows.

Min andre maskin har Windows, og jeg måtte nylig bruke lang tid på å finne ut av noen driverproblemer til grafikkortet, som gjorde at det bare stod Velkommen i en evighet etter at jeg hadde tastet passordet.

Macen min finner ikke på sånt.

Jeg påstår ikke at Macen er feilfri, men jeg opplever den som langt mindre trøblete.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
opplest og vedtatt at du betaler endel for eplelogoen i seg selv

 

Det er ikke bare logoen som koster ekstra.

Hvis maskinen kommer fra Apple, har den også mange nyttige detaljer som en Acer eller DELL ikke har.

 

En Mac er ikke bare en DELL-maskin med finere logo.

 

Mitt forrige innlegg nevner noen av de tingene som eplemaskinen har, og som kan være verdt de ekstra pengene.

Min personlige erfaring er også at OSX er et bedre operativsystem, og det får du kun til Mac.

Jeg er glad for å slippe Windows.

Min andre maskin har Windows, og jeg måtte nylig bruke lang tid på å finne ut av noen driverproblemer til grafikkortet, som gjorde at det bare stod Velkommen i en evighet etter at jeg hadde tastet passordet.

Macen min finner ikke på sånt.

Jeg påstår ikke at Macen er feilfri, men jeg opplever den som langt mindre trøblete.

 

Du betaler for logoen, det var poenget, og det bekrefter du ;)

 

PC har ingenting med produktet Windows å gjøre, jeg kjører Ubuntu på et par av mine PCer, og du kan fint bruke OSX på en PC, selv om det ikke er offisielt.

Lenke til kommentar

... så min gamle Mac som jeg kjøpte brukt på QXL oppleves fremdeles som raskere enn min mye nyere Windows-maskin.Macen har Intel Core 2 Duo prosessor og 4GB RAM. Windows-maskinen har i7 og 6GB RAM.

Det er kun fordi du ble lurt! Det du kjøpte var en Celeron M proseszor;)

Og det er ganske irrelevant at du kjøpte maskinen brukt..

 

 

størrelsen på harddisk er viktigst! og minst 8 gb minne, har en ekspert i familien som kan dette.

Medalje, diplom og pokal kan hentes ved skranken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...