Gå til innhold

SSD på m3n78-em (hovudkort som ikkje støttar ahci)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ein pc med m3n78-em. Har kjøpt Samsung ssd 830 120 gb. Er det mogleg å bruke ssd'en på pcen?

 

Har lest litt rundt at dette hovudkortet ikkje støtter ahci, er ahci nødvendig for å at ssd'en skal fungera optimalt?

 

Har ikkje opna pakninga på ssd'en enda, ettersom eg sender han i retur dersom han ikkje passar til hovudkortet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hadde det samme problemet, men endte opp med og bare kjøre disken i IDE, merket ikke noe stor forskjell, og jeg kan ærlig si at min fungerer bedre en de fleste:) ACHI er mer lagd for hi-speed, men du kan godt kjøre den i IDE uten og svekke masse på ssd'en din

Endret av jokez92
Lenke til kommentar

Sjekk om du finner:

 

193330d1266348114-ahci-modus-aktivieren-bei-asus-m3n78-pro-motherboard-dscf4591.jpg

 

Fant skjermbildet på http://extreme.pcgam...otherboard.html men er godt mulig hovedkortet er litt gammelt for å støtte AHCI, kanskje en bios oppdatering er verdt et forsøk?

 

 

Angående grunnen for AHCI er for å kunne aktivere trim, som gjør at ytelsen beholdes over en stund ellers er intel toolbox for intel SSD disker rådet for hovedkort som ikke støtter AHCI.

 

Ellers gjør det ikke noe annet at antall skrivinger på samme området ofte gjør SSD disken utslitt men vi snakker som regel lengere levetid en harddisker så ville ikke vært veldig beskymret. Har du windows XP støttes ikke trim så man må nok ha minst Vista SP1.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke bare trim , men også native command queueing (parallellisering/forbedring av I/O)

 

SSDs use NCQ to combining write operations together to improve write performance. Optimizes I/O

 

En diskusjon på corsair forumet som belyser fordelen med AHCI m/SSD

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=569657

 

 

En SSD vil fungere uansett om IDE mode eller AHCI mode støttes , så det er verdt å gå fra HDD til SSD selv om hovedkortet må kjøre i compability mode (IDE) , ytelselforbedringen er kjempestor uansett.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Eg oppdaterte bios (Version 0901), då fant eg ein plass eg kunne velge ACHI, men ettersom eg kjører windows xp 64-bit vert vel dette ikkje støtta, prøvde å endre over etter innstalasjon av OS, men då fekk eg BSOD ved oppstart. Kjører no SATA-mode, som ellers berre var plug-and play.

 

Eg kjørte programvaren som følgte med på cd, firmware var up to date, deaktiverte "super fetch", indeksering og aktiverte "power confiugration", alt dette var anbefalt. Nå satsar eg på SSD'en får lang levetid!

 

Eg har ellers eit OT, på hovudkortet mitt er det 5 s-ata pluggar, 3 er røde og 2 er svarte, kva er forskjellen på desse?

 

Takk for hjelpa folkens, dykk har vore til stor nytte!

Lenke til kommentar

Skal du få TRIM i XP må du bruke Intel SSD saman med det der Toolbox utility programmet. Då kan du gjere det manuelt. Om dette går saman med nVidia kontroller veit eg ikkje.

 

Du kan endre til AHCI etter windows install. Krev litt endring i registeret og så må du manuelt installere drivarane. Korleis dette fungerar med nVidia chipset er eg usikker på. Sikkert nokon på forumet som veit.

 

Om du kan ta reinstall så kan du slå på AHCI før du installerer xp.

Gå til http://www.asus.com/...N78EM/#download

så vel du xp 64bit og "Others". Der finn du "Make NVIDIA AHCI Driver Disk for Windows XP/Vista and Windows 64bit XP/Vista." Då kan du lage ein floppy med drivarane på. Så bruker du F6 under install for å legge inn drivaren.

 

Siste alternativ er å bruke nLite og lage ein ny CD med drivarane inkludert.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...